Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #65 / Sleutel

Er zit een zwaar slot op de poort. De poort zelf is trouwens ook niet mis. Massief. Het warm glanzende hout lijkt steviger dan gewapend beton. Met mijn Porsche Cayenne zou ik er denk ik op volle snelheid nog niet doorheen kunnen rammen. De oude muur waarin die poort zit oogt dik en is hoog. Zo hoog, dat ik niet kan zien waar zijn schaduw eindigt. Vorige maand heb ik voor het eerst naast de poort geparkeerd, op de vluchtstrook. Het verkeer raasde voorbij. Ik wilde weten wat er op het bord staat dat naast de poort hangt. Op het eerste oog vond ik het een vreemde tekst. 'Hierachter is gevangen wat u miskent in de cel buiten werelds verlangen lijdt wie u nu niet bent als het jachtig geluk niet meer behaagt opent het slot zonder sleutel wees onversaagd.' Ik had er die avond over met vrienden op de golfclub. Nou ja, vrienden. Zakenpartners. Ze moesten smakelijk lachen om die tekst. De muur, daar hadden ze moeite mee. Die wierp een schaduw over hun glanzende bolides. De gemeente moest daar eens iets aan doen. Walter zei nog dat hij, als hij meer tijd zou hebben, een petitie zou opstarten. Maar ja, tijd is geld. Dan maar een muur, dan maar schaduw. Vandaag staan we er. Ik heb het er met Sanne over gehad. Over de muur waar ik altijd langs raas. Over de schaduw die steeds donkerder lijkt te worden. Over al die uren die we niet bij elkaar zijn. Ze begon te huilen. Net zo mooi, als die avond dat ik knielde met een doosje met daarin een ring. Volgens haar is het aan de andere kant van die muur heel zonnig. Ik duw tegen de poort, het slot springt open en ik draag Sanne over de drempel.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Woodpecker, ik heb je tekst meer keren aandachtig gelezen en op mij in laten werken. Een overgang van een bolidewereld naar vergeestelijking? Is het een ommuurd kerkhof? Is Sanne gestorven en wil de hp naar haar toe? We hoeven deze keer niet duidelijk naar de lezer toe te zijn en toch wil ik heel graag begrijpen ... Technisch vraagje. Waarom begin je iedere zin op een andere regel? Typo: behaagt [Walter zei nog dat hij, als hij meer zou hebben], van wat?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Iedere zin, andere regel, vanwege de rust waar de hp naar snakt. Vertraging. Het slot, de poort, de muur en de schaduw. Beeldspraak. Met excuses voor de slordigheden. Dank, dat je ze benoemt. Walter komt tijd tekort.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen hij heeft de sleutel en moet door de poort van redenen waarom we het geluk na moeten jagen? Ik vind het een romantisch verhaal. :)

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Woodpecker, Meestal lees ik jouw verhalen makkelijk en soepel. Deze keer had reactie twee nodig. Maar daardoor werd het wel weer goed. Graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doet me ergens denken aan Wim Kan : Toch weer dat samen over de drempel, en het was me het jaartje weer wel... De sleutel in de tekst lijkt: "Ze begon te huilen. Net zo mooi, als die avond dat ik knielde met een doosje met daarin een ring" Toen was er geen houwen meer aan zeker toen het het volgens haar aan de andere kant van die muur heel zonnig was. (als het jachtig geluk, niet meer behaagt opent het slot zonder sleutel, wees onversaagd ) De Hp duwt tegen de poort, het slot springt open en hij draagt Sanne over de drempel. Het Orgel zet bombastisch een : Daar komt de bruid in... en zij leven nog lang en gelukkig... met of zonder Porsche Cayenne, dat weet niemand tot op de dag van vandaag ;-) Maar ja dan zijn we ook weer bij opdracht #64 ;-)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Dank je. Het besef dat je tijd moet vrijmaken voor jezelf en je naasten is de sleutel. Die tijd ligt aan de andere kant van de poort. Iedereen heeft die sleutel.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Odile, Dank je. Ja. De hp voelde de last en betekenis van de schaduw.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thijs, Dank je. Het jachtig geluk ziet op het materiële, waar ook de Porsche voor staat en al de tijd die de hp steekt in het verwerven van materiële zaken. Aan de andere kant van de poort wacht de tijd die je aan wezenlijke zaken kunt besteden.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had even tijd nodig om het te lezen, herlezen en nog een keer te lezen. Pas toen het gedicht in volle zin tot me doordrong viel het verhaal op zijn plaats. Dank je wel voor het delen van je verhaal

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woody, beeldspraak is mooi, maar dan moet je als lezer ook een hint krijgen dat het om beeldspraak gaat. Als ik lees dat de gemeente eens iets aan die schaduw van de muur moest doen en dat Walter wel een petitie zou willen opstarten, dan krijg ik als lezer de indruk dat het om een echte muur gaat en jouw achterliggende bedoeling is dan ongrijpbaar. Hoewel het na uitleg een mooi verhaal is. Het gedicht slaat bij mij het jammer in het koffer. Onversaagd vind ik een vreselijk woord, zou uit de Dikke vanDale geschrapt moeten worden. Lijkt hier in dwangrijm gebruikt. Dan maar Toon Hermans: 'Hierachter is gevangen
 wat u miskent
 een werelds verlangen
 kost geen cent Als het jachtig geluk
 niet meer behaagt
 opent het slot
 zij het vertraagd.' Maar met plezier gelezen en met je mee gefantaseerd.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Dank je. Ik vind onversaagd een schitterend woord. Maar je hebt gelijk. Het is archaïsch. Het kan beter uit de woordenboeken worden geschrapt. Je hoort het nooit meer. Er wordt ook nauwelijks nog invulling aan gegeven. Kruiperij, angsthazen, aanpassen, meelopen, overleven, zwijgen, beurskoers, groei, dat zijn de woorden die nu prevaleren. Hinten naar beeldspraak. Ik weet het niet. Ik schaar mijn stukje onder magisch realisme. Jawel, zo onbeschaamd ben ik dan ook weer. En in dat genre moet je die hints niet geven. 'Want dan word je doodgeschoten,' zou mijn schoonvader zeggen. Dat bedoelt ie altijd schertsend.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haha. Je hoeft dus niet bang voor hem te zijn? Ik dacht dat ik dit stuk al gelezen had. Heb ik ws. ook, maar moest om de een of andere reden achter de pc weg. Slecht als ik ben, dacht ik dat ze achter de muur in een donker gat zouden vallen. Einde geluk. Woorden als onversaagd en gegiegaad zijn niet afgezaagd.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
onversaagd vind ik prachtig, maar je verhaal vond ik onbegrijpelijk (misschien dat ik het bij een volgende poging 'ongrijpbaar' zou kunnen noemen, wat het voor mij mooi zou maken) na je uitleg denk ik dat ik heel gelukkig aan de andere kant van die muur zit, maar bij eerste lezing leek het mij een soort onterecht-romantisch-geachte-zelfmoord scene; ik weet niet of je dat kunt rijmen met je woorden; weet eigenlijk niet eens of je je daar uberhaupt iets bij kunt voorstellen

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, Nee, dat gaat wel goed. En tja, of Tja, ik heb geen invloed op jouw invulling. Maar wie weet, valt het inderdaad tegen die rust en is er in die zin sprake van het beruchte zwarte gat.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Oei. Nee, die invulling zie ik niet zo snel. Terwijl ik toch met enige regelmaat zwaar op de hand ben.