Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#64 150woorden sprookje

wekelijkse schrijfopdracht #64: 150-woorden sprookje Er was eens een oude vrouw, waarvan men zei dat het een gevaarlijke heks was. Amelie wist wel beter, want zij bezocht haar vaak. Ze hielp de kruiden te vinden die nodig waren voor de vele drankjes en brouwsels die pruttelden en sputterden in potten, pannen en kruiken in alle hoeken van het huisje dat de oude vrouw bewoonde aan de rand van het bos. Amelie was de dochter van de bakker, welbekend en geliefd in het dorp. Men roemde haar broodjes en borsten, haar vriendelijke lach en haar hulpvaardige aard bovendien. Na enkele maanden sudderen was het stroperige gif in de grote ketel klaar voor gebruik. Amelie zag tevreden hoe de oude vrouw na één hapje dood neerviel, schreef terug in het dorp met zwierige letters op het kalkbord in haar vaders winkel: “Speciale aanbieding: Gratis bolus bij elke aankoop” en ging snel aan de slag met haar broodjes.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... en na een weekje was het dorp uitgestorven. Die stoute Amelie met haar broodjes, borstjes een bolussen. Prettig te lezen verhaaltje.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, Inderdaad lekker ruig :) en mooi compact geschreven. klein dingetje:
schreef terug in het dorp met zwierige letters op het kalkbord in haar vaders winkel
'schreef' en 'zwierige letters' horen bij elkaar. Suggestie: terug in het dorp schreef ze met zwierige letters etc.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Amelie, eh ik bedoel schrijven maar... Ik ben blij dat je na de vakantie bent teruggekeerd op het forum. Jouw verhalen zijn altijd lekker om te lezen. Er moet haast wel een donker randje in jouw karakter zitten dat zulke mooie gemene verhaaltjes weet neer te zetten. Als ik dan naar jouw profielfoto kijk dan past dit in zijn geheel niet bij het lieve dat je hierbij uitstraalt. Kortom ik houd van jouw schrijfsels. Altijd lekker onverwacht en altijd origineel. Ook dit keer.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was toch wat in verwarring door deze zin - Men roemde haar broodjes en borsten, haar vriendelijke lach en haar hulpvaardige aard bovendien.- De zin ervoor vertel je over de bakker (- Amelie was de dochter van de bakker, welbekend en geliefd in het dorp.-) Nu lijkt het voor mij net alsof die bakker broodjes en borsten en en vriendelijke lach had. Toen dacht ik dat de bakker een vrouw moest zijn. En wie is nu de heks? Ik denk Amelie? Ik ga het nog eens lezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En zo zie je maar weer dat je nooit op het uiterlijk af moet gaan. Het had een onverwacht einde, ik dacht dat een zoet en schattig sprookje zou worden :D.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. @Pim: soms verbaas ik mezelf ook ;) (En volgende week begint de oudste haar school, dus dan hoop ik weer wat meer schrijf-tijd te creeeren.) @Angelieke: Nee hoor, die zin gaat over Amelie: zij is de dochter van de bakker en zij is welbekend en geliefd in het dorp, men roemt dan ook haar broodjes en borsten enz. (En daarom denkt niemand eraan dat zij een heks zou kunnen zijn, maar dat had je heus goed gezien.) @JanP: ik zou een 'ze' moeten toevoegen en op 151 woorden komen ... bovendien vind ik het zelf wel fijn dat het allemaal in een zin, in een adem, in een moeite door gebeurt; het geeft het volgens mij het ha-lekker-bezig gevoel wat Amelie erbij had, waarbij ik 'terug in het dorp' een niet storende onderbreking tussen schrijven en letters vind. Geloof ik. Maar bedankt voor het opmerken, want ik verdenk mezelf er eigenlijk wel van vaker ongemerkt dergelijke constructies te gebruiken, ook waar het nergens goed voor is.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ze hielp de kruiden te vinden die nodig waren voor de vele drankjes en brouwsels die pruttelden en sputterden in potten, pannen en kruiken in alle hoeken van het huisje dat de oude vrouw bewoonde aan de rand van het bos. " Ik hou van lange, goedlopende zinnen en dit is een juweeltje. Rest is ook mooi. :-)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, een sprookje zoals ik die zo graag las in Grimm met buiten-adem-zinnen. [waarvan men zei dat het een gevaarlijke heks was.] Is het niet: van wie men zei dat zij een gevaarlijke heks was?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@leonardo: fijn je weer eens te zien. Uitleggerig door de vele bijv nw, de bijw bep of anderszins uitleggerig? (ik probeerde 'vertellerig' te schrijven, idd als soort sprookjesstijl) @bart: dank je :) @mili: waarvan is niet fout en ik zou kunnen betogen dat het het onmenselijke van de roddels over die arme oude vrouw benadrukt, maar ik denk eigenlijk dat je gelijk hebt dat 'van wie' gewoon mooier is. bedankt voor jullie reacties!