Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht#63 - Essay over Europa en de nieuwe Noormannen

https://sp.yimg.com/ib/th?id=JN.eO9Pal9uNWQNmF5YdhjRVg&pid=15.1&rs=1&c=1&qlt=95&w=121&h=112 In de hoop dat dit een geslaagde poging tot een essay is en door de keuring komt, volgt hier een Essay over EUROPA De laatste tijd vraag ik mezelf dikwijls af wat het in Godsnaam is dat Europa toch zo aanlokkelijk maakt. De naam van dit op één na kleinste werelddeel schijnt afkomstig te zijn uit een Assyrische taal en betekent “zonsondergang” of “westen”. Andere bronnen vermelden dat Europa een godin was uit de Griekse mythologie. Misschien vandaar het actueel fenomeen waarin Europa Griekenland uit het financiële slijk moet trekken, dit terzijde.... Laten we eens een duikje in de geschiedenis nemen, dan is het antwoord vlug gevonden.... Zo ver ons oog reikt in de geschiedenis is Europa altijd al een lekker hapje geweest om in te bijten. In de achtste eeuw kwamen de gevreesde Vikingen/Noormannen onze contreien al leeg plunderen. In de wereldvermaarde stripreeks “Eric de Noorman” door de cartoonist/historicus G. Kresse, geïnspireerd op de beroemdste veroveraar uit de Scandinavische landen worden de plundertochten uitvoerig beschreven Normandië in Frankrijk draagt nog steeds de naam van deze veroveraars. In Engeland zijn er hele oorlogen uitgevochten om stukken land die de Noormannen zich hadden toegeëigend, terug bij hun Koninkrijk in te lijven. Later in de geschiedenis, in 1588 om juist te zijn, onder het bewind van de Spaanse koning Filips ll, kregen we bovenop het wrede gezag van landvoogd Alva, het onwelkome bezoek van de onoverwinnelijke vloot “De Armada”. Hier betrof het niet alleen de bezittingen van de bewoners van de lage landen, al waren die rijkdommen niet te versmaden Vooral het Katholieke geloof werd de burgers door de strot geduwd. Nog later kwam Napoleon een kijkje bij ons nemen. Ook Hitler had belangstelling. Gelukkig was er de invasie in (lach niet) Normandie¨. De zee, die Europa en zeker deze lage landen zo aantrekkelijk maakt, bracht al veel hebberige, vreemde vogels. De volgende invasie is bezig......

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janpmeijers, bedankt voor het langskomen en je commentaar :confused: Oei, ik ben duidelijk niet duidelijk genoeg geweest, denk ik, hoewel ik een beetje ermee inzat of ik niet te scherp politiek was. Het antwoord ligt toch in de tekst en in de laatste alinea? DE ZEE, die al zoveel hebberige vreemde vogels heeft gebracht.....en wat deden die vreemde vogels hier? Plunderen en een geloof opdringen. Wat denk je van KOS? Is dat geen bedreigende invasie? Ze komen uit Moslimlanden, hè? Wat komen ze dan hier zoeken? Gebrainwasht! Hier in België leven ik weet niet hoeveel mensen onder de armoedegrens ( waaronder ik met een armzalig pensioentje). Laten ze die eerst helpen en de vreemde vogels naar elders laten vliegen.....Maar ja, men heeft voor in de toekomst nieuwe werkslaafjes nodig en de Belgen maken niet meer zoveel kindjes en gaan niet meer naar de kerk! Dat moet dringend veranderd worden!!!! Je moet er doorheen kijken! De macht wil aan de macht blijven en of dat slaafje nu blank is of gekleurd dat zal hen Wurst zijn! Om te heersen moet je verdelen en er is geen probater middel om de mensen te verdelen dan de dienst aan GOD wie of wat dat dan ook is..... Ik wilde Hannibal nog vernoemen maar dat leek me een beetje te ver gaan! :o

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, je hebt een mooi lesje geschiedenis in je stukje beschreven. Helaas kan ook jij geen oplossing aandragen. We zien allemaal de gevaren die je in je commentaar beschrijft, maar de toekomst blijft ongewis. Tot nu toe is het echter altijd nog goed gekomen. Dus moeten we proberen positief te blijven denken

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel jules du lac voor langs te komen en een reactie achter te laten. Ik heb een lesje in geschiedenis geplaatst en jij hebt mij een lesje in positief denken geleerd! Dank je wel. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, even om je te zeggen dat ik de zee wel als kernpunt in je tekst zag en begrip heb voor je frustratie en onmacht die spreekt uit #2.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, Volgens mij is dit wel een essay, omdat het heel duidelijk je eigen mening verkondigd. Weet alleen niet of het ook een essay-verteller is, maar ik zou ook graag eens van een van de coaches willen horen wat precies een essay-verteller is. Interessant vraagstuk ook, hoewel ik in je artikel vooral voorbeelden lees van Europeanen die de rest van Europa aan het veroveren waren. Mis informatie over volkeren van buiten Europa (Amerika die met Europa flirt als partner in de koude oorlog, Rusland die Oekraine binnenvalt). Dit zou de vergelijking die je in #2 maakt met de immigratie vanuit moslimlanden extra kracht bijzetten.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Ik vind dit eerlijk gezegd geen geslaagd essay. De dwarsverbanden kloppen namelijk niet. De historische voorbeelden gaan voornamelijk - zoals Virtuoso al aangeeft - over Europeanen die die de rest van Europa wilden veroveren, en dan nog wel gewapenderhand. Verder trechter je naar de Lage Landen. Bovendien is het antwoord op de vraag wat Europa nu, op dit moment, zo aantrekkelijk maakt snel gegeven: Veiligheid, een toekomstperspectief en wellicht ook welvaart. En verder betaalt Europa nu een historische schuld af. Wat maakte in Godsnaam Azië, het Midden-Oosten en Afrika voor ons zo interessant? Wij, Europeanen, trokken in vorige eeuwen vanuit Europa Azië, Afrika en het Midden-Oosten binnen en trokken daar wat lijntjes, creëerden kolonies binnen de snel - vaak kaarsrecht - getrokken strepen, met bevolkingsgroepen die historisch gezien niet zo goed binnen één staat pasten. Maar dan was het maar wel duidelijk welk gebied van welk Europees land was. Daar krijg je dus ellende van. Dat blijkt. En dan gaan nu dus mensen grenzen over in een poging de ellende zo ver mogelijk achter zich te laten. Dat dat ons niet zo goed uitkomt, dat is jammer. Maar als veiligheid en welvaart niet gebracht worden, dan ga je het halen. Dat deden wij ook: welvaart halen. Daar teren we nu nog op.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili voor je bezoekje en fijn dat je mijn intenties gevoeld hebt! Er staat boven mijn stukje dat mijn inzending "een poging tot een essay" is. Ik begrijp dat deze "essay" alles behalve perfect is en ik vind het fijn reacties te krijgen met goed of minder goed commentaar. Leerzaam. :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Virtuosuo, fijn dat je de tijd genomen hebt om mijn poging tot een essay te lezen en ik waardeer je raak commentaar. Je hebt helemaal gelijk dat de "essay" niet volledig is, maar er te diep op ingaan, gaat eerlijk gezegd boven mijn politiek petje. Ik vind het wel fijn dat er beweging is in de reacties. Wie weet heeft er een schrijfcoach de goedheid om langs te komen en commentaar te geven waar we allemaal wat aan hebben. :o Hoop doet leven!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Woodpecker, fijn dat je langs bent gekomen en commentaar hebt geleverd. Ik heb er van geleerd en ik ben me wel degelijk bewust van het feit dat er een veel diepere achtergrond ligt achter de huidige invasie. Laten we hopen dat het commentaar van jules du lac - #3 - zal zegevieren. :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, fijn dat je langs kwam en je mening hebt gegeven al was het gemakshalve via Woodpecker. Ik hoop dat je met mijn antwoord aan Woodpecker genoegen neemt. :o

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Wat je geschreven hebt is wel een essayistisch stukje, maar heeft nog niet met een essay-verteller te maken. Als je halverwege een verhaal met personages en een intrige dat verband houdt met je essay zou introduceren, zou het wel een essay-verteller worden. Als essay kan ik wel afleiden wat jouw gedachten zijn en waar ze naartoe gaan, maar af en toe heb ik het idee dat je meer vanuit een gevoel redeneert dan vanuit oorzaak-gevolg argumenten. Dat mag best, als het niet zo'n formeel stukje moet zijn, maar meer een column. Dan nog moet de logica het liefst kloppen en de ene keer benoem je een invasie van Europeanen door Europeanen en een andere keer een invasie van buitenaf. Daardoor gaat je redenering haperen, wat jammer is. Als ik een essay schrijf ben ik langer bezig omdat ik meer moet nadenken over argumenten. Ik betrap me dan nog op fouten in formulering, er staat dan niet precies wat ik bedoel.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil graag Woodpecker steunen in zijn betoog. De mensen die nu Europa overspoelen ontvluchten hun eigen land vanwege gevaar voor eigen leven en niet om hier de boel over te nemen. Tenzij je het hebt over IS die wellicht op termijn hier de scepter wil zwaaien. Dat is iets wat wel degelijk beangstigend is. Ik denk dat je je verhaal aan de opdracht had kunnen laten voldoen door een duidelijke verteller toe te voegen die ergens een raakvlak heeft met de inhoud. (een geschiedenis leraar of een politicus)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pim, fijn dat je een berichtje achter liet. Ik denk dat je gelijk hebt kwestie van de essay-verteller. Dat heb ik hier dus weer geleerd. Dank. Wat betreft wat ik "de invasie" noem, kijk, daar mag iedereen zijn eigen kijk op hebben! Ik ben een beetje bang dat dit een sluwe truc van "de nieuwe noormannen is". Die invasie komt wel uit de moslimlanden, hè?! Daar wordt men dus zogezegd weggepest en infiltreren de hogere machten op deze sluwe manier het "ware" geloof bij ons. Dat ware geloof zit erin gebakken en de vluchtelingen (nieuwe belgen?) gaan zich heus niet aanpassen aan onze westerse cultuur. Zie bijv. het onverdoofd slachtprobleem, de hoofddoek, de boerka, de besnijdenis, het Suikerfeest, de rel rond het Sinterklaasfeest etc. Ik zie geen aanpassing! Integendeel. Hun wetten worden ons opgedrongen en de politici gehoorzamen nog ook (uit angst om het eigen postje niet te verliezen). Al die schattige vluchteling-kinderen worden binnen enkele jaren opstandige jonge mensen, laat ons dat niet vergeten....met een vuriger temperament dan de westerse mens. We hebben al moeite genoeg om onze eigen jeugd fatsoen bij te brengen en in juiste banen te leiden! Over enkele deccenia zijn "die zielige" vluchtelingen ons helemaal niet meer dankbaar en nemen ze inderdaad de boel over. Let maar op! :( In feite zou Europa van zijn hart een steen moeten maken en de moslimlanden duidelijk moeten maken dat ze hun problemen zelf moeten oplossen, desnoods met financiële steun van Europa. Als Uw buren kletterende ruzie hebben neemt U dan hun kinderen in huis? En past U U aan aan hun leefgewoonten? Gaat U bijvoorbeeld speciaal vlees voor ze klaarmaken en bidt U samen met hen, geknield met Uw bips in de hoogte? Of gaat U praten met de ouders en officiële instanties om tot een bevredigende oplossing te komen? U weet goed genoeg dat het in huis nemen van de kinderen, zelfs van de eigen cultuur, misschien een tijdje goed gaat, maar dat het op de lange duur onomstotelijk tot problemen gaat leiden.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank U wel schrijfcoach om mijn poging tot een essay onder de loep te nemen. Ik denk na over hetgeen U mij aangeeft en ga proberen mijn toekomstige essays juister te schrijven. Ik heb via deze opdracht weer veel opgestoken omtrent het schrijverschap. :o Volgende keer begin ik zo: "Goedendag beste SOL-schrijvers en SOLschrijfsters. Mag ik me even voorstellen? Ik ben een bezorgde seniorendame die U graag mijn visie op het vluchtelingenprobleem in Europa wil geven. "Ik vraag mij namelijk al geruime tijd af wat Europa in Godsnaam zo aantrekkelijk maakt etc. etc." Is dit een betere invalshoek?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je boosheid en onmacht komt duidelijk uit het stukje naar voren. Je hebt me niet kunnen overtuigen door de m.i. onsamenhangende argumenten maar ik denk ook niet dat het hier de bedoeling is om een discussie aan te gaan. Je hebt een andere kant laten zien van de Blavatski van wie ik inmiddels een beeld hebt gevormd. Intrigerend! Dank voor je openhartigheid. :nod:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, je vraagt of het een betere invalshoek is. Welnu, het is een ANDERE invalshoek. De essay-verteller mag een persoonlijkere visie hebben dan een alwetende verteller. Dus boosheid en onmacht mag, ook een persoonlijke interpretatie mag. Zo'n begin maakt meteen helder dat het één visie is. Een ander punt wil ik nog verhelderen. Anders dan het woord essay in essay-verteller doet denken, vertelt de essay-verteller meestal geen essay. Niet dat het niet mag, maar er wordt juist bedoeld dat de verteller die een verhaal vertelt zoals een personage aanwezig is. Je doet dus als schrijver alsof je een pater bent die een verhaal vertelt. Als het ware ben je dan als schrijver een buikspreker waarvan de pop de verteller is met een paterstemmetje. De pop vertelt het verhaal met personages, setting, plot.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank U schrijfcoach Odille dat U voor een tweede keer mijn essay onder de loep neemt. Het gegeven "essay" is me weer iets duidelijker geworden, waarvoor mijn oprechte dank. De buikspreker is een heel mooi voorbeeld. Nogmaals dank voor Uw kennis mee te delen. :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, fijn dat je bent langsgekomen en een berichtje hebt achter gelaten. Ik weet dat ik een heet hangijzer op SOL heb losgelaten en ik ben me ervan bewust dat ik heilige huisjes intrap. In mijn leven heb ik in het verleden nog wel eens gedaan. Soms met goed gevolg, soms met een minder goed gevolg. Maar veel van mijn "voorspellingen" zijn echter al uitgekomen......Ik beweer echter niet dat ik de wijsheid in pacht heb...... Fijn dat het beeld dat U van mij gevormd heb, moet worden aangepast, ik ben inderdaad een vreemde druif :o

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Er is hier inderdaad geen sprake van een essayverteller. Wel ben ik altijd benieuwd naar de mening van iemand anders over eigenlijk alles. Dus ik heb hier een mooi stukje Blavatski gelezen en dat vond ik leuk om te lezen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Annemieke, fijn dat je langs bent gekomen en een positieve boodschap hebt achter gelaten. Tja, Blavatski heeft zo haar stekelige kanten die ze doorgaans goed verbergt :rolleyes:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, Ik hoop van harte dat je ongelijk hebt met je toekomst perspectief. Je hebt gelijk dat iedereen zijn eigen kijk mag hebben. daarnaast onderbouw je je mening uitgebreid en dat verdient respect, ook al heb ik er een andere kijk op.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een mooi stukje geschiedenis. Voor mij had je je gedachten wel scherper mogen ventileren en je eigen mening vaker noemen. We zijn allemaal vreemde druiven.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pim, fijn dat je langs bent gekomen en commentaar hebt achter gelaten. Fijn dat je mijn mening accepteert zoals ik ook die van jou respecteer. Deze vorm van beschaving zit in onze genen. Helaas is deze beschaving bij een groot deel van de mensheid ver te zoeken en juist daar wringt het schoentje. Zij kunnen daar niets aan doen (onderontwikkelde landen), maar wij en ons nageslacht zullen dat gemis aan beschaving toekomstgericht wel moeten uitzweten. Kijk eens goed naar de wachtende rijen...... Het is hard van mij, ik weet het, maar emoties moeten buigen voor het verstand. Met in emoties te duiken geraakt een mens niet ver. Hoogstens in het ziekbed. De problemen moeten in het land van herkomst aangepakt worden. Hebben onze voorouders ook gedaan! Waren zij niet de dapperste van alle Galliërs? En zo werkt het ook nog in 2015 al gaat het met horten en stoten; maar het gaat vooruit....., langzaam maar zeker!. Ik zag zojuist op het nieuws een gevluchte moeder met haar kind. Het kind verstoorde grondig het gesprek tussen moeder en hulpverleenster. Het terroriseerde zijn moeder totaal, zal later zijn vrouw domineren en nog later alle vrouwen. Bbbbrrr. Bij ons wordt het kind op zijn plaats gezet en geleerd om respect te tonen voor "de grote mensen". Maar nu ga ik erover zwijgen. Wait en see. :confused: