Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #63A / Nessun Dorma

'Het belangrijkste is dat je ontspannen blijft, dat je je ademhaling volgt en je hartslag onder controle houdt. Als je je vinger kromt, de trekker overhaalt, moet je in je gedachten de kogel een goede reis wensen. De kogel is je vriend. Het doelwit is niet je vijand, maar een plaats waar je kogel rust gaat vinden. Je houdt geen wapen vast. Je bént een wapen.' De woorden leken in mijn oor te worden gefluisterd terwijl het kruis van het telescoopvizier het hart gevangen hield van de man vierhonderd meter verderop. Hij was mijn eindexamenopdracht. Gewoon een man, een gewone man. Ik wist niets over hem, behalve dat hij was aangewezen als mijn doelwit. Lukraak van facebook of twitter geplukt. Dat was het allerbelangrijkste, hadden ze me geleerd. Dat ik een wapen was, geen wapen richtte. Dat ik op bevel zou doden zonder vragen te stellen. De man bleef even staan om iets uit zijn jaszak te pakken en slenterde naar een bankje. Ik liet het kruis even naar zijn hand gaan. Een chocoladereep. Toen hij de wikkel losscheurde, werd het zonlicht voor een kort moment weerkaatst door het zilverpapier. Het kruis vervaagde even. Ik sloot mijn ogen en telde rustig tot vijf. Bij zes zag ik hem tevreden kauwen. Ik ben een wapen, meer niet. Die ochtend had ik me drie keer geschoren, zodat de kolf als één zou voelen met mijn wang. Ik ademde rustig uit terwijl mijn hart klopte op het ritme van Nessun Dorma. Mijn vinger kromde zich en ik wenste mijn kogel behouden vaart. Ik wenste het doelwit een leven na de dood waarin het genot van de chocolade die op zijn tong smolt eeuwigdurend zou zijn. Ik ben geslaagd. Maar er is een punt waar ik aan moet werken, werd me verteld. Ik moet me focussen op de kogel en minder empathie tonen met het doelwit.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Woodpecker, zeer, zeer mooie inzending. Proficiat. Dit is de Woodpecker die ik graag lees en herlees en herlees. Van mij krijg je een dikke :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een mooi verhaal, zeker doordat je nessun dorma erbij hebt gehaald, maar ik heb hem niet helemaal door. Zo vraag ik me af wat voor opleiding deze man doet. Bovendien heb ik het vermoeden dat er meer achter zit, maar dat ik het weer eens niet begrijp... De bonuspunten heb je in elk geval wel :D.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, goed geschreven verhaal, Woody. Uit het harde leven gegrepen en de chocolade er naturel ingefrommeld. :thumbsup: moet je in je gedachten >> moet je in gedachten (?)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Dank je.
moet je in je gedachten >> moet je in gedachten (?)
Ik kies dan toch, helaas, voor 'moet je in je gedachten.' Vanwege de eenzaamheid van het gereduceerd zijn tot een wapen.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja. Dat ken ik. Toen mijn echtgenoot zich vandaag niet liet horen werd ik moordlustig. Toen ik het ziekenhuis hoorde iets minder. Nu is hij weer thuis en mijn empathie verdwenen als sneeuw voor de zon. Het leven is een verdomde maffiaillusie. Of welk ander bruut tuig/ding /iets dan ook, Empathie is en rotzak. Gek schooltje trouwens.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar ik aanneem dat jouw kotstekentje betrekking heeft op mijn reactie. Ik bedoelde niet dat ik denk over het vermoorden van echtgenoot (ik zou gek zijn). Wel het herkenbare van moeilijke keuzes. En die weg die je misschien wil begaan. En hoe. Waar dit verhaal naar mijn idee over gaat. Ik ben een wapen, meer niet. - Dat is niemand. Zomaar. O ja. En buiten dit alles. Misschien reageerde ik met het voor mij vanzelfsprekende idee dat niet ieder woord letterlijk wordt genomen. Grote fout hier. Dus sorry. Gegroet,

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De inhoud van het verhaal is natuurlijk angstwekkend gruwelijk hard. De manier waarop dit item verwoordt wordt vind ik dus prachtig. Niet dat dit gruwelijke bestaat. Dit ter verduidelijking van mijn enthousiaste reactie.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal waarbij ik mezelf als lezer meer afvraag welke bedoeling de schrijver heeft/ wat hij (=jij) wilt vertellen dan dat ik mezelf vragen stel over het personage of de situatie waarin de HP zich bevindt. Het is een, voor mij, duidelijk verhaal maar het intrigeert me niet. Daarvoor staat de HP te ver van me af. Gedurende het verhaal blijft die afstand. Een simpele scene zonder beeldende details maar juist dat geeft het gevoel van de HP weer. Hij is tenslotte een machine, zonder gevoel. Het tegenstrijdige zit in de chocolade waarvan hij het slachtoffer nog even laat genieten. It's worth dying for? Een verhaal waarin ik meer lagen had verwacht. Misschien intrigerender vanuit het jij-perspectief? Al met al een verhaal dat me tot denken zet, dus graag gelezen! :nod:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, Het was even wachten op het detail dat me het verhaal in zou trekken - halverwege werd dat wachten beloond met het zonlicht dat weerkaatst wordt door het zilverpapier. Een goed gekozen contrast met de wreedheid van de examenopdracht. Al met al een mooi opgebouwd verhaal met kop en staart!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn opleidingen waarvan je het bestaan niet wil weten.
En dat geloof ik dan weer graag! Ik vind dat je enkele mooie beelden hebt neergezet in dit korte stukje.;

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Wees gerust. Je toelichting lijkt me overbodig. Ik denk niet dat iemand je verdenkt van het toejuichen van gruwelijkheden.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Dank je. Meer lagen in zo'n kort verhaal? Da's een mooie uitdaging. De hp is nog geen machine, maar hard op weg. Da's dan ook meteen mijn bedoeling. Er zijn nog steeds mensen nodig die handelen als machines. De inspiratie vloeide voort uit de recente gebeurtenissen in de Thalys. De instinctieve reactie als iemand met een AK 47 opduikt is 'flight'. Sommige militairen worden geprogrammeerd om in dit soort situaties om te schakelen naar 'fight'. Dat zijn vechtmachines. In mijn stukje beschrijf ik de constructie van een moordmachine. Die schijnen helaas ook nodig te zijn.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Dank je. Meer lagen in zo'n kort verhaal? Da's een mooie uitdaging. De hp is nog geen machine, maar hard op weg. Da's dan ook meteen mijn bedoeling. Er zijn nog steeds mensen nodig die handelen als machines. De inspiratie vloeide voort uit de recente gebeurtenissen in de Thalys. De instinctieve reactie als iemand met een AK 47 opduikt is 'flight'. Sommige militairen worden geprogrammeerd om in dit soort situaties om te schakelen naar 'fight'. Dat zijn vechtmachines. In mijn stukje beschrijf ik de constructie van een moordmachine. Die schijnen helaas ook nodig te zijn.
Als ik zo vrij mag zijn wil ik nog even mijn reactie toelichten: Daags ervoor heb ik de film The American sniper gezien http://www.filmtotaal.nl/film.php?id=23626 ( overigens een aanrader om door de ogen van een uitgezonden soldaat de Golf oorlog te zien) waarin de HP een killermachine werd. Hij doodde met een reden: een heilig overtuig dat het geweld gestopt moet worden in hun eigen land om te voorkomen dat het zijn land zou opzoeken. In jouw verhaal doodt de HP gewoon op aanwijzing, voor zijn examen. Ik denk dat ik daarom afstand houd van de HP omdat ik geen reden kan verzinnen waarom iemand dat zou doen. Die reden mis ik in jouw verhaal, dat zou een diepere laag kunnen zijn. Gedood wordt er toch om welke reden dan ook maar soms is de reden erachter wel te begrijpen hoewel het, m.i, nooit goed te praten is. Een mooie inspiratie n.a.v. de Thalys gebeurtenissen, ik haalde dat er jammer genoeg niet uit. Bedankt voor jouw re-, reactie! ;)