Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#62B Het meisje

Het is stil, zelfs geen vogelgeluiden, alsof het bos haar adem inhoud. Haar voetstappen verbreken de rust. Deze vakantie had tot nu toe nog niet gebracht wat ze ervan gehoopt had. Met haar aandacht bij de steile klim zakt langzaam haar spanning wat weg. Het vochtige pad kronkelt naar een houten brug waar een helder beekje onderdoor stroomt. Een omgevallen boomstam creëert een miniwatervalletje. Een beetje buiten adem blijft ze staan. Waarom had ze steeds ruzie met Bas? Het ruisen van het beekje maakt haar loom, met haar buik tegen de brugleuning staart ze naar het stromende water. Passen Bas en zij wel bij elkaar? Ze wrijft over haar voorhoofd. Verderop verdwijnt het beekje onder een laag overhangende rots. Ze gelooft haar ogen niet, daarnaast speelt een klein meisje aan het water. Alleen! ‘Hallo meisje, waar is je mama?’ roept ze. Een paar mosgroene ogen kijken haar aan. Gevangen in haar blik glibbert ze de helling af, struikelt over een steen, verzwikt haar voet, krabbelt overeind en veegt haar geschaafde hand aan haar spijkerbroek af. Het meisje is weg! Heeft ze het zich verbeeld? Een belangrijk twistpunt tussen Bas en haar, ze ziet af en toe dingen die niet bestaan, en ze vertikt het om naar een psycholoog te gaan, zoals hij al meermaals voorstelde. Een scherpe pijn flitst door haar enkel als ze naar het beekje strompelt. Met stevige wandelschoenen had ze dit kunnen voorkomen, zou Bas zeggen. Ze kijkt naar haar afgetrapte Teva’s. Het koele water verzacht de pijn, voor het donkere gat bukt ze. ‘Hallo, waar ben je?’ Op haar knieën kruipt ze de holte in. Het water kriebelt aan haar kruis. ‘Hallo?’ Haar stem weerkaatst hol, iets drijft haar verder naar binnen, het is aardedonker. Stank laat haar terugdeinzen, gelukkig heeft ze een sterke maag. Haar smartphone trilt in haar kontzak. Het apparaat verlicht de ruimte als ze het tegen haar oor drukt. ‘Bas?’ Haar ogen blijven op een hoopje kleren hangen. ‘Ik ben in een soort grot, bij een beekje in het bos, achter het hotel. Er is iets niet pluis hier….’ Koud staal prikt tegen haar keel. De smartphone wordt uit haar handen gegrist. Een plons geeft aan dat hij in het water ligt. Met haar arm op haar rug gedraaid wordt ze naar de kant gedreven. De smartphone verspreidt een spookachtig licht onder water en ze herinnert de berichten van de afgelopen week. Driejarig meisje vermist. Haar armhaartjes gaan overeind staan. ‘Waarom?’ ‘Mijn baby.’ De vrouwelijke stem heeft een vreemd accent. Adrenaline spuit vanuit het niets door haar heen nu ze weet dat het een vrouw is, ook al heeft ze een mes. Met haar voet trapt ze vol in haar gezicht. Een dierlijke brul vult de ruimte. Dan klinkt het gedempte geluid van sirenes. ‘Bas!’ Een warm gevoel trekt door haar heen. Hij laat werkelijk niets aan het toeval over.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meta, Heftig verhaal. Hoewel veel witregels vaak storend zijn, mis ik een beetje alinea indeling hier. Maar echt een heel spannend verhaal. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annemieke Bedankt voor je leuke reactie :) Ik zal nog eens goed naar de indeling van mijn verhaal gaan kijken. Maar ik ben blij dat het wat spanning betreft gelukt is.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een spannend verhaal! :thumbsup: Mag ik kritisch zijn en suggesties geven? ( Zo nee, dan alleen het einde lezen! :p ) Ik ben zeer praktisch ingesteld en stelde mezelf daarom een aantal vragen tijdens het lezen: Hoe kan de HP op zo'n afstand zien dat het meisje mosgroene ogen heeft? Heeft haar mobiel zo diep in een grot bereik? Die provider wil ik ook wel! ;) Hoe kan de subtiele omschrijving van de plaats ertoe leiden dat de politie er zo snel is? De beschrijving van de relatieproblemen tussen de HP en haar Bas leidde mij af van de spannende ontdekking. Zoals ik het nu lees heeft het verhaal 2 onderwerpen die los van elkaar staan. Dat Bas haar reddende engel is lost m.i. niet haar relatieproblemen op. De angst die de HP voelt als de vrouw haar overmeestert ervaar ik als lezer niet als heftig omdat het van te korte duur is. Dit zou m.i. het hoogtepunt van het verhaal kunnen zijn. De informatie dat de HP naar de psycholoog moet omdat ze dingen ziet die niet bestaan vind ik overbodig omdat dit hier verder niet bevestigd wordt. Een beeldende omschrijving van de omgeving, het verloop van het water mooi omschreven. Ik mis hierbij een parallel met de situatie of met de relatieproblemen. Mag ik een suggestie geven? bijv. [Het water kriebelt aan haar kruis.] Het water klotst tegen haar kruis. Voor mij als lezer zou dat een veranderde sfeer geven waardoor ik voel dat er iets staat te gebeuren. Nooit gehoord van Teva's dus voor mij in meerdere opzichten een leerzaam verhaal! Bedankt! :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meta, Ik vind je verhaal ook spannend en vind het juist (in tegenstelling tot Marietje) knap dat je twee onderwerpen in één verhaal laat samengaan. De relatieproblemen met betrekking tot het stichten van een gezin passen prima in de gebeurtenis dat ze een jong kind meent te zien.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meta, Ik vind je verhaal ook spannend en vind het juist (in tegenstelling tot Marietje) knap dat je twee onderwerpen in één verhaal laat samengaan. De relatieproblemen met betrekking tot het stichten van een gezin passen prima in de gebeurtenis dat ze een jong kind meent te zien.
Interessante reactie, @pim. Ik heb het stichten van het gezin er totaal niet uitgehaald! :confused: Hier wordt mij weer duidelijk gemaakt dat iedere lezer iets anders kan interpreteren. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een spannend verhaal! :thumbsup: Mag ik kritisch zijn en suggesties geven? ( Zo nee, dan alleen het einde lezen! :p )
Hallo Marietje, natuurlijk mag je kritisch zijn, heel graag zelfs ;)
Ik ben zeer praktisch ingesteld en stelde mezelf daarom een aantal vragen tijdens het lezen: Hoe kan de HP op zo'n afstand zien dat het meisje mosgroene ogen heeft? Heeft haar mobiel zo diep in een grot bereik? Die provider wil ik ook wel! ;) Hoe kan de subtiele omschrijving van de plaats ertoe leiden dat de politie er zo snel is?
De HP kan het meisje op afstand zo goed zien, omdat het een visioen is. In werkelijkheid is het meisje vermoordt. Ik zie dat ik daar te onduidelijk in was, volgens mij heeft niemand dat eruit gehaald. Wat haar mobiel betreft, ze was amper in de grot, dus ik had zelf het idee dat er in het begin nog wel iets van bereik zou zijn. Grappig genoeg heb ik het deel geschrapt, waar ze tegen Bas zegt dat het bereik slecht is ;) Het bos achter het hotel, een meisje waar al dagen naar gezocht wordt. Ik ging er vanuit dat de politie min of meer op scherp staat. Maar je hebt inderdaad een punt. Het pad er naar toe schept wel moeilijkheden voor de politie. Ik meen te weten dat een mobiel door de politie vrij snel opgespoord kan worden.
De beschrijving van de relatieproblemen tussen de HP en haar Bas leidde mij af van de spannende ontdekking. Zoals ik het nu lees heeft het verhaal 2 onderwerpen die los van elkaar staan. Dat Bas haar reddende engel is lost m.i. niet haar relatieproblemen op.
De twee onderwerpen ontstonden omdat ik iets over haar vakantie wilde vertellen. Zelf vind ik dat wel kunnen. Misschien iets teveel voor een kort verhaal. Ze vindt het meisje bij toeval, met de gedachten bij haar relatieproblemen.
De angst die de HP voelt als de vrouw haar overmeestert ervaar ik als lezer niet als heftig omdat het van te korte duur is. Dit zou m.i. het hoogtepunt van het verhaal kunnen zijn.
Daar heb je wel gelijk in. Het is wat mat. Zelf vond ik het hoogtepunt dat ze het meisje gevonden heeft, tegelijkertijd besef ik nu ook dat ik HP daar veel meer op had moeten laten reageren. Dus eigenlijk rammelt het verhaal aan alle kanten ;)
De informatie dat de HP naar de psycholoog moet omdat ze dingen ziet die niet bestaan vind ik overbodig omdat dit hier verder niet bevestigd wordt.
Het feit dat ze het meisje ziet spelen, terwijl het dood is, is voor haar de bevestiging dat ze niet gek is. En nu kan ze haar vriend dat vertellen. Voor haar en haar relatie is het best belangrijk. Maar zoals gezegd, is dat niet duidelijk overgekomen, dus begrijp ik je reactie hierop.
Een beeldende omschrijving van de omgeving, het verloop van het water mooi omschreven. Ik mis hierbij een parallel met de situatie of met de relatieproblemen. Mag ik een suggestie geven? bijv. [Het water kriebelt aan haar kruis.] Het water klotst tegen haar kruis. Voor mij als lezer zou dat een veranderde sfeer geven waardoor ik voel dat er iets staat te gebeuren.
Ik zal je suggestie overwegen ;)
Nooit gehoord van Teva's dus voor mij in meerdere opzichten een leerzaam verhaal! Bedankt! :)
Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meta, Ik vind je verhaal ook spannend en vind het juist (in tegenstelling tot Marietje) knap dat je twee onderwerpen in één verhaal laat samengaan. De relatieproblemen met betrekking tot het stichten van een gezin passen prima in de gebeurtenis dat ze een jong kind meent te zien.
Hallo Pim Het verhaal is een beetje anders overgekomen dan ik voor ogen had. Wel leuk te horen dat jou de twee onderwerpen niet storen :) Maar ik zie wel dat ik veel duidelijker moet zijn. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben heel onhandig met het citeren zie ik. De antwoorden van mij staan erin verwerkt :confused: Hoe doen jullie dat??
Het stukje dat je wilt citeren telkens beginnen met [ quote = naam ] (zonder spaties!) en eindigen met [ / quote ] dan je eigen reactie schrijven en dan weer beginnen met [ quote = naam ] etc. Ik check of alles is goed gegaan door op -Voorbeeld- te drukken ipv meteen -Bewaren- Dank je wel voor jouw uitgebreide re-reactie. :thumbsup: Twee onderwerpen kunnen, denk ik, wel in 1 verhaal maar dan moeten ze een verband hebben, dat duidelijk is.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je uitleg, Marietje. Zoals je ziet heb ik het veranderd :D Dat twee onderwerpen een verband moesten hebben wist ik niet. Zo zie je maar weer hoe leerzaam dit forum is ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had er niet helemaal uitgehaald dat het meisje vermoord was. Wel dat het meisje niet meer bestond. Misschien kun je het meisje waarschuwende gebaren laten maken? Dat ze de HP waarschuwt voor de moordenaar?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, Het bos dat zijn adem inhoudt vind ik een heel mooie openingszin van dit spannende verhaal :o
Dankje Blavastki :) Met die openingszin wil ik aangeven, dat het bos voelt dat er iets vreselijks gebeurd is.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had er niet helemaal uitgehaald dat het meisje vermoord was. Wel dat het meisje niet meer bestond. Misschien kun je het meisje waarschuwende gebaren laten maken? Dat ze de HP waarschuwt voor de moordenaar?
Hallo Anne Dat is een goed idee. Maar een klein meisje alleen in het bos roept toch om actie. En HP meent in eerste instantie dat ze echt is. Ik heb met de stank in de grot willen aangeven dat er iemand dood is. Misschien had ik in plaats van stank, lijkenlucht moeten schrijven. (voor de lezer) HP is van het eerst doen dan denken type. De stank had haar moeten waarschuwen. Bedankt voor je reactie :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat twee onderwerpen een verband moesten hebben wist ik niet. Zo zie je maar weer hoe leerzaam dit forum is ;)
Ik durf ook niet te zeggen dat het een wijsheid is maar ik vind het persoonlijk altijd mooi als twee aparte onderwerpen aan het einde van een verhaal (of film) iets met elkaar blijken te hebben. In jouw verhaal kan het goed: door het meisje te zien/ te vinden, verdient ze het respect van haar vriend. Als dat het relatieprobleem is dan komen de onderwerpen positief bij elkaar. :thumbsup: