Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#62A Perfect voorgeprogrammeerd

Haar mondhoeken krullen omhoog als ze het rode doosje opent. Al haar menselijke trekjes tonen zich. Een blik op mijn database zegt me dat de diamant gemaakt is van platina en een veertien karaats diamant bevat. ‘Nou wat zeg je hierop?’ Dit moet een bepaalde menselijke traditie zijn, maar ik weet niet direct welke. ‘Wil je met me trouwen Carlo?’ ‘Uhm…’ ‘Je bent zeker verbaasd dat ik het aan jou vraag? Je mag erover nadenken.’ ‘Anneloes, ik denk dat dit niet is wat je wilt.’ ‘Carlo, ik heb jaren op dit moment gewacht.’ ‘Maar er is iets wat ik je nog niet heb verteld.’ ‘Wat zou jij nou voor me kunnen verzwijgen?’ ‘Nou, er is een reden dat ik je emoties soms niet begrijp. En dat ik altijd op zondag naar Delft moet.’ ‘Daar ging je toch heen voor je werk dacht ik?’ ‘Nee, daar wordt aan me gewerkt. Ik ben een robot, Anneloes.’ Ze trekt haar linker wenkbrauw op. Ik ken die emotie, dat is ongeloof. De laatste software update heeft wonderen gedaan. ‘Carlo, als je niet met me wilt trouwen kan je het ook gewoon zeggen hoor.’ ‘Anneloes, geloof me. Al die dingen die ik tegen je zei waren voorgeprogrammeerd. Ik ben een project van de Technische Universiteit Delft. Dat ik soms zo menselijk lijk komt enkel doordat ze bij de Universiteit over zeer geavanceerde software beschikken. Ze willen de strijd met enkele Japanse Universiteiten aangaan. Ik ben niks meer dan een prestige project Anneloes.’ ‘Maar als je dan echt een robot bent, hoe kan het dan dat je gewoon uit botten en spieren bestaat in plaats van mechanische onderdelen?’ ‘Ze hebben de software geïnstalleerd in het brein van een overleden jongeman. Hoe ze dat precies hebben gedaan weet ik niet, dat hebben ze me nooit verteld. En het staat ook niet expliciet in mijn database vermeld. Misschien moet ik je aan het team voorstellen. Je kunt beter met één van hen trouwen in plaats van mij. Zij hebben me gemaakt tot wie ik ben.’ Anneloes legt haar hand op mijn rechter bovenbeen. Sinds een maand is het het team gelukt om gevoel in mijn ledenmaten te krijgen. Van die tintelingen als Anneloes me aanraakt kan ik elke keer weer genieten. Simulatietests hebben zelfs aangetoond dat door die aanrakingen mijn stand-by tijd langer wordt. ‘Wat moet ik met die nerds? Ik wil jou. Je bent misschien wel voorgeprogrammeerd om al die lieve dingen te zeggen, maar je meende ze wel. Je bent heel wat menselijker dan de meeste mensen.’ ‘Maar Anneloes, zelfs als je dit echt wilt… Het kan waarschijnlijk niet. Artikel 30 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek stelt dat ‘twee personen van verschillend of gelijk geslacht’ het huwelijk kunnen aangaan. En ik ben geen persoon.’ ‘Daar verzinnen we wel wat op.’ ‘Maar ik ben er op zondag nooit voor je. Dat moet toch lastig voor je zijn.’ ‘Ik red me wel.’ ‘Dit is wat je wilt?’ ‘Ja, lief robotje van me. Doe je die ring nog om of hebben je makers daar soms bezwaar tegen?’

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat gaaf bedacht en scary als het realiteit zou zijn. Ben jij wel echt of ook n computer Virtuosuo ? Je naam trekt de hele boel acuut in twijfel. Het intro vind ik heel mooi en realistisch.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zeer verrassende invulling! :thumbsup: [De ring is volgens mijn database gemaakt van platina en bevat een veertien karaats diamant.] Dit is de eerste subtiele aanwijzing dat er meer aan de hand is dan een verliefd stelletje. Ik zou hem om draaien om de nadruk op de database te leggen en niet op de ring zodat de lezer nieuwsgieriger wordt gemaakt. - Mijn database vertelt me dat de ring is gemaakt van platina en een veertien karaats diamant bevat.- Het laatste stuk vind ik helaas minder sterk omdat er m.i. te simpel haar gedachtegang/ gevoelens worden vertoond. Erg originele invulling en geloofwaardig geschreven door het benoemen van details zoals de plaats Delft en de competitie met Japan. :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Virtuosuo, griezelig verhaal, spannend, knap gevonden. Mijn zoon zegt altijd dat wij mensen allemaal robots zijn, uitgevonden/ gemaakt door een buitenaardse beschaving... Deze beschaving heeft ons behept met het instinct "hebben." De meesten onder ons doen dan ook alles om het geld te verdienen en te verzamelen is gelijk aan :o goud uit de aarde te halen; het goud dat nodig is om de ruimtetuigen te fabriceren. Wanneer al het goud uit de aarde is geplunderd en netjes in staven in de kluizen ligt, komen ze het halen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel bedacht. Misschien iets voor een langer verhaal? :thumbsup: Begrijp ik dat de robot wel een vrije wil heeft? Anders kan hij dit ook niet vertellen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat gaaf bedacht en scary als het realiteit zou zijn. Ben jij wel echt of ook n computer Virtuosuo ? Je naam trekt de hele boel acuut in twijfel. Het intro vind ik heel mooi en realistisch.
Dankjewel voor het compliment. Of ik een computer ben? Ik weet het niet, dat moet ik even aan mijn programmeurs vragen...

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zeer verrassende invulling! :thumbsup: [De ring is volgens mijn database gemaakt van platina en bevat een veertien karaats diamant.] Dit is de eerste subtiele aanwijzing dat er meer aan de hand is dan een verliefd stelletje. Ik zou hem om draaien om de nadruk op de database te leggen en niet op de ring zodat de lezer nieuwsgieriger wordt gemaakt. - Mijn database vertelt me dat de ring is gemaakt van platina en een veertien karaats diamant bevat.- Het laatste stuk vind ik helaas minder sterk omdat er m.i. te simpel haar gedachtegang/ gevoelens worden vertoond. Erg originele invulling en geloofwaardig geschreven door het benoemen van details zoals de plaats Delft en de competitie met Japan. :nod:
Dankjewel voor het lezen en de suggesties. Ik heb die zin over de database aangepast. Geef je trouwens ook wel gelijk over dat laatste stuk, vindt het alleen lastig om dat aan te passen. Hoor het graag als je suggesties hebt :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Virtuosuo, griezelig verhaal, spannend, knap gevonden. Mijn zoon zegt altijd dat wij mensen allemaal robots zijn, uitgevonden/ gemaakt door een buitenaardse beschaving... Deze beschaving heeft ons behept met het instinct "hebben." De meesten onder ons doen dan ook alles om het geld te verdienen en te verzamelen is gelijk aan :o goud uit de aarde te halen; het goud dat nodig is om de ruimtetuigen te fabriceren. Wanneer al het goud uit de aarde is geplunderd en netjes in staven in de kluizen ligt, komen ze het halen.
Bedankt voor het lezen. Uiteindelijk draait alles om geld. Misschien is het daarom wel een idee als we robots zouden uitvinden die wat minder geldbehoevend zijn dan wijzelf.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel bedacht. Misschien iets voor een langer verhaal? :thumbsup: Begrijp ik dat de robot wel een vrije wil heeft? Anders kan hij dit ook niet vertellen.
Dankjewel. Ik zat inderdaad te denken aan een robot met een eigen geest en wil.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echt heel leuk bedacht. In eerste instantie dacht ik dat hij buitenaards was, totdat hij naar Delft moest. Graag gelezen :)
Dank voor het lezen