Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 66 In der minne geschikt

In der minne geschikt Owee, Owee. Onze auto’s komen met gierende remmen tot stilstand. Het laatste wat ik hoor is krakend blik. De voertuigen staan frontaal haaks tegen elkaar. De blikschade kan niet ernstig zijn. Een reus van middelbare leeftijd stapt uit, type Schwarzenegger. De anabole steroïden hebben zich vertaald in borstomvang en biceps. Ik schat uit de Jordaan of Kinkerbuurt; ruig volk woont daar. Aan de andere kant stapt een hoogblonde del uit die zijn dochter zou kunnen zijn. Ojee, hij komt naar me toe. Wat moet ik doen? Ik, met mijn zestig kilo en de vechtlust van een naaktslak, ben geen partij voor deze spiermassa. ‘Hé kankerlijer, kom ‘s uit die roestbak. Kijk ‘s wat je gebakken hep.’ Tegen heug en meug en met knikkende knieën stap ik uit. ‘Ken jij niet uit je doppen kijken, sukkel? Ben je soms kleurendoof, dat je door rood scheurt? Ik kom ook nog ‘s van rechts.’ Met zijn beschilderde rechterarm wijst hij in de richting waar hij vandaan komt. Ik sta nu bij de schadepost. Twee ingedeukte spatborden, die makkelijk vervangen kunnen worden. ‘Ik heb u niet gezien, ik werd totaal verblind door de laagstaande zon.’ ‘Hoor je dat, moppie? Deze kakker hep me niet gesien. Hij botst mijn nieuwe auto naar de klote en geeft de son op s’n sodemieter. Sal ik jou ‘s wat vertellen, ouwe? Als dit niet snel afgehandeld wordt, dan verkoop ik jou een hengst voor je AOW-kanis. Drie ruggen gaat je dat kosten. Nu meteen.’ Hij staat nu dreigend voor me. Ik ruik dat hij gedronken heeft. Ik moet vooral mijn kalmte bewaren. ‘Luister, ik wil dit graag in der minne schikken. Mijn verzekering...’ ‘Niks verzekering, schijtlijster. Duurt maanden en geeft alleen maar sores. Nu meteen dokken.’ ‘Maar zoveel geld heb ik niet eens...’ ‘Dan gaan we effe saampies naar de flappentapper en trek je daar wat lappen uit de muur.’ Om zijn standpunt kracht bij te zetten slaat hij een deuk in mijn Fiatje. Op dat moment komt er van ver een politieauto met sirene aangereden. ‘Aftaaien poepie, stront aan de knikker.’

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De titel doet me vaag ergens aan denken. Alleen is dit dan een overheerlijke Dos. Als Amsterdamse in hart en nieren ben ik helemaal tevree. Een dingetje: 'Dat is mijn redding' is m.i. overbodig. Dat kan ik er zelf wel bij verzinnen. ;-) Ik vind dat je een deftig kapsel hebt.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos - ik struikelde ook over Dat is mijn redding. Het dialect vind ik te zwaar aangezet. M.i. werkt het zo: je schept een beeld van iemand in de eerste zinnen (voorkomen, manier van praten, etc). Daarna kun je "gewoon" doen omdat de lezer dat beeld naar voren haalt als hij aan het woord komt. Omdat je hier al scheldwoorden gebruikt is verder het dialect overbodig (Ik hoor al hoe hij het zegt door dat beeld in mijn hoofd) al kan ik me met hier en daar een reminder wel verenigen. Die lijers mogen wat minder variatie hebben. Het is nu te overdreven naar mijn smaak, en daarmee wordt het karikaturaal. Om de stem tussen agresso en slachtoffer sterker aan te zetten, zou je het slachtoffer duidelijk niet-Amsterdams kunnen neerzetten. Dus geen geteisem als betiteling, bijv. Ik heb het overigens met genoegen gelezen. Je zou eens mogen denken dat dat niet zo is gezien al mijn commentaar. Verder vind ik dat je progressie hebt gemaakt het laatste jaar. Dat mag ook wel eens worden gezegd.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, Bewust een ongeluk veroorzaken om zo arme oudjes van hun geld te ontdoen. Dat is wat ik haalde uit je verhaal. Ik heb het met plezier gelezen. Makkelijk te volgen en duidelijke contrasten maken het een fijn verhaal. Wel heb ik wat moeite met je owee, owee. Het kwam wat onnatuurlijk op me over om op die manier het geluid van een botsing na te bootsen. Ik ben benieuwd wat anderen hier van vinden.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De titel doet me vaag ergens aan denken. Alleen is dit dan een overheerlijke Dos. Als Amsterdamse in hart en nieren ben ik helemaal tevree. Een dingetje: 'Dat is mijn redding' is m.i. overbodig. Dat kan ik er zelf wel bij verzinnen. ;-) Ik vind dat je een deftig kapsel hebt.
Ik heb enkele jaren in Amsterdam gewoond. Had er vrienden uit de Kinkerbuurt (aardig volk) en heb in die tijd heel wat uitdrukkingen gehoord die ik hier met graagte gebruik. Over 'mijn redding' twijfelde ik. Nu dus verwijderd. Mijn nieuwe kapsel. Ik ging laatst naar de kapper en toen ik mijn vrouw vertelde dat ik daar €80 voor had betaald, sloeg ze me met de koekenpan op mijn harses. Vandaar dat het zo plat is. Herseninhoud is ook voor de helft gereduceerd. Dank voor je reactie, Elyse.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve Dos, je moet me vanaf mijn berg kunnen horen lachen. Ik kan naar je foto blijven kijken. Je vrouw moet maar kapster worden. Ik vind die koekenpannentrend wel hip. Welke kleur lippenstift gebruik je?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos - ik struikelde ook over Dat is mijn redding. Het dialect vind ik te zwaar aangezet. M.i. werkt het zo: je schept een beeld van iemand in de eerste zinnen (voorkomen, manier van praten, etc). Daarna kun je "gewoon" doen omdat de lezer dat beeld naar voren haalt als hij aan het woord komt. Omdat je hier al scheldwoorden gebruikt is verder het dialect overbodig (Ik hoor al hoe hij het zegt door dat beeld in mijn hoofd) al kan ik me met hier en daar een reminder wel verenigen. Die lijers mogen wat minder variatie hebben. Het is nu te overdreven naar mijn smaak, en daarmee wordt het karikaturaal. Om de stem tussen agresso en slachtoffer sterker aan te zetten, zou je het slachtoffer duidelijk niet-Amsterdams kunnen neerzetten. Dus geen geteisem als betiteling, bijv. Ik heb het overigens met genoegen gelezen. Je zou eens mogen denken dat dat niet zo is gezien al mijn commentaar. Verder vind ik dat je progressie hebt gemaakt het laatste jaar. Dat mag ook wel eens worden gezegd.
Leonardo, je hebt mogelijk volkomen gelijk, maar je krijgt het hier maar deels van me. Over enkele zaken twijfelde ik zelf ook (het slot en geteisem), na bevestiging heb ik die veranderd. Een vleugje plat Amsterdams laat ik ongemoeid. Deze Amsterdammer wil ik geen volledig AN laten spreken. Alleen de scheldwoorden vind ik te gering. Je hebt gelijk dat ik te veel lijers heb opgevoerd. E.e.a. heb ik met dank voor je opbouwende kritiek veranderd. Oefening baart kunst. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, Bewust een ongeluk veroorzaken om zo arme oudjes van hun geld te ontdoen. Dat is wat ik haalde uit je verhaal. Ik heb het met plezier gelezen. Makkelijk te volgen en duidelijke contrasten maken het een fijn verhaal. Wel heb ik wat moeite met je owee, owee. Het kwam wat onnatuurlijk op me over om op die manier het geluid van een botsing na te bootsen. Ik ben benieuwd wat anderen hier van vinden.
Pim, je hebt het verhaal nog niet helemaal begrepen. Een drietal zinnetjes heb ik cursief gedrukt. Dit zijn pure gedachten van dat oude mannetje. Owee hoort daar bij. Dat is een uitdrukking van schrik. Daar begint het verhaal mee. Het ongeluk is niet met opzet door die spierbal veroorzaakt. Het is een echt ongeluk. Het oude mannetje reed immer door rood en gaf rechts geen voorrang. Je zult het verhaal nu wellicht met iets andere ogen lezen. Maar dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve Dos, je moet me vanaf mijn berg kunnen horen lachen. Ik kan naar je foto blijven kijken. Je vrouw moet maar kapster worden. Ik vind die koekenpannentrend wel hip. Welke kleur lippenstift gebruik je?
Je lach komt als een tsunamie tot me. Het doet me deugd. Als lippenstift gebruik ik altijd cadmiumrood. Uiterst giftig, maar ik kan het hebben.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met een platgeslagen harses kan een beetje gif er ook nog wel bij. Het staat je prachtig. :-)
Dank je. Voel me vereerd. :)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, de politie is je beste vriend... soms. Volgens mij hebben ze het in Amsterdam niet over geteisem, maar over schorem :) . Maar geteisem voldoet wel hoor. Het idee van Pim is wel leuk al bedoelde je dat niet: lekker vet aanzetten en die klerenkast expres botsingen laten veroorzaken.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos Een leuk verhaal. Ik denk dat ik de deur had vergrendeld tot de politie kwam. Maar ik ben dan ook een held op sokken ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zat gelijk in je verhaal, ik vind dit geweldig. Ik kom veel in Amsterdam en je hebt het zeer treffend neergezet. Tegenovergestelde personages, helemaal toppie, om in de sfeer te blijven.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vleugje plat Amsterdams laat ik ongemoeid. Deze Amsterdammer wil ik geen volledig AN laten spreken. Alleen de scheldwoorden vind ik te gering.
Het is jouw feestje :) In mijn ms Achter de nevel heb ik een scène met een Amsterdamse marktkoopman en ik zat met hetzelfde dilemma. Gelukkig kreeg ik coaching van Ingrid Punt die een geweldige verhalenserie op FB heeft over Bep, een Amsterdamse toiletjuffrouw. Hierbij liet ik in eerste instantie de sluitende "n" bij woorden weg. Hier is de kicker: in "gewoon" Nederlands wordt die n ook niet altijd uitgesproken. In zulke gevallen kun je die laatste n (bijvoorbeeld hebbe ipv hebben) gewoon laten staan. Realiseer je dat er genoeg mensen zijn die Amsterdams nauwelijks kennen. Ook is fonetisch schrift, zelfs voor ingewijden, zo ongebruikelijk dat het afleidt en dwingt tot decodering. Dan krijg je m.i. een averechts effect (decodering is een rationeel proces). Ik kan die scène uit mijn ms hier wel posten als dat welkom is. Hij past wel in deze w.o. en is redelijk op zichzelf staand te begrijpen. Dan kun je (en jouw fans hier) beoordelen of mijn stelling dat het beeld van iemand zijn spraak kleurt en in je hoofd (als lezer) verankert, inderdaad klopt.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, Dank voor je uitleg. De reden waarom ik dacht dat het een bewuste actie was van de bullebak was dat hij op deze manier een slaatje wilde slaan uit de situatie. Vooral ook omdat hij gelijk naar de flappentap wilde rijden. Ik weet dat het ongezegd was wat ik suggereerde, maar ik vulde het zelf zo in. Daarmee is het een leuk voorbeeld dat mensen hun eigen invulling kunnen geven aan een verhaal.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, Dank voor je uitleg. De reden waarom ik dacht dat het een bewuste actie was van de bullebak was dat hij op deze manier een slaatje wilde slaan uit de situatie. Vooral ook omdat hij gelijk naar de flappentap wilde rijden. Ik weet dat het ongezegd was wat ik suggereerde, maar ik vulde het zelf zo in. Daarmee is het een leuk voorbeeld dat mensen hun eigen invulling kunnen geven aan een verhaal.
Maar dat slaatje slaan van die bullebak, daar heb je wel gelijk in.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Don, Erg treffende scene. Dat 'in der minne schikken' is sterk bedacht, en ik kan die bullebak zo voor me zien. Aangezien ik ook in Amsterdam woon heb ik wel een kleine aanmerking; de Jordaan en de Kinkerbuurt zijn tegenwoordig niet zo ruig meer. Daar zie je vooral bakfietsmoeders, hipsters en expats rondlopen. Of zat je oude HP nog terug te denken aan hoe het er in de jaren 70 was?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Don, Erg treffende scene. Dat 'in der minne schikken' is sterk bedacht, en ik kan die bullebak zo voor me zien. Aangezien ik ook in Amsterdam woon heb ik wel een kleine aanmerking; de Jordaan en de Kinkerbuurt zijn tegenwoordig niet zo ruig meer. Daar zie je vooral bakfietsmoeders, hipsters en expats rondlopen. Of zat je oude HP nog terug te denken aan hoe het er in de jaren 70 was?
Hoi Virtuosuo, niet mijn HP, maar ik zat terug te denken aan de jaren zeventig. Zelf heb ik geen ervaring met de Kinkerbuurt, maar mijn vrienden waren er geboren en getogen en uit hun verhalen maakte ik op dat het er af en toe ruig aan toe ging. Bakfietsmoeders!? Het komt nog zover dat de hondenkar weer in ere wordt hersteld. Dank voor je aandacht.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, de politie is je beste vriend... soms. Volgens mij hebben ze het in Amsterdam niet over geteisem, maar over schorem :) . Maar geteisem voldoet wel hoor. Het idee van Pim is wel leuk al bedoelde je dat niet: lekker vet aanzetten en die klerenkast expres botsingen laten veroorzaken.
Hoi Viv, ik heb het nog even gegoogeld, maar het schijnt toch dat ze in Amsterdam ook spreken van geteisem als ze schorem bedoelen. Maar het is hier niet meer zo van belang. Ik had het woord al ingeruild. Pim had het deels bij het rechte eind. Dank voor je aandacht.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos Een leuk verhaal. Ik denk dat ik de deur had vergrendeld tot de politie kwam. Maar ik ben dan ook een held op sokken ;)
Dan had je nog lang peentjes zitten te zweten in die roestbak, want die dag staakte de politie. Op bureau Warmoesstraat zaten de agenten zich te vervelen en twee van hen gingen de weddenschap aan dat ze met hun auto binnen vijf minuten ergens een pakje sigaretten zouden kunnen kopen. Vandaar die sirene. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zat gelijk in je verhaal, ik vind dit geweldig. Ik kom veel in Amsterdam en je hebt het zeer treffend neergezet. Tegenovergestelde personages, helemaal toppie, om in de sfeer te blijven.
Maddy, ik kom er de laatste jaren te weinig. Moet mijn familie in Artis toch weer eens gaan opzoeken. :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vleugje plat Amsterdams laat ik ongemoeid. Deze Amsterdammer wil ik geen volledig AN laten spreken. Alleen de scheldwoorden vind ik te gering.
Het is jouw feestje :) In mijn ms Achter de nevel heb ik een scène met een Amsterdamse marktkoopman en ik zat met hetzelfde dilemma. Gelukkig kreeg ik coaching van Ingrid Punt die een geweldige verhalenserie op FB heeft over Bep, een Amsterdamse toiletjuffrouw. Hierbij liet ik in eerste instantie de sluitende "n" bij woorden weg. Hier is de kicker: in "gewoon" Nederlands wordt die n ook niet altijd uitgesproken. In zulke gevallen kun je die laatste n (bijvoorbeeld hebbe ipv hebben) gewoon laten staan. Realiseer je dat er genoeg mensen zijn die Amsterdams nauwelijks kennen. Ook is fonetisch schrift, zelfs voor ingewijden, zo ongebruikelijk dat het afleidt en dwingt tot decodering. Dan krijg je m.i. een averechts effect (decodering is een rationeel proces). Ik kan die scène uit mijn ms hier wel posten als dat welkom is. Hij past wel in deze w.o. en is redelijk op zichzelf staand te begrijpen. Dan kun je (en jouw fans hier) beoordelen of mijn stelling dat het beeld van iemand zijn spraak kleurt en in je hoofd (als lezer) verankert, inderdaad klopt.
Leonardo, ik heb in mijn verhaal geen fonetisch schrift nagestreefd; dat ziet er heel anders uit en leest niet makkelijk. Ik denk niet dat de lezer moeite heef met mijn "hep en 's". Daar leest-ie makkelijk overheen. Het geeft toch iets meer Amsterdamse sfeer aan het verhaal, vind ik. Jouw scène is hier heel welkom. We kunnen er wellicht iets van opsteken en ik kan bij mijn vrienden opscheppen dat je me al een belangrijk deel van je boek hebt opgestuurd, terwijl het nog uitgegeven moet worden.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, ik heb in mijn verhaal geen fonetisch schrift nagestreefd; dat ziet er heel anders uit en leest niet makkelijk. Ik denk niet dat de lezer moeite heef met mijn "hep en 's". Daar leest-ie makkelijk overheen. Het geeft toch iets meer Amsterdamse sfeer aan het verhaal, vind ik. Jouw scène is hier heel welkom. We kunnen er wellicht iets van opsteken en ik kan bij mijn vrienden opscheppen dat je me al een belangrijk deel van je boek hebt opgestuurd, terwijl het nog uitgegeven moet worden.
Dos, je hebt zal, zon, klote en nog wat fonetisch geschreven. Ik denk niet dat het hier een heel groot probleem is; zie mijn opmerking als algemeen aandachtspuntje. Ik zal die 300w uit mijn 115 Kw hier als separate post neerleggen. Laat me weten of je het voldoende als een A'dammer vindt klinken.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft hij een plas in zijn broek gedaan? Ik vond met name owee owee erg mooi. Voordat ik daadwerkelijk begon te lezen had ik al een enigszins ongemakkelijk gevoel.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...de vechtlust van een naaktslak...] :lol: Mooi beeld! Heerlijk Dos verhaal! De twee stemmen consequent doorgevoerd, het typerende beeld duidelijk neergezet. :thumbsup: Mocht ik al iets zinnigs over het dialect te zeggen hebben dan het volgende: Ik vind het geschreven dialect precies goed zo. Ik lees zoals je het schrijft en daardoor komt het personage meer tot leven. [Als dit niet snel afgehandeld wordt,] bij deze zin verwonderde ik mezelf over het woordje -nieT- omdat -nie- eerder gezegd wordt. Heerlijk om te lezen! :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, ik heb in mijn verhaal geen fonetisch schrift nagestreefd; dat ziet er heel anders uit en leest niet makkelijk. Ik denk niet dat de lezer moeite heef met mijn "hep en 's". Daar leest-ie makkelijk overheen. Het geeft toch iets meer Amsterdamse sfeer aan het verhaal, vind ik. Jouw scène is hier heel welkom. We kunnen er wellicht iets van opsteken en ik kan bij mijn vrienden opscheppen dat je me al een belangrijk deel van je boek hebt opgestuurd, terwijl het nog uitgegeven moet worden.
Dos, je hebt zal, zon, klote en nog wat fonetisch geschreven. Ik denk niet dat het hier een heel groot probleem is; zie mijn opmerking als algemeen aandachtspuntje. Ik zal die 300w uit mijn 115 Kw hier als separate post neerleggen. Laat me weten of je het voldoende als een A'dammer vindt klinken.
Leonardo, ik laat het je weten. Hoeveel pagina's is 115 Kw?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft hij een plas in zijn broek gedaan? Ik vond met name owee owee erg mooi. Voordat ik daadwerkelijk begon te lezen had ik al een enigszins ongemakkelijk gevoel.
Dan heeft owee owee het juiste effect gehad. Zou best kunnen dat hij een plas in zijn broek gedaan heeft. Dat doen schijtlijsters al snel in zo'n situatie. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...de vechtlust van een naaktslak...] :lol: Mooi beeld! Heerlijk Dos verhaal! De twee stemmen consequent doorgevoerd, het typerende beeld duidelijk neergezet. :thumbsup: Mocht ik al iets zinnigs over het dialect te zeggen hebben dan het volgende: Ik vind het geschreven dialect precies goed zo. Ik lees zoals je het schrijft en daardoor komt het personage meer tot leven. [Als dit niet snel afgehandeld wordt,] bij deze zin verwonderde ik mezelf over het woordje -nieT- omdat -nie- eerder gezegd wordt. Heerlijk om te lezen! :)
Zoals gezegd heb ik het gebruik van plat Amsterdams bewust niet consequent doorgevoerd. Een vleugje voor de sfeer vond ik voldoende. Dank voor je reactie en fijn dat je genoten hep. :)