Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #62 De schaduw, de wind, en de krekels

Iedereen is al weg, op zoek naar verkoeling. Ik draag die altijd mee. In mijn kleine rugzak waarin weer een koeltasje zit, met een six pack Heineken. Ver weg klinkt de fluistering van het ritmisch samengebalde geruis van krekels. Het lijkt samen te vallen met het trillen van de warme lucht en de tremens van mijn handen. Overal hoor je ze hier: krekels. Een tijdloze akoestische omlijsting die ook de oude Grieken gehoord moeten hebben op weg hier naartoe. Op deze plek lijkt hun geluid ver naar de achtergrond verdrongen, nauwelijks hoorbaar. Als ik het eerste blikje opentrek, vliegt vanaf de bovenste rij een paar duiven verschrikt weg. ‘Proost,’ fluister ik ze na. ‘Beetje melodramatisch, vind je niet?!’ klinkt het vanaf de bovenste rij aan de rechterkant, die gevangen is in de schaduw. Het is haar stem, maar het kan haar stem niet zijn. Alleen het geruis van de krekels verbindt hier het heden met het verleden. ‘Wie je ook bent! Wat je ook weet en wat je hier ook gebracht heeft! Laat je zien! Ik heb geen zin in spelletjes!’ ‘Kijk nog eens goed, Felix!’ Dit kan niet. Dit zou niet mogen kunnen, maar de schaduw van drie bomen tekent duidelijk haar profiel. Een lichte bries laat even haar haren golven. ‘Toeval,’ spreek ik mezelf bezwerend toe, en neem drie grote slokken. ‘Oh, ja? Je knuffel heette ‘fantje’. Je redde het ooit uit de vuilnisbak toen je twaalf was. Je praat er nu weer tegen.’ De inhoud van het tweede blikje gaat in één teug naar binnen. ‘Kom je me nu de waarheid vertellen? Alsof ik die niet al ken.’ Weer een korte windvlaag. Haar hoofd lijkt traag te schudden. ‘Nee. Jij moet je zelf de waarheid vertellen.’ ‘Ik ben schuldig!’ ‘Waaraan?’ ‘Aan jouw dood.’ ‘Ik zou terug rijden, Felix!’ ‘Maar ik wist ‘t! Ik wist dat jij geen nee meer kan zeggen als je eenmaal een glas champagne op hebt. Ik had helemaal niks moeten drinken!’ ‘En hoeveel heb je gedronken?’ ‘Twee, godverdomme! Twee, teveel!’ ‘In vijf uur tijd, Felix. In vijf uur.’ ‘Maar ik had een vermoeiende dag achter de rug, en...’ Ik graai naar het volgende blikje. ‘En dat wist ik ook. De enige die dat niet wist, en er ook geen boodschap aan zou hebben gehad als hij wel zou hebben geweten was degene die met 120 om de bocht kwam.’ ‘Ik had hem kunnen ontwijken, Lea! Als ik volkomen nuchter was geweest.’ ‘Nee, ik heb het hier terug gezien. Met anderen. Met een glaasje champagne. We waren kansloos. Twee is genoeg. Twee verloren levens. Het lot vraagt niet om drie, laat staan om meer.’ De wind steekt op en vlak voor haar schaduw oplost, kus ik zacht de lucht. Misschien is het de wind die voor de echo zorgt, die maakt dat twee duiven neerdalen op de eerste rij. Misschien zijn het maar een schaduw, de wind, en de krekels, die zorgen dat er hier vier blikjes achterblijven, onder een oude steen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! :thumbsup: Je zet met slechts een aantal schetsstrepen goed het gevoel van de HP neer. Mag ik wat dingetjes aanhalen? [In mijn kleine rugzak waarin weer een koeltasje zit, met een six pack Heineken.] Ik zou het woordje -nu- toevoegen na de komma. Dat geeft duidelijker aan dat de HP terug is op een plek waar hij eerder was en zou mij als lezer nieuwsgierig maken. [Ver weg klinkt de fluistering van het ritmisch samengebalde geruis van krekels dat lijkt samen te vallen met het trillen van de warme lucht en de tremens van mijn handen.] Goed gevonden het herkenbare geluid van de krekels toen en nu. Over deze zin struikelde ik jammer genoeg en moest hem een aantal keren lezen om precies scherp te krijgen wat je als schrijver mij als lezer wilde zeggen. Ik denk dat het compacter kan. Bijvoorbeeld het woord samengebald: wat is precies de functie hiervan? Misschien de zin opsplitsen? [Hier lijken hun geluid...] Lijken? Geluid is toch enkelvoud? [Ik graai naar het laatste blikje] De HP heeft er 2 op en een sixpack bij zich en laat er 4 achter hoe kan dit het laatste blikje zijn. Suggestie: het volgende blikje? Erg beeldend en dus goed beschreven hoe de schaduw van de bomen de vrouw vormen en de wind met de bewegingen speelt. Begrijp ik het goed dat de vrouw en nog iemand tijdens het ongeluk is overleden? Wie? De veroorzaker zelf of de derde inzittende? En wat bedoel je precies met [Nee, ik heb het hier terug gezien. Met anderen. Met een glaasje champagne.] Nogmaals goed geschreven, in sfeervolle beelden het verdriet en de vergeving weer gegeven! :nod:

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Dank je. Ook voor de vragen en kanttekeningen. Het 'weer' slaat op een zak in een tas, niet op het feit dat de hp ergens eerder was. De zin met samengebald opsplitsen? Ga ik over peinzen. 'lijken' wordt aangepast. 'laatste' wordt 'volgende'. De hp had oorspronkelijk maar drie blikjes bij zich. Dat was enerzijds wat teveel van het goede, anderzijds te weinig van het slechte. De tegenligger - die van 120 - is ook overleden. Het glaasje champagne dronk Lea in het hiernamaals :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De spijt, pijn en liefde zijn voelbaar; (de toon van) Lea voorkomt dat het over de top gaat en in melodrama vervalt; mooi gedaan. In de derde alinea staat een boel 'hier' -waarbij naar verschillende plaatsten verwezen wordt, wat op zich prima te begrijpen is, maar ik denk dat jij het mooier (naar mijn smaak, ten minste) zou kunnen schrijven. "de fluistering van het ritmisch samengebalde geruis van krekels" is net iets te veel naar mijn smaak maar da's een detail. Ik kan me wel voorstellen dat de hp een beetje overpoetisch denkt op het moment. "Je praat er nu weer tegen" is een akelig treffend detail, dat mij raakt. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Het tweede 'hier' heb ik vervangen door 'op deze plek'. Ik splitste gisteren iets te snel. Ik neig er toch toe om dat 'samengebalde' te laten staan. De hp heeft een tremens. Da's, hoe sarcastisch ook, ritme. Het 'samengebalde ritme' van de krekels, verwijst naar zijn gevoel van eenzaamheid. Dank voor je reactie.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Woodpecker, Vanaf de tweede alinea vind ik het dan weer erg mooi. Het stuk 'Ver weg... tot aan de wegvliegende duiven. Dan voelt het alsof ik erbij ben als ware. Verder is het overigens ook een mooi verhaal. Maar het stukje wat ik noemde, steekt er wat mij betreft bovenuit. Groet, Annemieke

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Annemieke, Dank je! De krekels hoorde ik jaren geleden toen ik tegen de helling van de Acropolis omhoog slofte. Dat leek mij toen een verbindende factor met het verleden. In mijn fantasie liepen oude Grieken ooit omhoog met hetzelfde achtergrondgeluid. Leuk om te lezen dat zo'n detail, dat me nooit heeft losgelaten, je in het verhaal trekt :)

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Annemieke, Dank je! De krekels hoorde ik jaren geleden toen ik tegen de helling van de Acropolis omhoog slofte. Dat leek mij toen een verbindende factor met het verleden. In mijn fantasie liepen oude Grieken ooit omhoog met hetzelfde achtergrondgeluid. Leuk om te lezen dat zo'n detail, dat me nooit heeft losgelaten, je in het verhaal trekt :)
Nou ja. Eigenlijk hoorde ik het in Sicilie. In Teatro Greco om precies te zijn. We waren tegen schemering stiekem met een paar biertjes naar binnen gegaan. Er waren geen duiven, dat niet. Eigenlijk haalde je een herinnering naar boven.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Woodpecker. Nou, dat hakt er wel even in. Ik heb het gelezen met een soort verstild respect. " Een tijdloze akoestische omlijsting die ook de oude Grieken gehoord moeten hebben op weg hier naartoe" Een wereld die zich opent. Prachtig beeld, en het voert me mee... . De slotzin zou ik eerder een slotzindering willen noemen. Pareltje.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Annemieke, Dank je! De krekels hoorde ik jaren geleden toen ik tegen de helling van de Acropolis omhoog slofte. Dat leek mij toen een verbindende factor met het verleden. In mijn fantasie liepen oude Grieken ooit omhoog met hetzelfde achtergrondgeluid. Leuk om te lezen dat zo'n detail, dat me nooit heeft losgelaten, je in het verhaal trekt :)
Nou ja. Eigenlijk hoorde ik het in Sicilie. In Teatro Greco om precies te zijn. We waren tegen schemering stiekem met een paar biertjes naar binnen gegaan. Er waren geen duiven, dat niet. Eigenlijk haalde je een herinnering naar boven.
Met een paar biertjes is altijd goed (niet meer dan twee, uiteraard). Ik slofte in de ochtend. Dus zonder pilsner. Duiven, die kan ik me ook niet herinneren. Maar die krekels, die hebben daar dus een patent op; om op dat soort plekken kenbaar aanwezig te zijn.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Woodpecker, ik vind dit een mooi stukje proza. Proficiat :o De zin:" hij kuste zacht de wind" is heel poëtisch. Zal er nog veel aan denken en misschien wellicht ook eens doen in een poëtische stemming. Dank je.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Woodpecker, Een krachtig stuk. Met name de clue wanneer je erachter komt dat het een drink and drive ongeluk was. Een gesprek met het innerlijk gevoed door de omgeving.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je gebruikt mooie zinnen. Ik vraag me wel af hoe die vier blikjes onder een oude steen komen. Ik ging ervan uit dat het een grote, zware steen was. Het valt niet mee om die op de tillen. Logischer zou zijn dat ze op de steen waren achtergebleven. Dat is misschien mijn gemakzucht.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Dank je. 'Hij kuste zacht de wind.' is mooier. Maar dat schreef ik niet :o

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Darkvalley, Dank je. (ik vind de clou wel enigszins ondergeschikt. Dat dan weer wel.)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, Dank je. Er liggen op dat soort plaatsen vaak stenen die heel zwaar zijn, niet te tillen, waaronder zich holtes bevinden , waarin je zonder enige noemenswaardige fysieke inspanning makkelijk vier blikjes kwijt kunt. Vandaar.