Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#63 Alleen maar hypocriete mensen

Behalve Brian, die met zijn pen zit te tikken zijn ze allemaal stil. Zelfs Janey. Eigenlijk wel goed van Bolsen dat hij net een speech hield hoe hij het in de klas wil zien. ‘Oke Delano, ga je gang.’ ‘Oke…’ Snel nog even kijken op het papiertje. ‘Goed, ik ga het hebben over het onderwijs. Dat is iets waar in deze maatschappij veel waarde aan wordt gehecht. Kijk maar naar jullie eigen ouders, zij zouden het ook belangrijk vinden dat jullie goed zouden leren en zo.’ ‘De mijne niet hoor,’ roept Brian. ‘Brian, ik waarschuw je niet nog eens.’ ‘Dus VWO wordt echt als het hoogste gezien. En je ziet ook dat vmbo’ers op onze school vaak worden uitgelachen en voor dom worden uitgemaakt. De vraag die ik wil stellen is; is dit terecht?’ ‘Zeker weten,’ roept Janey. Het kon ook niet uitblijven. ‘Janey!’ ‘Ik vind van niet. We zouden minder waarde moeten hechten aan de hoogte van de opleiding. Iedereen zou gewoon moeten doen wat hij leuk vind. Kijk maar naar mensen als Oprah Winfrey, Steve Jobs, Mark Zuckerberg. Allemaal mensen die de Universiteit niet hebben afgemaakt, en toch succesvol zijn geworden. Maar toch pronken ouders nog steeds vaak met kinderen met een hoge opleiding. Het geeft ze vaak een extra soort statusgevoel. Dan geloven ze pas echt dat het wat met hun kind kan worden. Dit leidt er ook vaak toe dat ouders de druk op de kinderen om het huiswerk te maken zo hoog opvoeren, dat het tot problemen bij de kinderen leidt. Ook docenten hameren vaak op goede resultaten.’ ‘Vooral Hamels,’ roept Brian. Janey grinnikt om deze opmerking. ‘Brian, wegwezen!’ Brian neemt zeker een minuut de tijd om zijn spullen te pakken en in slakkentempo het lokaal uit te wandelen. Bolsen kijkt er geïrriteerd naar, maar zegt niets. ‘Oke, Delano ga verder.’ ‘Dat was het eigenlijk wel zo’n beetje. Zijn er nog vragen?’ Doodse stilte. Dertig paar ogen kijken allemaal naar Bolsen. Misschien komt het wel doordat hij glimlacht, wat hij zelden doet. ‘Delano, hoewel ik het uiteraard als docent niet met je standpunt eens ben, snap ik wel goed je redenering. Het is me alleen een beetje onduidelijk wat je precies met ‘succesvol’ bedoelt, en welke richting je uiteindelijk met je betoog heen wilt. En bovendien vind ik je presentatie wat aan de korte kant…’ ‘Vind u het niet hypocriet om het als docent automatisch niet met de stelling eens te zijn?’ Bolsen kijkt me een ogenblik met een doodse blik aan. Dan glimlacht hij weer. ‘Geloof me, docenten zijn de meest hypocriete mensen die er bestaan.’ Voor het eerst wordt er in de klas gelachen om een opmerking van Bolsen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed verhaal. Het is inderdaad irritant hoeveel ouders een hoge opleiding voor hun kind willen, terwijl hun kinderen op een lager niveau veel beter op hun plek zitten. Het leest prettig en vlot.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Virtuosuo, In je opening introduceer je 4 personages, dat is wat veel. Voor het verhaal volstaan Delano en docent Bolsen. (al is het slakkentempo van Brian wel een mooi beeld) Maar je hebt je punt gemaakt. Verhaal heeft naar mijn smaak een sterk eind.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het begin vond ik wat verwarrend, Virtuosuo. Maar je hebt in een originele essay-vorm de lekker brutale ik-figuur, Delano, een sterke stelling laten poneren in zijn spreekbeurt en meteen de ordeloosheid in het lokaal aan de orde gesteld. Heel goed gedaan, vind ik.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook hier verwarring over het essay-perspectief. Ik denk dat ik het toch meer had moeten toelichten. Toch heeft het ook hier geleid tot een goed verhaal. Een essay-perspectief was geweest zoals Obstinato zijn verhaal is begonnen. Een verteller van het verhaal die ook nog eens een mening geeft over het onderwijs, en daar vanuit het verhaal vertelt met commentaar en smaak.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed verhaal. Het is inderdaad irritant hoeveel ouders een hoge opleiding voor hun kind willen, terwijl hun kinderen op een lager niveau veel beter op hun plek zitten. Het leest prettig en vlot.
Dankjewel voor het lezen. Inderdaad, veel kinderen raken daardoor ook overwerkt...

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Virtuosuo, In je opening introduceer je 4 personages, dat is wat veel. Voor het verhaal volstaan Delano en docent Bolsen. (al is het slakkentempo van Brian wel een mooi beeld) Maar je hebt je punt gemaakt. Verhaal heeft naar mijn smaak een sterk eind.
Dankjewel voor je commentaar. Ik wilde eigenlijk de chaos van de klas proberen neer te zetten, maar had dit wellicht met minder personages ook kunnen doen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het begin vond ik wat verwarrend, Virtuosuo. Maar je hebt in een originele essay-vorm de lekker brutale ik-figuur, Delano, een sterke stelling laten poneren in zijn spreekbeurt en meteen de ordeloosheid in het lokaal aan de orde gesteld. Heel goed gedaan, vind ik.
Dankjewel voor het lezen en je positieve feedback.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook hier verwarring over het essay-perspectief. Ik denk dat ik het toch meer had moeten toelichten. Toch heeft het ook hier geleid tot een goed verhaal. Een essay-perspectief was geweest zoals Obstinato zijn verhaal is begonnen. Een verteller van het verhaal die ook nog eens een mening geeft over het onderwijs, en daar vanuit het verhaal vertelt met commentaar en smaak.
Dank voor deze feedback. Het was mij inderdaad niet helemaal duidelijk wanneer het hoofdpersoon nu ook de verteller is. Ik zal het verhaal van Obstinato eens gaan bekijken.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zet een realistische scene in een klaslokaal neer. De mening van de HP over het onderwijs is mij nog wat onduidelijk. Ik zou het nog scherper neerzetten. Maar mijn mening over het onderwijs is tegenwoordig zwart ingekleurd dus waarschijnlijk ligt het aan mij. :rolleyes:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Virtuosuo, Als voormalig leerkracht mag ik het eigenlijk niet met je HP eens zijn. Toch ben ik het volkomen met je HP eens. Ten eerste hebben sommige mensen het vermogen om op eigen kracht (zoals je noemde) de top te bereiken. Ten tweede is ons onderwijs gericht op kennis en niet op vaardigheden. Een goede timmerman of elektricien is in mijn ogen net zo waardevol of misschien waardevoller voor onze maatschappij. Waarom wordt dit dan niet altijd zo gezien? Ik weet het niet. Zij zijn op hun gebied expert en minstens zo intelligent. Je ziet het, je hebt iets los gemaakt in me en dat maakt dat je een goed verhaal hebt geschreven.