# 63 Essay - Stukjes schrijven
Goed beschouwd ben ik op schrijfgebied een rare snijboon, want ga maar na: bijna elke week plaats ik wat op SchrijvenOnLine naar aanleiding van een schrijfopdracht. Elke keer ben ik druk doende om een grappig, bizar, of raar verhaaltje te schrijven. Daarna kijk ik nieuwsgierig naar de reacties die het schrijfsel oplevert. De commentaren geven regelmatig denkmateriaal en zijn vaak leerzaam. Maar: daar blijft het bij. Na een week is het over en raakt de creatie in vergetelheid. Eigenlijk zijn we dus allemaal rare snijbonen.
Ik vind dat we daar iets aan moeten gaan doen.
Daarom heb ik eens diep nagedacht hoe ons arbeidsintensief werk langer meegaat en meer bekendheid kan krijgen. Want het zou toch geweldig zijn voor ons (hobby-) schrijvers, als onze creaties wat langer kunnen beklijven en meer leespubliek krijgt?
En ik kan melden, beste lezer, dat ik de oplossing heb.
Zoals we allemaal weten, is SchrijvenOnLine een afgeleide van het magazine Schrijven. Ik denk dat bijna alle actieve schrijvers op de site ook geabonneerd zijn op het blad, mogelijk onder een pseudoniem, maar in ieder geval lid van het prachtige blad.
Wat zou er daarom niet mooier zijn, als in Schrijvenmagazine ook een selectie van de pas geplaatste schrijfsels worden opgenomen. Voor elke week kunnen bijvoorbeeld 1 of 2 inzendingen door de coaches, of via loting, uitgekozen worden voor plaatsing, mits het schrijfwerk maar voldoende publicatiewaardig is. Wel vind ik dat daarbij niet steeds dezelfde personen een plaatsje moeten krijgen. Hoe meer verschillende schrijvers gekozen worden hoe interessanter en variabeler de afdeling 'Korte verhalen' in het blad wordt.
Op elke pagina kunnen, denk ik, 2 inzendingen worden geplaatst, beginnende met een korte omschrijving van de schrijfopdracht voor de betreffende week.
In een periode van 8 weken gaat het dan om bijvoorbeeld 4 pagina’s als er steeds 1 inzending uit iedere week wordt gekozen, of 8 pagina’s bij 2 stukjes per week. De lezer ziet door de vermelding van de schrijfopdrachten waar het geschrevene over gaat.
Het is, denk ik, toch voor iedere schrijver leuk als jouw verhaal ook echt op papier wordt weergegeven?
Maar we kunnen het misschien nog interessanter maken. Want er zal vast wel een uitgever te vinden zijn die de meest aardige, leuke, boeiende en interessante stukjes in een jaarlijkse uitgave wil bundelen. Waarschijnlijk zal dit zowel voor het Schrijvenmagazine als voor SchrijvenOnLine een prima boest geven voor marktuitbreiding (voor zover dat nodig en gewenst is).
En wat doen we met eventuele opbrengsten van verkochte bundels? Heel simpel: de mogelijke winst kan (na aftrek van de kosten en winstaandeel van de uitgever) worden geschonken aan één of meer goede doelen. Ook daar zou een interessante schrijfopdracht over uitgeschreven kunnen worden, waarin iedere deelnemer kan aangeven voor welk goed doel hij kiest en waaròm hij daarvoor kiest.
Het zou mooi zijn als er veel bijval voor dit plan komt, zodat de redactie van Schrijven extra aangespoord wordt om onze creaties een plaats in het blad te geven.
jules du lac, Hallo, hier
@Jules, de positivo par
Jules, ik denk dat de
Hallo janp, Tja, misschien
Dag Milli, Ach, dromen is
Goedenavond Dos, Dank voor je
Hoi jules du lac, ik vind het
Hallo Blavatski, Heel mooi
Hallo Jule Het zou voor ons
Beste Jules, ik heb hier
Dank je Siv voor je positieve
Hey Jules. Misschien een