Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#63 Taxus Baccata

Een nieuwe versie van het verhaal is te lezen op #14.Het verhaal wordt nu verteld uit het gezichtspunt van de Taxus. Ik weet niet of dit een verbetering is. "... en van het hout van de taxus baccata werden in de middeleeuwen langbogen gemaakts," vertelde de man in groene trui. Trees gaapte. Wanneer gingen ze nu pannenkoeken eten? "De beste bogen waren een combinatie van taxus en iep..." "AU!" riep ze toen er hard aan haar paardestaart getrokken werd. Haar kleine broertje keek haar grijnzend aan. "Stil Trees," zei haar vader. "Die bioloog is ons iets aan het uitleggen." "Maar pappa. Hansje trekt aan mijn haar." "Let dan ook wat beter op je broertje, en nu stil!" Ze zag dat de natuurgids ook boos naar haar stond te kijken. Dan begon hij weer verder te wauwelen over die stomme kerstboom, terwijl ze haar hoofdhuid nog voelde trekken. "De bessen kunt u trouwens eten, die zitten boordevol vitamine C..." Boos keek Trees naar haar broertje, die een aantal vieze insecten begon op te rapen. "Zorg er wel voor dat u de pitten niet doorslikt, die zijn namelijk erg giftig net als de rest van de boom." Met een ruk draaide Trees zich om en spitste de oren. "Als een paard van de takken eet, dan heeft zijn laatste uur geslagen. Wist u trouwens dat er uit de boom Taxol gewonnen wordt om..." Ze luisterde al niet meer en begon snel een paar van de rode bessen te plukken. Hoeveel zou ze nodig hebben om er voor te zorgen dat haar broertje nooit meer aan haar haren zou trekken?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai @Siv, jouw verhaal valt niet in het essay-genre. Het is ook best lastig. @janp gaf bij @Lili een goede link. Ga nu zelf maar eens proberen te schrijven. Hoewel zo'n regelrechte crimi als jij schreef mij ook eerder zou liggen. :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Siv, Wraak is zoet ondanks de vitamine c :)
en van het hout van de taxus baccata werd in de middeleeuwen langbogen gemaakts,
werd - werden (want langbogen is mv) gemaakts - gemaakt

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Siv Fantasievol is het beslist. Ik vind het taalgebruik niet bij een kind passen en dat maakt dat ik op afstand blijf lezen. Ook de plot vergt m.i. te veel voorkennis en deductievermogen dan een kind van een jaar of 8-10 heeft. Let verder op je interpunctie; die rammelt hier en daar.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules du Lac Ik zag de natuurgids als een soort essay-verteller, maar heb er een verhaaltje om heen verzonnen. Dank je voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Jan P Ik heb het aangepast. Ik ging er van uit dat het hout van de taxus het onderwerp was, maar dat was het dus niet. Bedankt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Leonardo Je geeft me flink wat denkstof. Ik hoop dat ik in de loop van de dag je tips in mijn verhaal kan verwerken. Een vraagje. Heb je misschien tips om je te verdiepen in de denkwereld van een kind en hoe die dan praat, want dat vindt ik een lastige. Bedankt.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een moordzuchtig zusje ... Ik ben het wel een beetje met Leonardo eens, de tekst is te volwassen voor het gekozen perspectief. Toch niet slecht geschreven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, Siv. Net zoals Jan heb je een personage op een essayachtige manier laten vertellen, maar het is geen essay-verteller. Heerlijk verwarrend, niet? De essay-verteller is degene die het verhaal vertelt, met een uitgesproken karakter. Kijk wat Ostinato gedaan heeft. Met zoiets kan een essay-verteller beginnen. Dus hij begint met een lesje over giftige planten (tegen de lezer) en gaat dan pas het verhaal vertellen. Het meisje kan dan alleen niet weten wat de verteller zei, dus een gids zal het alsnog moeten zeggen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Leonardo Je geeft me flink wat denkstof. Ik hoop dat ik in de loop van de dag je tips in mijn verhaal kan verwerken. Een vraagje. Heb je misschien tips om je te verdiepen in de denkwereld van een kind en hoe die dan praat, want dat vind ik een lastige. Bedankt.
Ik schrijf (probeer te schrijven) vanuit de belevingswereld van mijn hp. Het is lastig als het personage ver van je af staat, zoals een kind, een verstandelijk gehandicapte, iemand uit een andere sociale klasse, of iemand die veel ouder is. De woordenschat van een kind is uiteraard leeftijdsafhankelijk. Er zijn wel statistieken te vinden. In zijn algemeenheid kun je woorden die je weinig hoort en woorden met veel lettergrepen het beste vermijden - dan kom je aardig in de buurt. Verder zijn er kinderboekenschrijvers en leraren op een lagere school die je eens kunt raadplegen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, daar komen weer van die rechtoplopende dieren aan om mij te bewonderen. Die man in zijn groene trui ken ik, een oude vriend van me. De anderen ken ik niet. Ze zijn vaak nieuwe voor me. Trots luister ik wat hij te vertellen heeft, ook al vertelt hij ook dingen die ik wat minder leuk vindt. Zoals dat de mensen in de middeleeuwen langbogen maakten van ons superieure hout. Dat is mooi en wel, maar daarvoor moeten wij bomen wel omgehakt worden en dat vinden we niet zo leuk. Een van de toehoorders heef zijn kinderen meegenomen. Je kunt zien dat ze zich vervelen. Het meisje denkt zelfs dat ik een 'kerstboom' ben. Als het u verbaast, hoe ik dit kan weten, zonder dat ze het zegt. Wij bomen kunnen de energieën voelen van andere wezens. Zo communiceren we met de andere bomen en heel soms ook met mensen, die ons omhelzen. Ook al zijn er maar weinigen die een taxus omhelzen. Wij pikken hun gedachten op, maar niet alle mensen de onze. Maar ik kan u wel zeggen dat ik er niet van gecharmeerd ben om met de slappe fijnspar gelijkgesteld te worden, die het gevaar lopen in de winter te worden omgezaagd, versierd te worden in hun mensenschuilplaatsen om vervolgens op een grote brandstapel te belanden. Ik heb dat wel eens in de verte gezien. Haar broertje trekt aan die dunne draden op haar hoofd en ik voel een verstoring in hun energie. De natuurgids is boos en ook haar vader is boos en maant haar dat ze stil moet zijn. Ze jammert nog dat haar broertje aan haar staart heeft getrokken, maar het enige wat hij zegt is dat ze dan maar beter op haar broertje moet letten. Ik vraag me af wat voor vader hij eigenlijk is. De meeste mensenvaders grijpen namelijk in. Mijn vriend verteld verder, maar de boze energie van het meisje is allesoverheersend. Ze is te lang getergd. Ineens kijkt ze geïnteresseerd naar mijn vriend, als hij over mijn giftige eigenschappen vertelt en ook over mijn bessen. Die zijn goed te eten voor mensen, zolang ze de pitten maar niet doorslikken. Jammer dat ik hem niet duidelijk kan maken, dat hij het niet over mijn vruchten moet hebben. Die zijn bedoeld voor vogels, die mijn zaden verspreiden, niet voor mensen. Het meisje verliest snel haar belangstelling voor mijn vriend als hij het gaat hebben over taxol. Ik huiver. Taxol is een stofje die wij aanmaken, die deze rechtopgaande wezens kunnen gebruiken om kankercellen in de organen, waarmee mensenmoeders hun kinderen van melk voorzien te vernietigen. Ze zetten ons dan onder stroom en geloof me. Mensen vinden onder stroom staan niet fijn, maar wij ook niet! Hé. Iemand plukt mijn bessen. Het is het meisje. Ik weet met welke bedoeling. Ik zou niet graag in de schoenen van haar broertje willen staan.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je #Ostinato. Schrijven vanuit de denkwijze van een kind is blijkbaar niet makkelijk. Daar kan ik de komende tijd aan gaan werken.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo #Odille Bedankt voor je reactie. Ik heb een nieuw verhaal geschreven vanuit de standpunt van de boom. Ik weet niet of dit past als essay-verteller.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo #Leonardo Bedankt voor je tips. Een kind staat inderdaad misschien te veraf en ik zal me eens in de materie moeten duiken.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker verhaal vanuit een originele invalshoek. Bevat mooie kenmerken zoals de stof die kanker genezend werkt. Ook de mening van de bessen die zijn voor de vogels is goed gevonden. Kortom een denkwijze die passend is bij alles behalve de inhalige mens.