Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#64 Casper

Casper werd onder een brug geboren. Zijn moeder stond er alleen voor. Zijn vader was gestorven tijdens de laatste cholera-epidemie. Het leven was barbaars, maar Caspar bleef, in weerwil van alle tegenslag, altijd vrolijk en dankbaar. Op een dag sloeg het noodlot toe. De negenjarige Casper stapte naar achteren, terwijl hij een geul groef. Hij viel, met schep en al, zo’n tien meter in een vergeten waterput. De arbeiders zagen een drabbige rotzooi op de bodem, maar geen spoor van Casper. Een verdrietig bericht ging uit naar zijn moeder. Twee dagen later ging er in de koninklijke tuin een putdeksel omhoog. Het was Casper, kruipend, met een gebroken voet. Hij vertelde de lakeien over een met schatten omgeven tunnel. De koning benoemde hem als Vorstelijk Vinder en vroeg hem naar zijn grootste wens. Sindsdien wonen Casper en zijn moeder in een knus huisje in de tuin waarin hij omhoog kwam.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Eline, Ik wordt altijd zo vrolijk van zulke feel good sprookjes. Jammer dat je in dit geval maar 150 woorden mag gebruiken, want dan ben je er zo mee klaar.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schattig sprookje! 'een met schatten omgeven tunnel' is vreemd. Bedoel je niet een 'tunnel vol schatten'? Waarom dat graven van die geul eigenlijk? En die negen jaar? Je zou ook kunnen zeggen: Op een dag sloeg het noodlot toe. Casper viel in een vergeten waterput.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zo kan het gaan ondanks alle ellende vrolijk en dankbaar blijven en door toeval nog helemaal goed terecht kan komen. Misschien hoort hij een verhaal/sprookje meer strijd van een personage om het spannender te maken, maar misschien ook niet. Maar toch had je wel wat van de strijd van Caspar weer kunnen geven dat hij (het leek niet te lukken) toch het einde van de put heeft gehaald, dan kunnen we meer meeleven...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eline, naar mijn gevoel heb je te veel niet-relevante informatie/details gebruikt (voor honderdvijftig woorden). Ook te veel overbodige bijvoeglijke naamwoorden naar mijn smaak. Je opzet is zeker geslaagd.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig eind goed al goed! :thumbsup: Grappig dat veel sprookjes een gezegde verwoorden. Hier zou ik zeggen: wie voor een dubbeltje geboren is, kan toch een kwartje worden. :) Jammer van de beperkte 150 woorden waardoor er in het begin veel feiten worden opgenoemd en het geheel afstandelijk overkomt.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik had eerst een tekst van 300 woorden en heb toen veel geschrapt. Ik denk inderdaad dat ik met jullie tips een betere tekst neer kan zetten. Sommige dingen weglaten, waardoor er ruimte ontstaat voor het beschrijven van de strijd... Dus ik denk dat het beter kan in 150 woorden (en als ik andere bijdrage zie, dan zie ik het bewijs dat je de opdracht zeker goed kunt doen in 150 woorden). Aan de andere kant zou ik het sprookje liever verder uitwerken met meer woorden, omdat ik denk dat er een soort telegramstijl is ontstaan, die het geheel afstandelijk maakt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaaltje. Over je schrijfstijl is al genoeg gezegd. Ben het met bovenstaande commentaren eens. Ik vind het wel origineel en leuk bedacht.