#63 B De genesis van Bezette Stad
Vaalgrijze straten, beneveld met mist. Mijn ogen tranen, door de vlijmscherpe wind.
Wat doe ik in hemelsnaam in deze vrieskou? Ja, de grondslag zijn mijn geldproblemen, maar waarom dan geen chique oplossing? Binnen een week moet €18.500 euro zijn overgemaakt om beslaglegging op ons huis te voorkomen en dat anderhalve week voor kerst.
Het huis waar ik naar toe loop is van Marcella, die op wintersport is in Kitzbühel. Te pas en te onpas doet ze een beroep op me, en nu ik om een wederdienst vraag geeft ze niet thuis. Desondanks laat ze me wel op haar huis passen. Niet wat je noemt een fijne vriendin.
Miss Klatergoud, beter kan ik Marcella niet omschrijven. Alles in haar huis is stijlloos, een en al Swarovski. Marcella moest eens weten welke rijkdom in haar onlangs geërfde boekenkast staat.
Mijn tenen zijn door de kou volkomen gevoelloos. Kou, die symbool staat voor de bankmedewerker die ons onder druk zette, denk ik cynisch. Toch zal mijn geldnood snel verleden tijd zijn. In Marcella's boekenkast staat namelijk het eerst genummerde exemplaar van 'De genesis van Bezette Stad'. Precies dit boek schonk de schrijver aan zijn geliefde Emma Clément. Op een veiling twintig jaar geleden bracht het €20.000 euro op. God mag weten hoeveel het nu waard is?
Ik steek de sleutel in het slot en laat mezelf binnen. Het alarm piept. Snel voer ik de code in en loop naar de werkkamer, waar de prachtige boekenkast zijn plek heeft gekregen.
Razendsnel scan ik de titels. Naast Erik of het klein insectenboek van Godfried Bomans staat het boek dat ik zoek. Voorzichtig haal ik het uit de kast en sla het open.
Een kreet van walging. 'Jezus, wat ben jij een dom wicht,' verzucht ik. Een foto en een ring vallen op de grond. 'Uitgerekend in dit boek breng je een verborgen compartiment aan, door in de bladzijdes te snijden. Het hele boek is in één klap volstrekt waardeloos.'
Ik ga door mijn knieën en pak de ring van de grond. Mijn oog valt op de polaroid-foto. Ik schrik. Mijn eigen man, half ontkleed, staart me vanaf de foto aan. Marcella staat er ook op, naakt.
Tekst: Frank Boeijen - Waar kom jij vandaan
https://www.youtube.com/watch?v=xHOVkK8oNSc
Oei, dat is een zware
Hoi Marietje, Gisteravond zag
Pim2000, Voor het eerst van
Hoi Janp, Dan moet je eens
Ik kan eigenlijk niet veel
Dank je wel Lilithx.
Een meeslepend en sfeervol
Hoi Stefan, Een goede
Dag Pim, ik vind dit een mooi
Hoi Blavatski, Wat een mooie