Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht 66, de confrontatie

de confrontatie ‘Als jij denkt dat je zo’n opmerking kunt maken en dan verwacht dat ik deze gewoon naast me neerleg en dan tegen me zegt dat ik reageer als een kind maakt me dat razend’, haar handen ballen zich samen als twee gespannen vuisten in haar zakken. Twee ogen kijken haar aan, ze voelt hoe ze klein wordt, vernederd ja zo voelt ze zich. Stilte, ze hoort de ander denkbeeldig zuchten. Ik deel niks meer, niks krijg je nog van me te horen, je onderschat me, haar gedachtes struikelen over elkaar terwijl ze haar lippen stijf op elkaar klemt. ‘Luister, ik heb het je al zo vaak gezegd en ik weet niet meer hoe ik tot je door moet dringen maar ik blijf het zeggen, vertrouwen, vertrouwen, vertouwen’, ze draait haar gezicht weg, ze kan die ogen die haar doordringend aankijken niet meer verdragen. Vertrouwen, pffff, als ze blijft komen met die tegenstrijdigheden, hoe kan ik dan vertrouwen, in haar hoofd gaat het gesprek verder terwijl ze daar maar staat als aan de grond genageld. Wat zou ze graag weglopen en de deur met een knal achter zich dichtgooien maar ze blijft staan en staart naar de muur, haar handen nog steeds in haar zakken. ‘Je moet gewoon elke dag je oefeningen doen, niet voor mij maar voor jezelf’, de stem zacht maar dwingend, ogen die door haar heen lijken te kijken. Ze voelt hoe de ergenis zich vastzet ter hoogte van haar maag, hoe een golf van misselijkheid zich een weg baant door haar borst, ‘ ik’, snel schieten haar ogen naar de vrouw die nog steeds op de stoel zit. Eindelijk komt het gevoel in haar voeten terug, ‘ik moet door’, snel draait ze zich om en loopt de kamer uit. De deur blijft open staan, ze hoort nog hoe de deur zachtjes in het slot valt wanneer ze de trap bereikt. Ze start de auto en rijd weg, veel te hard, woorden, zinnen, die ze daarnet niet kon zeggen, roept ze nu tegen de voorruit , godverdomme, wie denkt ze wel dat ze is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Han73, na een tweede keer lezen kan ik het beter volgen. Blijft dat ik te veel moeite moet doen je te volgen. Wellicht kun je wat zinnen inkorten en duidelijker maken wie wat doet/zegt op welk moment. Ook sta je nogal in de vertelmodus. Laat meer aan de lezer over zou ik zeggen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt Mili voor je feedback....ja ik vond het best een lastige opdracht. ik heb geprobeerd om zonder de personages een naam of zo te geven, via het gesprek dat ze voeren (nou ja dat ook bijna non verbaal gebeurd), de lezer zelf te laten invullen wie deze twee personen zijn in de kamer. student /leerling, patiënt/ therapeut...of.... Wel heb ik geprobeerd niet in de vertelmodus te stappen door via de gevoelens van het ene personage te belichten...mm toch niet zo gelukt dan :). ik laat het even bezinken en post eventueel een aangepaste/verbeterde versie.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@han73 @mili geeft je goed advies. Inderdaad, de lange zinnen helpen niet mee. Ik schaar me achter haar observatie. Let verder op je interpunctie. Die "rammelt" en dat helpt de lezer niet zich een beeld te vormen. Show, don't tell is een van de lastigste aspecten van het schrijven. Zie tell als instructie van de lezer: hoe die zaken moet interpreteren, vinden, voelen, etc. Probeer dat te vermijden door VANUIT het personage de zaken te beschrijven (via waarnemingen). Simpel beperken tot "gevoelens" is vaak (m.i.) te simplistisch.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Han, De dialoog is naar mijn smaak niet onderscheidend genoeg voor deze opdracht. Ofwel ik kan niet goed de verschillen in persoon ervaren behalve dan door te kijken naar de inhoud van de tekst. Dat wat betreft de opdracht. Toch heb ik het verhaal graag gelezen, omdat je duidelijk de gevoelens van de HP laat zien in je verhaal en dan bedoel ik niet direct in datgene wat ze zegt maar ook wat ze doet en hoe ze het ervaart.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt pim en leonardo voor jullie feedback... ik dacht dat als je de gevoelens laat zien en het gedrag van de hp dat het dan show is en not tell....daarmee laat je van binnen uit zien wat er gebeurd...ik beschrijf het toch niet van buiten af? als tell instructies voor de lezer is, hoe zaken te interpreteren ect is dat toch meer als waarnemer van buiten af? best lastig....:)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@han73 Neem deze zin: "Twee ogen kijken haar aan, ze voelt hoe ze klein wordt, vernederd ja zo voelt ze zich. " Ze voelt zich vernederd ... Dat is wat je mij als lezer instrueert te vinden. Geef details te geven die de vernedering duidelijk maken en laat die conclusie over aan de lezer. Zo zijn er meer voorbeelden.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ah ja, zo wordt het duidelijker, bedankt :)... eigenlijk is het interessanter om de opdracht niet goed te doen, leer hier veel van, mercie.