Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdrachten #61a, #61b & #62

Wekelijkse schrijfopdracht #61a ‘Ik heb nu toch iemand gezien op Facebook,' begint Maxime terwijl ze haar rood gestifte lippen tuit. ‘O help, bespaar me deze onzin, Heleen en ik hebben het al vaak genoeg aan moeten horen.’ Lara knipoogt naar me. ‘Hij heeft zwart, warrig haar. Hij is bruin van de zon. In zijn rechterwang zit een kuiltje. Zijn baard heeft hij laten staan en zijn blauwe ogen glinsteren op elke foto.’ Maxime staart dromerig voor haar uit. ‘Hij houdt van surfen en hij geeft les aan kinderen, zo verdient hij zijn geld.’ Mijn hart slaat een slag over. ‘Hij is wel Nederlands, hoor, maar hij woont in Griekenland. Elke avond ziet hij de zon ondergaan terwijl hij over het strand loopt.’ Ze neemt een slok van haar thee. ‘Ik voel gewoon dat wij bij elkaar horen.’ ‘Ik heb ook iemand ontmoet op Facebook,’ hoor ik mezelf zeggen. ‘Hij klinkt als degene die jij omschrijft.’ Lara glimlacht. ‘En wat is zijn naam?’ ‘Marcel.’ Maxime slaat een gilletje. ‘Die van mij heet ook Marcel.’ Lara’s lach vult het huis. ‘Je mag nu wel stoppen, Maxime. Ik denk dat het overtuigend genoeg is.’ ‘Hoe bedoelen jullie? Waar zijn jullie mee bezig.’ ‘Schat, we zien al weken aan je dat je verliefd bent. Al weken proberen we het uit je te trekken. Je wilde maar niet toegeven. Dus hebben we maar alle mannelijke Facebook vrienden van jou gestalkt. Het duurde niet lang voor we Marcel tegen kwamen.’ Ik zucht. ‘Het is maar wat onschuldig geflirt op internet.’ ‘Je kunt hem alleen niet uit je hoofd zetten?’ vraagt Lara. Ik knik en voel mezelf blozen. Maxime klapt in haar handen. ‘We hebben de perfecte verrassing voor je.’ Ik kijk haar aan, mijn ogen wijd open gesperd. ‘Hij is toch niet hier, of wel? Ik vermoord je Maxime, ik vermoord je.’ ‘Nee, jij gaat daarheen. We hebben de tickets al gekocht. Volgende week vlieg jij naar Griekenland voor een maand.’ Wekelijkse schrijfopdracht #61b De deur klapt plotseling open. Ik kijk onmiddellijk over mijn schouder. Mijn hart slaat een slag over. Ik kijk naast me en weer naar de deur. Mijn blik wisselt meerdere keren. Mijn hersenen willen niet begrijpen wat hier aan de hand is. De man in de deur komt dreigend op mij af. Ik rol van Marcel af en wikkel mezelf in lakens. ‘Leon, wat doe jij hier met haar? Heleen is van mij.’ ‘Marcel, ik ben verbaasd dat je je durft te laten zien.’ ‘Dit was niet de afspraak.’ ‘Ik heb geen contract ondertekend.’ ‘Je weet wat ik bedoel, je weet wat de afspraak was.’ ‘Bedoel je dat je me nu niet gaat betalen?’ ‘Natuurlijk niet, wat denk je zelf? Je hebt de grens overschreden gore klootzak.’ De gelijkenissen tussen beide mannen is eng. Ik probeer te begrijpen wat hier aan de hand is. Waarom ik met Leon in bed lig, terwijl hij beweerde Marcel te zijn. Waarom Marcel opeens binnen komt lopen. ‘Ik heb gedaan wat ik moest doen. Je gaat me het geld geven.' Leon stapt uit het bed en gaat voor Marcel staan. ‘Of anders?’ ‘Volgens mij weet jij heel goed wat er anders gaat gebeuren. Of ben jij de vorige keer al vergeten, toen je ook te laat was met betalen?' Marcel knikt kort. ‘Goede jongen.’ Tergend langzaam begint Leon zich aan te kleden. ‘Ik walg van je, ik wil je nooit meer zien. Verdwijn uit mijn huis.’ ‘Vergeet niet dat ik beschikking heb tot jou leven tot aan het eind van deze dag. En dus ook tot haar. Dat hadden we afgesproken, niet waar?’ ‘Ze zal hier niet lang meer blijven.’ ‘Dat is dan haar keuze. Al moet ik wel zeggen dat ze behoorlijk tevreden was, tot jij ons moment verstoorde.’ ‘Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is?’ Ik merk dat mijn stem begint te trillen. ‘Ja hoor, natuurlijk kan ik dat. Marcel hier was te schijterig voor een date met zijn internet liefde. Stel je voor dat jij je anders had voorgedaan dan je werkelijk bent. Daarom heeft hij mij ingehuurd, snap je?’ Ik voel me misselijk worden. ‘Het spijt, Heleen.’ Voor hij nog meer kan zeggen gris ik mijn kleren bij elkaar en ren ik de kamer uit. Wekelijkse schrijfopdracht #62 De Griekse zon schijnt fel in mijn ogen. Ik knijp ze samen om beter te kunnen kijken. Het helpt amper. ‘Ik ben het Heleen en dit keer ben ik het echt.’ Mijn hoofd schiet de lucht in wanneer ik de stem van Marcel hoor. Ik tuur in het rond. Dit keer wil ik niet verrast worden. Niet zoals de vorige keer toen hij me in bed betrapte met Leon. ‘Ik sta in het midden. Je zou me moeten zien.’ Ik kijk en zie inderdaad een klein iemand staan. ‘Ik ben blij dat je gekomen bent.’ Ik stoot een lach uit. ‘De enige reden waarom ik hier ben is omdat ik morgen uit mijn hotel word gezet.’ ‘Je zou toch bij mij logeren voor de komende drie weken.’ ‘Ik weet dat mijn vriendinnen dat zo geregeld hebben, maar dat gaat niet meer gebeuren. Want hoe kan ik dan weten dat jij dat bent? Hoe weet ik dan zeker dat ik niet bij een engerd in bed lig? Hoe weet ik dat ik je kan vertrouwen?’ ‘Ik heb het echt verpest, nietwaar?’ Ik knik, hoewel hij dat waarschijnlijk niet kan zien. ‘Ik zal je geld geven voor een hotel, ik zal alles doen wat je wilt, als je me nog één kans geeft.’ ‘En waarom zou ik dat doen?’ ‘Omdat ik niet de kans heb gehad om jou te leren kennen.’ ‘Misschien verdien je die kans niet.’ ‘Ik heb die kans al verspeeld, of niet?’ ‘Je hebt hem inderdaad al gehad. Hoe weet ik dat Leon niet opduikt op onze zogenaamde tweede date?’ ‘Misschien helpt het om te weten dat hij weer in Nederland is?’ Ik trek mijn wenkbrauwen op. ‘Ik meen het, Heleen. Geef me alsjeblieft nog één kans en ik laat je met rust. Dan mag je zelf beslissen of we verdergaan. We kunnen toch beter alles eruit halen wat erin zit?’ ‘Dat kan ik ook gerust alleen, bedankt Marcel.’ Ik draai me om en wil weglopen. ‘Ik wilde wel zelf gaan. Ik wilde het deze keer zelf doen.’ ‘Dus je huurt Leon vaker in?’ ‘Soms, als ik op een eerste date ga bijvoorbeeld, of bij een sollicitatiegesprek.’ ‘Weet je, Marcel, je bent een slappe zak.’ Ik kan zelfs van bovenaan hem in elkaar zien krimpen. ‘Dan ben ik niet.’ ‘Dat ben je wel. Ik heb nog nooit iemand gezien die zo laf is als jij. Om een dubbelganger in te huren bij dingen die zo belangrijk zijn in je persoonlijke leven is enorm slap van je. Ik walg er van. Ik walg ervan dat je me zo kunt bedriegen. Ik kan je nooit meer vertrouwen, begrijp je dat dan niet. Het maakt me niet uit of hij in Nederland is of niet. Iedere keer wanneer ik naar je kijk zal ik denken aan Leon.’ ‘Ik snap het,’ fluistert hij. ‘Het is jammer, maar ik snap het.’ ‘Vanavond vlieg ik terug.’ Hak ik de knoop door. ‘Het spijt me Marcel. Ik hoop dat je hiervan leert.’ Ik draai me om en loop met opgeheven hoofd weg van Marcel.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, Anne! Vakantie heeft je goed gedaan! :thumbsup: Drie opdrachten in 1: knap verwerkt! 8) In het eerste gedeelte is mij niet helemaal duidelijk dat de ik persoon Heleen is waardoor ik het tweede gedeelte niet meteen kan plaatsen. Misschien kan je dat met 1 dialoog label verduidelijken? Het is voor mij ook niet helemaal duidelijk op welke twee weken Heleen doelt. [Ik zucht. ‘Het was voor maar twee weken en het hoort ook voorbij te zijn.’] Ik vulde in dat het een 'summerthing' ;) was maar later blijkt dat ze alleen Leon ontmoet heeft. Het tweede gedeelte is een duidelijke verwarring. Doordat in eerste instantie Marcel boos binnen komt maar gedurende het gesprek Leon de dominante wordt die Marcel gaat dreigen, raakte ik zonder de labels in de war. En wat is er de vorige keer gebeurt waar Leon mee dreigt. Marcel heeft zichzelf al kenbaar gemaakt en valt door de mand voor Heleen dus waarmee kan Leon Marcel nog chanteren? Het derde gedeelte sluit prachtig aan op de eerste twee delen. Ik vraag me alleen af waarom ze uit haar hotel wordt gezet? Zijn de 4 weken al om die ze heeft gehad van haar vriendinnen? Als je de opdrachten er tussen uit haal dan heb je een mooi verhaal dat in de 3 scenes naadloos aansluit! :thumbsup: Top gedaan!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, Anne! Vakantie heeft je goed gedaan! :thumbsup: Drie opdrachten in 1: knap verwerkt! 8) In het eerste gedeelte is mij niet helemaal duidelijk dat de ik persoon Heleen is waardoor ik het tweede gedeelte niet meteen kan plaatsen. Misschien kan je dat met 1 dialoog label verduidelijken? Het is voor mij ook niet helemaal duidelijk op welke twee weken Heleen doelt. [Ik zucht. ‘Het was voor maar twee weken en het hoort ook voorbij te zijn.’] Ik vulde in dat het een 'summerthing' ;) was maar later blijkt dat ze alleen Leon ontmoet heeft. Het tweede gedeelte is een duidelijke verwarring. Doordat in eerste instantie Marcel boos binnen komt maar gedurende het gesprek Leon de dominante wordt die Marcel gaat dreigen, raakte ik zonder de labels in de war. En wat is er de vorige keer gebeurt waar Leon mee dreigt. Marcel heeft zichzelf al kenbaar gemaakt en valt door de mand voor Heleen dus waarmee kan Leon Marcel nog chanteren? Het derde gedeelte sluit prachtig aan op de eerste twee delen. Ik vraag me alleen af waarom ze uit haar hotel wordt gezet? Zijn de 4 weken al om die ze heeft gehad van haar vriendinnen? Als je de opdrachten er tussen uit haal dan heb je een mooi verhaal dat in de 3 scenes naadloos aansluit! :thumbsup: Top gedaan!
Bedankt voor al je vragen. Het zit blijkbaar meer in mijn hoofd dan dat ik het heb opgeschreven. Ik zal morgen het herschrijven met jouw vragen erbij. Ik hoop dat het dan duidelijker gaat worden! :) Update: Het verhaal is ondertussen aangepast!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anne, inderdaad knap hoe je de drie opdrachten aan elkaar knoopt. Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Marietje, want bij de eerste lezing kon ik er inderdaad niet veel mee. Door de aanpassingen is het nu een boeiende trilogie geworden. Proficiat. :) :nod: :p

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anne, inderdaad knap hoe je de drie opdrachten aan elkaar knoopt. Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Marietje, want bij de eerste lezing kon ik er inderdaad niet veel mee. Door de aanpassingen is het nu een boeiende trilogie geworden. Proficiat. :) :nod: :p
Dankjewel, Blavatski. Ik ben blij dat het beter is geworden met de aanpassingen :)>

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne Borneman, Een mooi drieluik!
Ik heb nu toch iemand gezien op Facebook.’ Begint Maxime.
- Facebook,' begint Maxime (ik had eerst niet door dat Maxime een vrouw was)
maar dat gaan niet meer
gaan - gaat

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb aan de eerste twee opdrachten niet meegedaan, omdat ik een pauze in heb gelast. Daarom heb ik alleen maar 62 gelezen. Het leest vlot. Vergeven zie ik niet. Hoeft voor mij ook niet. Een paar dingetjes die me opvielen. niet waar - nietwaar verder gaan - verdergaan er van - ervan Ook mis ik een paar vraagtekens. Zie het niet als gezeik, hoewel het dat wel is.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi drieluik!
Bedankt voor je reactie, jan. Ik ben ook blij met de zeurtjes, ik zal ze aanpassen!
Ik heb aan de eerste twee opdrachten niet meegedaan, omdat ik een pauze in heb gelast. Daarom heb ik alleen maar 62 gelezen. Het leest vlot. Vergeven zie ik niet. Hoeft voor mij ook niet.
Dankjewel. Ik ben blij dat het vlot leest en dat je alleen maar 'zeurt' in plaats van inhoudelijke vragen stelt. Het was mijn doel om de drie opdrachten zo te schrijven dat ze samen één verhaal vormen, maar ook op zichzelf een te begrijpen verhaal zijn. Ik ben blij dat dat is gelukt :).

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anne, Knap hoe je er een spannende drie-eenheid van weet te maken. Ben erg benieuwd of het nog goed komt tussen Heleen en Marcel. Uit bovenstaand commentaar begrijp ik dat je tekst heb aangepast? Ik vind het nu vrij goed te volgen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anne, Knap hoe je er een spannende drie-eenheid van weet te maken. Ben erg benieuwd of het nog goed komt tussen Heleen en Marcel. Uit bovenstaand commentaar begrijp ik dat je tekst heb aangepast? Ik vind het nu vrij goed te volgen.
Dankjewel, Virtuosuo. Ik denk dat Heleen wel klaar is met Marcel. Tenslotte woont zij in Nederland en hij in Griekenland... Het klopt dat ik de originele tekst heb aangepast. Ik wilde dit niet doen in een reactie omdat het zo'n lange lap tekst is. Ik ben blij dat het vrij goed te volgen is :).

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Anne, Top een drieluik. Leuk te zien dat je van meerdere opdrachten een korte thriller kan schrijven. Ik heb het origineel niet gelezen maar de herschreven variant loopt erg lekker. Vooral de ontknoping in het eerste stukje, ik kon bijna de mimiek voor me zien, jammer dat je alsnog labels hebt toegevoegd, die hadden niet nodig hoeven zijn als je de reacties sprekender had gemaakt. Kijk in het 2e verhaal deze zin nog even na. Hij loopt niet helemaal lekker: Vergeet niet dat ik beschikking heb tot jou leven tot aan het eind van deze dag De derde, de apotheose van het drieluik vind ik erg mooi gevonden en sluit goed aan. Met plezier gelezen.