Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#61 Je geld of je leven

Je geld of je leven “... Meneer Wijnhof, vertelt u eens wat er vanmorgen precies gebeurd is.” “Dat wil ik graag, edelachtbare, maar mogen de handboeien af?’ De onderzoeksrechter geeft de bewakers een teken ter bevestiging. “Vanmorgen om een uur of negen loop ik met mijn aanstaande schoonmoeder het Vondelpark in. Mijn vriendin solliciteert ondertussen op de Overtoom. Bij de ingang aan de Van Baerlestraat koop ik voor ons beiden een ijsje, dat we op een bank tegenover de vijver oplikken. Het is al bloedheet, maar nog heerlijk rustig; alleen enkele toeristen en een jonge moeder achter een kinderwagen komen we tegen. Ons ijsje is bijna op als er een verwarde man in onze richting loopt. Zijn rechterhand steekt diep in zijn broekzak en met zijn andere hand maakt hij gebaren die kennelijk horen bij zijn binnensmonds gemompel. Hij heeft een Caribisch getinte huidkleur en ooit heeft hij rasta haar gehad, maar nu lijkt het meer op een ondoordringbaar struikgewas. Zijn twee maten te grote broek heeft hij met een stuk touw rond zijn smalle heupen geknoopt. Als hij ons nadert kijkt hij schielijk om zich heen en loopt dan recht op ons af. Zijn rechterhand schiet uit zijn broekzak en we kijken in de loop van een pistool. “Handen omhoog of ik schiet jullie overhoop”, beveelt hij met een Spaans accent, gevolgd door “en je geld of je leven.” Mijn schoonmoeder in spe kiest voor het leven. Zij was goed herstellende van een hartoperatie, maar deze spanning bij zo’n hitte werd haar fataal. Zij klapt voorover en glijdt van de bank. Onze overvaller schenkt er niet de minste aandacht aan. “Hee, lange lul, je geld, en vlug een beetje”, gebiedt hij en zwaait zenuwachtig met zijn pistool. “Hier in mijn broekzak”, en terwijl ik voorzichtig overeind kom, gebaar ik met mijn opgestoken hand naar beneden waar de portemonnee een dikke bobbel maakt. Hij duikt er meteen op af, maar merkt dat het geld veilig achter een moeilijk met één hand te openen ritssluiting zit. Zijn pistool heeft hij nu tegen mijn kruis geplaatst: “Geen geintjes makker, anders schiet ik je lulzak eraf.” Hij vloekt en rukt aan mijn rits, maar krijgt hem met die ene hand niet open. Dan drukt hij zijn wapen hardhandig in mijn buik en zegt: “Hier, hou dat kolereding even vast”, en hij reikt me zijn pistool. Met het neppistool in mijn hand zie ik kans hem te overmeesteren. Omdat hij lichtelijk gebogen voor me staat geef ik hem een klap in zijn nek en hij zakt als een vod in elkaar. Ik sta perplex en weet niet wat te doen. Even later word ik door twee agenten overmeesterd en hoor ik van twee kanten sirenes naderen. En nu zit ik hier en begrijp dat ik word beschuldigd van dubbele moord of doodslag.”

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) wat een leuk verhaal. Nog actueel ook met die ijsjes. Wel sneu voor die aanstaande schoonmoeder, die ligt er nog blijkbaar. Kan meteen retour ziekenhuis.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een geweldig verhaal en wat schrijf je het origineel op. Ik ga deze manier onthouden. Aan de ene kant wil ik hem wel geloven, maar aan de andere kant ook weer niet... :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook niet erg handig van die rover om zijn pistool aan zijn slachtoffer te geven. Als je HP de waarheid spreekt hoop ik dat ze snel achter de waarheid komen. Graag gelezen.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Lekker verhaaltje weer. Als je bezeten bent van geld, dan verlies je de veiligheid wel eens uit het oog. Mooi beschreven. Ik zie het voor me. Zit je nog of hadden ze snel door dat je een goudeerlijke vent bent?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, weer zo heerlijk geschreven van je. Een ijsje, dat kan er bij mij nu ook wel in. Zou het kunnen dat ik een herinnering heb van een gelijkaardig stukje van jouw hand?

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste meneer Wijnhof, Dit is niet klunzig maar heel gehaaid. Zo gehaaid dat het bijna weer klunzig is. Mag ik je omdopen tot de schoonmoedermoordenaar? Succes met de rechtzaak. Groet, Annemieke

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) wat een leuk verhaal. Nog actueel ook met die ijsjes. Wel sneu voor die aanstaande schoonmoeder, die ligt er nog blijkbaar. Kan meteen retour ziekenhuis.
Angelieke, helaas overleed de schoonmoeder in spe ter plekke aan een collaps met een permanent karakter. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een geweldig verhaal en wat schrijf je het origineel op. Ik ga deze manier onthouden. Aan de ene kant wil ik hem wel geloven, maar aan de andere kant ook weer niet... :thumbsup:
Anne, wat wil je wel en wat wil je niet geloven? Dat is me niet duidelijk. Ik stond daar gisterochtend niet te liegen voor de onderzoeksrechter. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook niet erg handig van die rover om zijn pistool aan zijn slachtoffer te geven. Als je HP de waarheid spreekt hoop ik dat ze snel achter de waarheid komen. Graag gelezen.
Geen zorgen. Wijnhof werd 's avonds al in vrijheid gesteld. Dank voor het lezen en reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker verhaaltje weer. Als je bezeten bent van geld, dan verlies je de veiligheid wel eens uit het oog. Mooi beschreven. Ik zie het voor me. Zit je nog of hadden ze snel door dat je een goudeerlijke vent bent?
Tja, zoals je zegt: goudeerlijk. De onderzoeksrechter had snel door hoe de vork aan de steel paste. Er zaten vingerafdrukken van de overvaller op het pistool en zelfs een schaamhaar van hem. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, weer zo heerlijk geschreven van je. Een ijsje, dat kan er bij mij nu ook wel in. Zou het kunnen dat ik een herinnering heb van een gelijkaardig stukje van jouw hand?
Lilithx, ik kan me niet herinneren dat ik eerder in een dergelijke zaak verwikkeld ben geweest. Wel heb ik hier en daar wat gemoord en zo, maar dit keer was ik zelf, en mijn schoonmoeder in spe, slachtoffer. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste meneer Wijnhof, Dit is niet klunzig maar heel gehaaid. Zo gehaaid dat het bijna weer klunzig is. Mag ik je omdopen tot de schoonmoedermoordenaar? Succes met de rechtzaak. Groet, Annemieke
Annemieke, volgens mij heb je niet goed gelezen. Wijnhof heeft zijn aanstaande schoonmoeder niet om zeep geholpen. Ik zal je wat verklappen: Wijnhof was verliefder op zijn schoonmoeder dan op zijn vriendin. Maar dank voor je reactie.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ik er dan toch nog ben (nu vanavond bedoel ik dan) : Neen, ik had het er niet uit gelezen. Gecondoleerd in dit geval. Ik hoop dat je snel weer een dochter met leuke moeder opduikelt . En dan wegblijven bij de duistere figuren en zeker niet meer bij parken en/of bosjes. Levensgevaarlijk.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Vermakelijk verhaal. Je ziet het als lezer aankomen, dat ie dat pistool aan je afgeeft en acht het nog geloofwaardig ook. Da's dus knap geschreven :thumbsup: P.S.: ik stuurde een cc 'tje naar de rechtbank. Om de vrijspraak te bespoedigen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Vermakelijk verhaal. Je ziet het als lezer aankomen, dat ie dat pistool aan je afgeeft en acht het nog geloofwaardig ook. Da's dus knap geschreven :thumbsup: P.S.: ik stuurde een cc 'tje naar de rechtbank. Om de vrijspraak te bespoedigen.
Ik vermoedde al dat de rechter was omgekocht. Dank daarvoor.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, Je hebt de belevenis zo goed beschreven dat ik je onvoorwaardelijk geloof. Ik heb alleen niets over de 2 doden in de krant gelezen. Hoe kan dat? }) Overigens, wat een nare toestand voor je om je grote liefde te verliezen en met de dochter te moeten gaan trouwen. Of gaat het huwelijk nu niet door?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, Je hebt de belevenis zo goed beschreven dat ik je onvoorwaardelijk geloof. Ik heb alleen niets over de 2 doden in de krant gelezen. Hoe kan dat? }) Overigens, wat een nare toestand voor je om je grote liefde te verliezen en met de dochter te moeten gaan trouwen. Of gaat het huwelijk nu niet door?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, het is vrijdag pas gebeurd en jij leest natuurlijk geen plaatselijk nieuws. De dochter lijkt heel erg veel op haar moeder, dus ik ben blij dat ik háár nog heb. Van een huwelijk is nog geen sprake. Ik ken haar pas een week. Dank voor je medeleven.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal en spreekt erg tot de verbeelding. De rasta met de broek, ik zie ze zo lopen door Amsterdam, geen greintje aan gelogen. :) Mooie plotwending het slachtoffer wordt dader, happens all the time in onze geweldige rechtstaat. Met plezier gelezen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, Een lekker verhaal, want zo ben je met je schoonnmoeder onderweg en zo verander je van slachtoffer in dader.
Ja, treurige gebeurtenis. Ik begin nu pas aan de rouwverwerking. Dank voor je medeleven.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal en spreekt erg tot de verbeelding. De rasta met de broek, ik zie ze zo lopen door Amsterdam, geen greintje aan gelogen. :) Mooie plotwending het slachtoffer wordt dader, happens all the time in onze geweldige rechtstaat. Met plezier gelezen.
Fijn dat je er enig plezier aan hebt geleefd, Darkvalley.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, ik heb dit verhaal graag gelezen, maar ik heb nog meer genoten van je antwoorden op de reaties :o
Blavatski, jij bent een echte levensgenietster. Kon je dat ook van Blavatski zeggen. Was zij niet erg serieus? Zo serieus dat genieten bijna zondig was?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
heerlijk plot op een heerlijke toon geschreven
Schrijvenmaar, dank voor je reactie. Heerlijk.