Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

bloemkool burn-out #65

Bloemkool burn-out ‘Soms wil ik niks doen. Gewoon… helemaal niks.’ Joost kijkt uitdrukkingsloos naar het plafond. ‘Even geen bananen, avocado’s of peulen. Meer vraag ik niet.’ ‘Ja maar, ga dan naar huis! Je kunt hier toch niet midden in de winkel op de grond blijven liggen? Je jaagt de klanten weg!’ ‘Nou en?’ ‘Joost, ga van de vloer! Je weet dondersgoed dat dit niet kan!’ ‘Ach pa! Doe jij nou maar wat jij wil. Dan doe ik wat ik wil.’ De winkeldeur rinkelt en zwaait open. Twee oudere vrouwen stappen keuvelend naar binnen. Als ze Joost midden op de gemêleerde tegels zien liggen, staan ze geschrokken stil. ‘Bent u onwel geworden meneer?’ vraagt één van hen met een bekakte keelstem. ‘Nee hoor,’ antwoord Joost. ‘Ik voel me prima! Soms wil ik gewoon even geen groenteboer zijn, dat is alles. Maakt u zich vooral geen zorgen. Het gaat zo wel weer over. Voor u het weet sta ik te weer te goochelen met tomaten en voetbal ik met bloemkolen. Nu wil ik even met rust gelaten worden.’ Er valt een ongemakkelijke stilte. Joost zucht en gluurt vanonder zijn oogharen naar zijn vader die een knalrood hoofd heeft gekregen. ‘Wat kan ik voor u betekenen dames?’ zegt hij met zijn tanden opeengeklemd. De vrouwen kijken elkaar met opgetrokken wenkbrauwen aan. Ze draaien zich om en weten niet hoe gauw ze de winkel moeten verlaten. ‘Dag dames!’ roept Joost hen na. ‘Prettige dag verder!’

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invulling om tijd vrij te maken. En herkenbaar ook: even niet meer willen... Erg grappig! De laatste zinnen vanaf 'de vrouwen kijken...' zijn alleen voor mij overbodig. Die halen voor mijn gevoel iets onderuit. Groetjes

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja leuk verhaaltje, ja ik ben het met resa eens vanaf de vrouwen kijken : weg ermee! Dat is net zoiets dat als je een spannend verhaal hebt gelezen, waarvan de laatste zin is : Rosa keek nog een keer verbaasd op, stapte van de bank, liep naar de voordeur, deed die open en verdween... Iedereen keek haar na... ;-)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha! :) zo had ik het nog niet bekeken inderdaad. leerzaam dit! volgens mij heb ik namelijk best veel van die breierige stukjes in mijn schrijfwerk. ik zal er eens opletten. bedankt voor jullie reacties resa en thijs!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik heb gelachen om je stukje, laetitia. In tegenstelling tot de voorgaande reacties, vindt ik dat laatste deel wel heel toepasselijk. Want die regel: 'Dag dames!’ roept Joost hen na. ‘Prettige dag verder!' vind ik humor ten top. Een kleine opmerking:
Voor u het weet sta ik te weer te goochelen met tomaten en voetbal ik met bloemkolen.
hier staat een 'te' teveel.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig verhaal, zowel voor de mening van Thijs als die van Jules is iets te zeggen. In het algemeen is het goed om 'breierige' stukjes te vermijden of te beperken.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Dag dames!’ roept Joost hen na. ‘Prettige dag verder!’" vind ik echt een anticlimax als laatste zin. Terwijl ‘Wat kan ik voor u betekenen dames?’ zegt hij met zijn tanden opeengeklemd. is een climax! in mijn ogen

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er hartelijk om gelachen. Meer mensen zouden zonder scrupules zulke dingen moeten doen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt voor jullie reacties. erg positief allemaal! ik ga eens goed over de kwestie van de laatste zinnen nadenken. xx

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Laetitia, Erg grappig en origineel stukje. Het laatste deel vind ik niet storend. Ik zie het als een waardige afsluiting.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Laetitia, Origineel verhaal. Het eind vind ik prima zo. Dingetje: 'opgetrokken wenkbrauwen' is zo cliché, zou ik niet gebruiken

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dank je Norman! :) ja ik zie het ook als een afsluiting van het geheel. anders voelt het niet af. jij ook bedankt voor je reactie janp, maar waarom zijn opgetrokken wenkbrauwen cliché? xx

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een humoristisch verhaaltje, Laetitia. Alleen het einde zou ik a.v. veranderen: De vrouwen kijken elkaar aan, draaien zich om en weten niet hoe gauw ze de winkel moeten verlaten. (Nu zit er vaart in de zin. Die opgetrokken wenkbrauwen vertragen) ‘Dag dames! ‘Prettige dag verder!’ (Dat Joost als laatste aan het woord is is duidelijk.)