Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht #62 - vergeef me

http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01/44/a4/b9/ancient-mycenae.jpg De stilte was oorverdovend. Ik stond in het midden van het amfitheater en probeerde een glimp op te vangen van de emoties en gevoelens die als nevelslierten om me heen kringelden. Dit was mijn laatste reis op deze vervloekte, maar boeiende planeet. Ik was moe van de ervaringen die in mijn leven hadden plaatsgevonden. Ik verlangde ernaar om tot rust te komen in de schoot van moeder aarde. De dood boezemde mij geen angst in. Ook daar zou de stilte oorverdovend zijn. Zacht gekeuvel doorbrak die betoverende stilte. Een groepje toeristen kwam naar me toe. Zij wilden eveneens de belevenis ervaren om in het centrum van dit eeuwenoude kunstwerk te staan. Een vrouw met grijs springend haar keek me aan. Terwijl ze mijn gezicht bekeek vernauwden haar blauwe ogen zich tot spleetjes. We herkenden elkaar..... We werden hartsvriendinnen vanaf de eerste dag dat we elkaar ontmoetten. Zij, blauwe ogen, springerig blond haar en ik een kort pagekopje met donkere kijkers. We vonden elkaar lief en mooi en vormden een eiland van vriendschap in elke groep of klas waar we in terecht kwamen. Toen kwam de puberteit en onze ranke meisjeslichamen veranderden in jonge vrouwen met kleine, pijnlijke puntborstjes. We giechelden samen wanneer jongens daar naar keken. We hadden genoeg aan elkaar en vonden jongens dom, lawaaierig en brutaal. Op een dag ontdekte ik dat ik menstrueerde en ik voelde me heel volwassen. De gedachte dat ik in staat zou zijn baby's te krijgen, wond me op. Ik was er zo van vervuld dat ik naar mijn vriendin rende en haar het grote nieuws vertelde. “Bah, ik ben al meer dan een half jaar ongesteld”, zei ze op nogal onverschillige toon. “En je hebt me dat niet verteld”, bracht ik er met grote moeite uit. “Wel nee, waarom zou ik”, lachte ze, “al dat gedoe, wat heb je er eigenlijk aan? Voor mij hoeft het niet, hoor!” Ik kromp in elkaar en voelde me ineens heel kleintjes. De hormonen hadden niet alleen onze meisjeslichamen veranderd. De éénheid die we geweest waren brokkelde af. Mijn klankbord was verdwenen. Ik was daar erg boos over, maar duwde mijn frustratie diep weg. Na enkele tijd giechelden wij niet meer als mannen toenadering bij ons zochten. De puntborstjes werden vol en rond. Nadat onze echtgenoten zich gretig hadden gelaafd sloten gulzige kindermondjes zich om de tepels. We bleven vriendinnen en onze mannen werden vrienden tot ik op een ochtend wakker werd naast haar echtgenoot. Na al die jaren had ik wraak genomen. Nu was ik de meest volwassene. Het was een bittere voldoening. Niet lang daarna vernam ik haar scheiding en ook onze wegen scheidden zich. Ik rukte me los uit haar doordringende blik en sloeg mijn ogen neer. “Vergeef me”, stamelde ik en moeizaam beklom ik de treden van de tribune. Tot aan het allerhoogste punt. Daar wankelde ik. “Ik vergeef je”. Ik hoorde haar stem klaar en duidelijk terwijl ik in de schoot van de aarde viel.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski. Wie beweert dat je in een kortverhaal de ruimte niet hebt om een leven te vertellen, moet maar eens even jouw verhaal lezen. Knap gedaan, vind ik. In enkele zinnen verandert mijn standpunt tegenover de verstelster. Is het een kreng, een onvolwassen volwassene of gewoon...een mens zoals zovele anderen? Wat doet het leven ons aan en wat doen wij ons leven aan, hè. Ik struikelde even over de volgorde in volgende zin: "Terwijl ze mijn gezicht bekeek vernauwden zich haar blauwe ogen tot spleetjes" Ik zou 'zich' achter 'ogen' zetten. Voor de rest: ik heb ze gezien, die twee: je liet het me zien.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marcker, wat ben ik blij met je positieve reactie :o Dank je wel. Ik zal je suggestie toepassen, is inderdaad beter. Zo"n eerste reactie vind ik altijd spannend; je weet niet of het verhaal in de smaak valt!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Blavatski, Wow wat een reis, de ontwikkeling, vriendschap, verraad, woede, pijn, ik zag alles voor me. Een meeslepend stuk, erg goed gedaan. Een dingetje wat ik minder vond lopen: Nadat onze echtgenoten zich gretig hadden gelaafd sloten gulzige kindermondjes zich om de tepels. Dit kwam met name door het woord gelaafd. Wat je eigenlijk zegt is, nadat de echtgenoot zijn dorst had gelest aan de borst, gingen de kinders erop los. Voor de rest, erg mooi.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, ik vind het een prachtig verhaal. Je eerste zinnen zijn mooi, gevoelig, prachtig. Een geweldig verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb je verhaal meerdere keren gelezen en je omschrijft sfeervolle beelden tijdens het verhaal dat je vertelt. :) Dat het in de verleden tijd geschreven is schept voor mij als lezer afstand. En begrijp ik het goed dat de vertelster naar beneden valt? Dat zit me dwars want hoe kan de vertelster dit dan navertellen?Misschien ben ik te realistisch. :rolleyes: Ik begrijp niet zo goed waarom de vertelster wraak moest nemen op haar vriendin. Mensen zijn nu eenmaal anders toch? Een bijzondere kijk in het leven van de vertelster! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel boeiend verhaal en erg knap geschreven vind ik. Het dramatische past voor mij bij de locatie :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, dank je wel voor het langskomen en je positief commentaar. Je hebt helemaal gelijk kwestie van realiteitszin; de HP is inderdaad dood. Het is maar een verhaal, hè?! Er zijn inderdaad, jammer genoeg, mensen die zo diep voelen dat zij bij het minste geringste "wraak" willen nemen. Het kan soms een mensenleven in beslag nemen........ :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Resa voor je positief commentaar. :o Ja, het verhaal is wel dramatisch en zoals je zegt, de omgeving speelt mee. Daar moeten veel drama's opgevoerd zijn in het Epidaurus destijds, denk ik. Fijn dat je langskwam. :p