Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#64 het verhaal gaat verder

Er was eens een tempel die de gevangenis die zij was geworden, wilde opheffen. De dood van oppermeester Swami Ploeterini leek daarvoor een uitstekend moment. Tijdens de koffietafel op Ploeterini's begrafenis klonk er een kakofonie aan uitzinnige vreugde: 'Eindelijk zelfstandig,' 'Vrijheid!' 'De meester is dood!' De zin 'Het ploeteren is afgelopen', kwam zelfs zo vaak en luid uit hard gillende monden dat het lang niet meer onderhouden gebouw volledig in trilling raakte. Het spuwde een gebarsten steen uit het plafond. Bam! … Net naast Arnoud, de laatste adept van de oppermeester. ... Geschrokken ontdeed Arnoud zich van zijn broekriem, maakte vliegensvlug iets van riem en steen en in een mum van tijd zoefde hij met zijn slingerding vervaarlijk over de hoofden van de uitgelaten koffietafelaars. Iedereen droop af. 'Ik had een seconde moeten wachten met die steen,' verzuchtte de tempel, 'dan was ook Arnoud dood. Nu word ik waarschijnlijk gerestaureerd...'

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het sprookje van de bevrijding. Originele invulling. De laatste vloek zou ik weglaten of vervangen voor iets anders.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties. Ik heb het even herschreven zodat het duidelijker is. Ja misschie beter de laatste vloek weg te laten , ga ik zo even doen

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik haal eruit dat geweld altijd zegeviert, helaas. :( Een mooi metafoor dat een 'stil' gebouw, (bijna) iets te zeggen had. Je gebruikt woorden die ervoor zorgen dat het stukje 'zwaar' wordt gelezen, maar het is dan ook geen luchtig onderwerp, zeker voor een sprookje. Kakofonie is een heerlijk woord! :)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gebouw en de rare beweging van de ploeter-swami lopen een beetje door elkaar, volgens mij. Cursuscentrum is -- in mijn beleving -- een gaapwoord, en door daar gelijk mee te beginnen, kost het me al moeite om de aandacht vast te houden, Ik zou het in ieder geval de tweede keer vervangen door 'gebouwtje' of zo. Wel een origineel onderwerp voor een sprookje :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thijs, welkom, je interpunctie klopt niet, hoezo wil een cursuscentrum geen gevangenis zijn, bijzonder, en draag je het geheel als hallucinogeen op?

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt voor de reacties, nee de conclusie dat het kwaad altijd overwint is niet dwingend vind ik. Ja het gebouw is op hand van de cursisten, die meer de doorsnee 'mensen' zijn en Arnoud is dan net zo'n dogmaticus ofzo als de ploeterswami was... Ik zal inderdaad het cursuscentrum maar een keer noemen, hoewel ik het zelf wel een grappig woord vind. Een cursuscentrum dat menselijk/goddelijke eigenschappen krijgt, sprookjesachtig vind ik zelf wel (absurdistisch) grappig. Misschien kan ik het ook een naam geven. Ik ga er morgen even mee bezig weer.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Mili, het cursuscentrum is een gevangenis voor de cursisten geworden o.l.v. Swami Ploeteraar, dat wil het gebouw niet meer. Het is meer absurdistisch bedoeld dan hallucigeen. De interpunctie? Ik ga er morgen nog eens goed allemaal naar kijken

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het nog eens herschreven. Ik heb cursuscentrum veranderd in tempel, inderdaad een lekkerder woord wel. Dank voor je reactie Dos, volgens mij kan een gebouw best iets verzuchten in sprookjes, dank je wel voor je reactie Annemieke

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thijs, Welkom op het forum. Ik hoop dat onder een nieuw regime het gebouw bewaard blijft, want in Syrië heeft de IS er een handje van om al het erfgoed te slopen. Ik vond je verhaal niet makkelijk te lezen. Ik moest het een paar keer overlezen om tot de kern te komen.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dank je wel pim, ja ik schrijf nog niet erg makkelijk en vloeiend, ik moet het vaak weer een tijdje laten liggen om het wat vloeiender te maken. Ja IS, ik vind het ook erg, dat cultureel erfgoed weg. Van de andere kant denk ik ook: het is een opruiming, er ontstaat iets nieuws, er moet iets nieuws ontstaan... ik praat het daarmee zeker niet goed, zeker niet! maar ja vroeger hadden we hier ook de beeldenstorm...werden ook heksen verbrand op de markt en ja blijkbaar kan het nog steeds niet zonder zoiets...

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thijs, Tja de natuur zoekt immer weer de weg terug naar de oorsprong. Je verhaal is net een ruwe diamant die je al schrijvend slijpt en schaaft. Totdat jij denkt dat hij blinkt. Soms blijkt dat hij voor niet iedereen voldoende blinkt. Heb je het dan niet goed gedaan? Nee hoor, je kunt niet iedereen tevreden stellen, maar er zijn altijd mensen die jouw verhaal helemaal top vinden. Goed is wel om te kruipen in de huid van de lezer. Vraag je af of hij snapt wat je bedoelt. Althans zo probeer ik te schrijven.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thijs, een ingewikkeld verhaaltje, beetje moeilijk om te volgen. Welkom op het forum "oefening baart kunst"

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt voor de reacties, Pim en maddbrug, ja goed proberen over te komen bij de lezer en blijven oefenen, ja.. dat is de uitdaging steeds...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap de woorden die je hebt geschreven, maar de betekenis erachter wil nog niet tot mij doordringen. Maak je maar geen zorgen, ik lig vaker onder een steen en 9 van de 10 keer weet ik niet wat te reageren of wat men nou met het verhaal bedoelt, dus het is uitsluiten mijn probleem dat ik het niet snap :).

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zo moet je niet denken hoor, Anne, dat het alleen jouw probleem is, het kan wel degelijk ook bij een schrijver liggen. Maar als je veel leest en schrijft en probeert er in door te dringen en natuurlijk ook wat vaker onder je steen vandaan komt (grapje) , dan weet je vaker te reageren vanuit een 'wel snappen' en reageren kan natuurlijk altijd... bedankt voor je reactie