Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#63: Lectori salutem

Laat me maar toe. Ik vraag niet veel van je. Een beetje tijd en aandacht, dat is alles wat ik verlang. Het zit zo: ik wil de wereld veranderen en ik begin bij jou. Hoe ik dat doe? Simpel: met magie. Letters, woorden, spreuken. Geloof je niet in magie? Hoe komt het dan dat ik al in je hoofd ben gekropen? Dat je mijn stem hoort zonder dat je me kent? Dat ik je gedachten onontkoombaar stuur in een richting die ze zonder mij nooit genomen hadden? Als dat geen magie is, wat is het dan wel? Je hoeft niet bang te zijn. Het mooie (en het tragische) van magie is, dat het alleen werkt als je erin gelooft. Je kunt het altijd negeren. Je kunt op ieder moment besluiten om de magie te laten verdwijnen. Maar dat ga je niet doen. Jij gelooft erin, dat weet ik honderd procent zeker. Jij bent er vatbaar voor als geen ander, romantisch als je bent. Of ben je juist een bittere cynicus? Het maakt niet uit, je bent gegrepen door de magie en je weet het zelf nog niet eens. Je bent er helemaal klaar voor. Daar gaan we dan: Weet je het nog, de zon op je gezicht? De groene geur van gras? Die onverwachte streling? Hoe je niet meer kon stoppen met glimlachen? Dank je wel voor je tijd en aandacht.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ostinato, Een mooi klein (meta)essay over schrijven, met een treffende titel. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato, interessante titel + tekst waarin je stellingen poneert die ik echter niet per definitie kan omarmen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ostinato, Ik vind dit heel erg mooi. Met name door het laatste stukje 'Weet je nog....'. Ik werd inderdaad meegenomen. Het perspectief pakt heel goed uit.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo heb ik nooit tegen lezen aangekeken: een aantasting van mijn privacy. Ik zal nooit meer een boek lezen. Je bent bedankt, Ostinato. En ik had er nog wel zo'n plezier in.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit wel een geslaagde essay-verteller, zeker als hij daarna het verhaal begint te vertellen. Je zet een uitgesproken verteller neer. Voldaan aan de opdracht.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato, mijn complimenten, je bent de essayist van de opdracht. Natuurlijk geloof ik in magie - heb ademloos naar 'conteurs' geluisterd - alleen is jouw filosoferende hp mij op de een of andere manier te 'opdringerig'.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de complimenten. Hij is inderdaad wat opdringerig, dat ben ik met jullie eens. Maar eigenlijk vertelt hij geen verhaal, toch? Die vier vraagjes zijn alleen een demonstratie van de magie van lezen/schrijven/vertellen. Eerlijk gezegd wist ik niet wat een essay-verteller was totdat ik die link in een van de andere posts zag. Maar toen had ik dit stukje al gepost. Odile: een essayverteller vertelt/schrijft dus geen essays? @Dos blijven lezen jongen

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos blijven lezen jongen
Ben ondertussen al gewend geraakt aan het privacy-kraken; blijf dus toch maar lezen. Vind jouw tekst trouwens een vermakelijke benadering.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, een essay-verteller schrijft geen essay, maar kan wel een essay schrijven op de manier die jij doet, als personage die dan een verhaal vertelt. Dus eerst iets uiteenzetten aan de lezer, dan vervolgens beginnen aan een verhaal vertellen. Hoeft niet in die volgorde, maar is wel logisch. Zeker als het verhaal te maken heeft met de uiteenzetting.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Ostinato, dat ik op deze grauwe dag toch nog de warmte van de zon op mijn gezicht heb mogen voelen. Dat is pas magie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt me met je woordenmagie helemaal gegrepen, Ostinato, zonder dat ik het in de gaten had, tot ik de laatste regel las. Knap gedaan.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan Ostinato. Ik werd er zelfs een beetje bang van. Je kwam met jouw verhaal in mijn hoofd en kon me zo betoveren (haha)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, Bij mij werkt het niet - na vijf zinnen en vijf keer ik, is er voor mijn geen fictionele droom waar ik in mee kan gaan. De woorden/zinnen blijven (voor mij) zweven.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Obstinato, Treffend taalgebruik en een bijzondere invulling. Hoewel ik hoop dat ik deze verteller niet op straat tegenkom...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas kon deze tekst mij niet betoveren, omdat de verteller mij te opdringerig was om mij mee te mogen nemen (wat dat betreft denk ik dat je de opdracht goed ingevuld hebt). Ik kon wel glimlachen om het idee van de tekst. Breeduit.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las het, met afstand, bij de eerste lezing als een indringende liefdesbrief van een dominante minnaar die zijn lief terug eist en dacht: ben blij dat het mijn minnaar niet is! ;) De magie van het schrijven haal ik er achteraf wel uit maar de tekst kan wat mij betreft dus ook een andere invulling hebben. M.n. door de alinea beginnende met: [weet je nog...] M.i. een bijzondere invulling. :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als jouw verteller subtieler was geweest, was hij geen duidelijk voorbeeld geweest voor mij om aan anderen iets te laten zien. De essay-verteller wordt ook weleens met een buikspreekpop vergeleken die een verhaal vertelt. Die heeft ook een duidelijk personage. Het voordeel is dat de schrijver kan roepen: 'ik was het niet, het was Achmed, de terrorist die dit zei.'

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik je verhaal voor de eerste keer las dacht ik dat het om een moordlustige pedofiel ging - ik had de titel nog niet vertaald. De tweede keer, nadat ik de titel had vertaald, viel het verhaal veel beter op z'n plek. Ik vind het een mooi verhaal, het is een interessante manier van het beschrijven van lezen. :thumbsup: