Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#63 essay-verteller

18 augustus 2015 - 22:41
Wekelijkse schrijfopdracht 363 - essay-verteller Het liep tegen het einde van de zomer en de lucht lag 's avonds zwaar en warm op de velden, waar goudgele stoppels na het maaien bleven ritselen en fluisteren zonder ooit hun geheimen volledig prijs te geven. Uiteraard had de wind deel in hun spel, maar ook diverse vogels, muizen en andere kleine knagers droegen bij aan het gerucht waar onze hoofdpersoon zo klakkeloos doorheen stapte. De roze wolken en de vage slierten paars en oranje die menigeen in bewondering naar de lucht zouden doen opkijken, ontgingen hem. Hij liep met grote passen, zijn schouders breed, maar iets hangend, zijn blik schijnbaar gericht op het droge zand van het pad voor hem. Ze noemden hem Jurre. Dat hadden zijn ouders lang geleden zo verzonnen en dat deden ze in het dorp nog steeds. Iedereen kende Jurre en noemde hem Jurre. Nooit eens meneer, want dat was hij niet. Hij was een man, uiteraard, en van respectabele leeftijd, maar niet van het soort dat ooit een meneer werd. Deze Jurre nu, liep met flinke tred door de velden en als iemand hem die avond gezien had, had die er verder waarschijnlijk geen aandacht aan besteed, zo paste hij in het landschap, zo ging hij op in de omgeving waarin hij geboren was en die hij zelf niet meer leek waar te nemen. Maar er was weldegelijk iets opmerkelijks aan de hand met onze Jurre. Dat wil zeggen, hij was op weg naar een opmerkelijke ontmoeting. Aan het eind van het pad stak hij de weide over naar het bos waar men weldra weer paddenstoelen en kreupelhout zou oogsten. Takken kraakten onder zijn voeten toen hij de duisternis van de begroeiing binnentrad en zijn grote handen baanden de weg voor zijn gezicht, blad en twijg naar weerszijden wegbuigend. Na een klein half uur bereikte hij reeds het ven dat galmde van de kikkers en rook naar het vocht dat het land ontbeerde. Langzaamaan waren zijn passen behoedzamer geworden en de laatste meters legde hij uiterst voorzichtig af, daar waar de grond steeds zachter werd en schuin afliep naar het laagstaande water. Hij stapte uit zijn schoenen en wiebelde even toen hij zijn sokken erin stopte, voordat hij verderliep. Het ven was niet diep, maar kende nabij zijn midden een plek waar het water hoger reikte dan een volwassen mens lang is. Daar nu ontmoette deze Jurre van eenvoudige boerenafkomst Creüsa en liet zich door Gaia's dochter bij de hand nemen als een oude bekende.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2015 - 22:58
Het begin van een sprookje, een mooi verhaaltje voor het slapen gaan. :thumbsup: Zeer sfeervol en beeldend de omgeving beschreven maar ik krijg (nog) geen beeld van de HP. Ik heb uit de voorbeelden en de reacties begrepen dat een essayverteller zijn mening opdringt en ik lees hier geen mening van de verteller. Maar ik wil wel heel erg graag weten hoe de ontmoeting tussen Jurre en de dochter van Gaia verder gaat! :nod:

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2015 - 23:20
Tja, ik had wel een nadrukkelijker zeur in mijn hoofd in het begin, maar het verhaal ging op een of andere manier anders ... weet jij alles van, heb ik al begrepen :D De verteller kijkt volgens mij wel neer op de gewone Jurre, die toch maar plompverloren door al dat natuurschoon stampt, maar heeft dat uiteindelijk niet letterlijk uitgesproken. Ik vind hem trouwens wel echt erg aanwezig, maar ik weet niet in hoeverre dat ergens voor telt ... ? @Odile: mijn achterhoofd wil steeds aan Hermans Engelbewaarder denken bij een essayverteller, slaat dat ergens op?

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2015 - 23:49
Ik vind hem trouwens wel echt erg aanwezig, maar ik weet niet in hoeverre dat ergens voor telt ...
Geen idee hoe de puntentelling gaat maar bij mij scoor je punten met dit verhaal! :p

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 18:52
Volgens John Gardner heeft de essay-verteller te maken met onze levensovertuiging en is dat de reden dat er nu zo weinig met een auctoriale verteller wordt gewerkt omdat het idee dat we door een hogere macht bezien worden niet meer in zwang is. Daarvoor is een neutrale alwetende verteller in de plaats gekomen, zoals bij Tolstoj. Herman Finkers Engelbewaarder, bedoel je? Wat sfeer betreft en instantie die van bovenaf Herman bekijkt met een duidelijk karakter klopt jouw gevoel wel, al is dat maar een van de mogelijkheden van een essay-vertaler. Jouw verteller is duidelijk aanwezig maar neigt naar neutraal, dus een gewone alwetende verteller, al houdt hij of zij wel veel van natuur en laat subtiel weten wat hij van het personage vindt. Ik vind wel dat jij het meest serieus aan de slag bent gegaan met de opdracht, want je laat jouw verteller hard werken. Durf je jouw verteller niet meer zichzelf bloot te laten geven, of ligt een neutralere verteller je beter?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 17:26
schrijvenmaar, Heel mooie sfeertekening, vooral de 1e alinea. (terzijde: ik zou Jurre niet introduceren in een bijzin) Jurre heeft iets ongrijpbaars, hij gaat zijn eigen weg. Daar waar het ven manshoog is. Voor mij is dit af - essayverteller of niet :)

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 18:37
Dag Schrijvenmaar, Dit soort dingen vind ik altijd mooi: Maar er was weldegelijk iets opmerkelijks aan de hand met onze Jurre. Dat wil zeggen, hij was op weg naar een opmerkelijke ontmoeting. Dan hoor ik zo'n hele droge mannelijke (Britse) verteller. Daar was het verhaal voor mij al helemaal goed. Wel deprimerend dat die arme Jurre er zo weinig toe doet. Of eigenlijk deed. Leuk gedaan. Groet, Annemieke

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 21:49
Dank voor jullie reacties! @odile: Ik dacht aan W.F. Hermans' Herinneringen van een Engelbewaarder - wat verder trouwens helemaal niet terugkomt in mijn verhaal. Het is een kleine honderd jaar geleden dat ik dat boek las, maar in mijn herinnering geeft de Engelbewaarder die het verhaal vanaf de schouder van de hp vertelt zijn nadrukkelijk eigen, nogal cynische kijk op het menselijk handelen. Ik stelde me voor dat zoiets een essay-verteller zou zijn. Ik schreef gister na mijn gewenste bedtijd en was daardoor waarschijnlijk in een beetje slaperige mellow-mood, die mijn verteller kalm en neutraal hield. Daarbij wekt de nadrukkelijke aanwezigheid van een verteller bij mij op een of andere manier toch vooral een soort fantastisch sprookjesgevoel op, wat het verhaal ook stuurde. En ik denk dat ik de verteller niet goed genoeg kende, omdat het maar een verhaal-in-een-avondje was. Hoewel ik ook denk dat al te uitgesproken meningen mij inderdaad niet liggen ... Interessante vraag, dus. Ik houd hem in gedachten en zal her en der waar de gelegenheid zich voordoet proberen bewuster van deze vraag te schrijven, en te experimenteren met meer en minder aanwezige vertellers. Dank je!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 22:06
Dan is mijn missie geslaagd, want ik beoogde meer bewustzijn over de verteller en koos dat wat mij het meest uitdagend leek. Ik kan het niet laten, ik houd ervan mensen uit te dagen, in de vooronderstelling dat je daarvan groeit.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 22:33
Volgens John Gardner heeft de essay-verteller te maken met onze levensovertuiging en is dat de reden dat er nu zo weinig met een auctoriale verteller wordt gewerkt omdat het idee dat we door een hogere macht bezien worden niet meer in zwang is. Daarvoor is een neutrale alwetende verteller in de plaats gekomen, zoals bij Tolstoj. Herman Finkers Engelbewaarder, bedoel je? Wat sfeer betreft en instantie die van bovenaf Herman bekijkt met een duidelijk karakter klopt jouw gevoel wel, al is dat maar een van de mogelijkheden van een essay-vertaler. Jouw verteller is duidelijk aanwezig maar neigt naar neutraal, dus een gewone alwetende verteller, al houdt hij of zij wel veel van natuur en laat subtiel weten wat hij van het personage vindt. Ik vind wel dat jij het meest serieus aan de slag bent gegaan met de opdracht, want je laat jouw verteller hard werken. Durf je jouw verteller niet meer zichzelf bloot te laten geven, of ligt een neutralere verteller je beter?
De essay-verteller, of de essayist-omniscient voice waar John Gardner over spreekt in de Engelstalige versie van zijn boek, is volgens mij bijna hetzelfde als de auctoriale verteller met het verschil dat de essay-verteller persoonlijker is. De essay-verteller laat meer van zichzelf zien in zijn/haar stijl van vertellen. Niet perse meer van de schrijver zelf, maar van het onzichtbare karakter van waaruit de schrijver het verhaal vertelt. De auctoriale verteller blijft neutraal. Het heeft dus weinig of niets te maken met een essay, zoals je zelf ook al duidelijk is geworden. Maar de term essay-verteller of essay vertelwijze wordt verder nergens beschreven op internet (ik kon het niet vinden) en ik vraag mij af of er misschien een betere of meer bekendere term voor is. Zie trouwens ook; John Gardner - The Art of Fiction (Engelstalig) https://books.google.nl/books?id=i5Sah1JtvY4C&pri… Malcolm Wood - Point of View (Engelstalig) http://malcolm-wood.com/Point_of_View.html Harland Awards - Verteller en focalisator http://www.paulharlandprijs.eu/wp/?page_id=271

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2015 - 22:41
It's life Jim, but not as we know it. Ik ga dan meteen Creüsa googlen, maar word daar niet veel wijzer van ... Intrigerende tekst, maar ik blijf het tafereel door een verrekijker zien. Kijk, daar loopt een man het water in. Moet ik me zorgen maken? Ik ben toch wel nieuwsgierig naar de verdere belevenissen van Jurre.