# 63 Essay - Stukjes schrijven

Goed beschouwd ben ik op schrijfgebied een rare snijboon, want ga maar na: bijna elke week plaats ik wat op SchrijvenOnLine naar aanleiding van een schrijfopdracht. Elke keer ben ik druk doende om een grappig, bizar, of raar verhaaltje te schrijven. Daarna kijk ik nieuwsgierig naar de reacties die het schrijfsel oplevert. De commentaren geven regelmatig denkmateriaal en zijn vaak leerzaam. Maar: daar blijft het bij. Na een week is het over en raakt de creatie in vergetelheid. Eigenlijk zijn we dus allemaal rare snijbonen. Ik vind dat we daar iets aan moeten gaan doen. Daarom heb ik eens diep nagedacht hoe ons arbeidsintensief werk langer meegaat en meer bekendheid kan krijgen. Want het zou toch geweldig zijn voor ons (hobby-) schrijvers, als onze creaties wat langer kunnen beklijven en meer leespubliek krijgt? En ik kan melden, beste lezer, dat ik de oplossing heb. Zoals we allemaal weten, is SchrijvenOnLine een afgeleide van het magazine Schrijven. Ik denk dat bijna alle actieve schrijvers op de site ook geabonneerd zijn op het blad, mogelijk onder een pseudoniem, maar in ieder geval lid van het prachtige blad. Wat zou er daarom niet mooier zijn, als in Schrijvenmagazine ook een selectie van de pas geplaatste schrijfsels worden opgenomen. Voor elke week kunnen bijvoorbeeld 1 of 2 inzendingen door de coaches, of via loting, uitgekozen worden voor plaatsing, mits het schrijfwerk maar voldoende publicatiewaardig is. Wel vind ik dat daarbij niet steeds dezelfde personen een plaatsje moeten krijgen. Hoe meer verschillende schrijvers gekozen worden hoe interessanter en variabeler de afdeling 'Korte verhalen' in het blad wordt. Op elke pagina kunnen, denk ik, 2 inzendingen worden geplaatst, beginnende met een korte omschrijving van de schrijfopdracht voor de betreffende week. In een periode van 8 weken gaat het dan om bijvoorbeeld 4 pagina’s als er steeds 1 inzending uit iedere week wordt gekozen, of 8 pagina’s bij 2 stukjes per week. De lezer ziet door de vermelding van de schrijfopdrachten waar het geschrevene over gaat. Het is, denk ik, toch voor iedere schrijver leuk als jouw verhaal ook echt op papier wordt weergegeven? Maar we kunnen het misschien nog interessanter maken. Want er zal vast wel een uitgever te vinden zijn die de meest aardige, leuke, boeiende en interessante stukjes in een jaarlijkse uitgave wil bundelen. Waarschijnlijk zal dit zowel voor het Schrijvenmagazine als voor SchrijvenOnLine een prima boest geven voor marktuitbreiding (voor zover dat nodig en gewenst is). En wat doen we met eventuele opbrengsten van verkochte bundels? Heel simpel: de mogelijke winst kan (na aftrek van de kosten en winstaandeel van de uitgever) worden geschonken aan één of meer goede doelen. Ook daar zou een interessante schrijfopdracht over uitgeschreven kunnen worden, waarin iedere deelnemer kan aangeven voor welk goed doel hij kiest en waaròm hij daarvoor kiest. Het zou mooi zijn als er veel bijval voor dit plan komt, zodat de redactie van Schrijven extra aangespoord wordt om onze creaties een plaats in het blad te geven.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, ik denk dat de organisatiegraad van jouw voorstellen te groot is. De redactie van Schrijven zal zelf ook wel eens op dat idee gekomen zijn. Misschien vinden ze ons niveau te laag om er hun blad mee te bezoedelen. In een redactielokaal wordt nog sterker kommageneukt dan wij hier op sol doen. Om je verhaal aan de grote wereld te openbaren kun je het opsturen naar de coaches Mireille Geus of Yke Schotanus. Je maakt dan een kleine kans dat het door hen besproken wordt in Schrijven. Ik heb ooit een verhaal verzonden naar Yke: nooit meer iets van gehoord... Je kunt je verhalen ook flyeren. Op marktdagen bijvoorbeeld of bij de uitgang van een voetbalstation. Misschien zit er een uitgever tussen. Alle gekheid op een stokje, mijn steun heb je.
16 augustus 2015 - 9:03

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi jules du lac, ik vind het een prima idee en sta er 100% achter. Ons "werk" zou inderdaad iets meer waardering en aandacht moeten krijgen. Als ik iets daadwerkelijk voor je kan doen laat het maar weten want ik heb iets wat velen van jullie niet hebben: tijd en zin om me ergens voor in te zetten. :o
16 augustus 2015 - 22:57

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski, Heel mooi dat je je ervoor wilt inzetten. Alleen weet ik eerlijk gezegd niet wat er meer gedaan kan worden dan het onder de aandacht brengen bij de redactie van het magazine. Het is mij niet bekend hoe de samenwerking is tussen de schrijfcoaches van SOL en de redactie van Schrijven, maar mogelijk kunnen ze met elkaar overleggen. Ik hoop dat onze schrijfcoach van deze week, Odile, het stukje wil becommentariëren en kan aangeven wat de mogelijkheden, of onmogelijkheden zijn. Dank voor je reactie.
17 augustus 2015 - 23:32

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Jule Het zou voor ons inderdaad wel leuk zijn, als er een rubriekje wekelijkse schrijfopdracht opgenomen zou worden in het schrijvenmagazine, maar of die droom uitkomt. Misschien kun je een blog beginnen waar je je verhalen opzet. Bedankt om je gedachten met ons te delen. Siv
18 augustus 2015 - 7:46

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Jules, ik heb hier weleens over nagedacht, maar ik ben schrijfcoach en geen redactie van schrijven magazine of de organisatie van Schrijven Online, de site. Ik verzorg alleen af en toe de schrijfopdracht en de feedback. De plaatsing in dit forumdeel is op zich een openbare publicatie. Dit betekent dat iedereen mee kan lezen wat je hier schrijft (en ervan kan leren zonder mee te schrijven). Ik weet niet hoe goed dit forumdeel bezocht wordt door leden van de site of door gasten. Dit zou je kunnen vragen aan beheerders. Ik zou ze dan een pb sturen, want je kunt niet verwachten dat ze alles meelezen wat er op de site geplaatst wordt. Je zou aan de redactie van Schrijven Online, zo zakelijk en kort mogelijk kunnen vragen of er een rubriekje schrijfopdracht in schrijven magazine kan komen. Ik wens je succes.
18 augustus 2015 - 11:48

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Odile, Dank voor je uitgebreide reactie. Het is me nu een beetje duidelijk hoe het werkt. Ik ga binnenkort je advies opvolgen en bij de redactie van Schrijven magazine informeren of er interesse bestaat in mijn idee. Misschien hoor je er nog over.
19 augustus 2015 - 0:19

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jules, Ik ben enthousiast over je idee. Ik las dat nogal wat mensen het al afserveren in dit forum als niet haalbaar, maar waarom zou dit niet lukken en het proberen waard zijn. Ik denk dat het een kleine moeite is om de redactie te contacteren. Zij zijn degene die hierover kunnen beslissen. Ik zou zeggen: give it a go.
19 augustus 2015 - 10:48