Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht # 60 - de vette kluif

https://sp.yimg.com/ib/th?id=JN.EH5F1HUPaOf4yHGrojD1vA&pid=15.1&rs=1&c=1&qlt=95&w=144&h=109 Lieve kinderen, Een dikke twintig jaar geleden werd ik onverwacht erfgename van een groot fortuin. Het viel me letterlijk in de schoot. In de schoot waar jullie uit zijn voortgekomen. Men zegt dat geld niet gelukkig maakt en ik heb dat aan den lijve mogen ondervinden. Ik bezat een bom geld, maar ging alleen door de dagen en nachten. Ik miste mijn overleden vriend. We hadden elkaar zo liefgehad.... Kort na de voorlezing van het testament kreeg ik een droom. Ik zag een klein wit straathondje dat in het midden van een kring grote, grommende honden stond, die met blikkerende tanden in afzichtelijke muilen steeds dichterbij kropen. Of waren het wolven? Geldwolven? Met mijn kleine pootjes en tanden verdedigde ik een vette kluif die mij toege(s)meten was. De kring van de hebberige dieren sloot zich meer en meer om me heen. Mijn wanhopige pogingen om mijn kluif te beschermen waren totaal nutteloos. Badend in het zweet werd ik wakker en ik realiseerde mij dat mijn onderbewustzijn mij in een nachtmerrie de realiteit voorschotelde. Ik riep jullie samen en gaf aan ieder van jullie een aanzienlijk bedrag met de woorden: “Ik verdeel nu deze erfenis. Zo moeten jullie niet op mijn dood zitten wachten.” Het leven ging verder en ik probeerde geluk te kopen met inderdaad een soort luxeleventje te leiden. Doelbewust smeet ik met het geld. Niets schonk bevrediging. En niemand rond mij kreeg ooit genoeg. Men klaagde steen en been tot mijn portemonnee soelaas bracht. Nu, twintig jaar later, zit ik aan de grond. Mijn rijkdom is in rook opgegaan, net zoals mijn mooie dromen. Ik bezit geen enkel ding van waarde meer. Alles weggegeven en opgemaakt, zoals de krekel in de fabel van La Fontaine. Vandaag is mijn enige bezit mijn moegestreden lichaam. Ik wil graag dat jullie mijn laatste wil eerbiedigen en mijn stoffelijk overschot overdragen aan de wetenschap. Het testament daartoe en de benodigde papieren liggen in mijn bureau. Vaarwel en wie weet “tot ziens”, Mama

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze mama geeft mij een heel vreemd gevoel. Ze lijkt haar kinderen wel alles te willen geven, maar de liefde lijkt te ontbreken. Of zo komt het voor mij toch over. Ik vind het ook niet echt een persoonlijke brief.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
20 - twintig. In de Schoot - De schoot (derde regel) aan de lijve (aan den lijve) mogen ondervonden. Misschien mogen weglaten? liefgehad. Ik wil graag dat jullie ... (Het tweede gedeelte staat in de tt. Vaarwel is wat ouderwets. (En misschien tot ziens)(?) Toch heel sociaal dat ze haar lichaam aan de wetenschap afstaat. Het testament en de benodigde papieren daarvoor liggen in mijn bureau. (?) Wat een verkwistende dame. :D

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik vreemd vind is dat ze nu pas laat weten dat ze haar lichaam aan de wetenschap wil schenken. Normaal als zo'n brief wordt voorgelezen is het lichaam allang weg. Maar ik bedenk nu dat het natuurlijk een brief kan zijn die ze thuis in een map had gestopt ofzo. Ik blijf hier toch mee worstelen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Lilithx voor je reactie. Deze moeder had haar kinderen meer lief dan haar kroost verdienden. Als dit niet uit deze afscheidsbrief naar voren komt, is de boodschap de mist ingegaan, in rook opgegaan, zoals zoveel zaken tijdens haar leven. :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, bedankt voor je fijne reactie en het wijzen op de schoonheidsfoutjes. Ik heb de tekst "bewerkt". Was deze moeder een verkwister? Het is maar hoe je het bekijkt. Ze heeft tijdens haar leven de kinderen een behoorlijke grote "erfenis" gegeven, waar haar kroost in feite geen recht op had; de overleden vriend was niet hun vader, en ze heeft geprobeerd "gelukkig te zijn" met van het leven te genieten en iedereen rond haar te laten meegenieten. :o

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik krijg nergens het gevoel, dat het de persoon zelf is die de brief shrijft. Ze spreekt erg negatief over zichzelf en haar omgeving. De kinderen weten wel dat zij twintig jaar geleden een fortuin heeft geërfd. Daar hebben ze van geprofiteerd. En dan de droom: Eerst ziet ze het witte hondje en bij de volgende zin is ze het hondje. Ik snap wel wat je allemaal wil zeggen, maar het kon mij niet bekoren.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski Het komt er eigenlijk op neer, dat als je zelf niet gelukkig bent, geld je ook niet gelukkig maakt. Je kunt je leed misschien verzachten door leuke dingen te doen maar de schrijnende leegte wordt er niet door weggenomen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Olaf, spijtig te lezen dat mijn verhaal je niet kon bekoren. Tja, het kan niet altijd lukken om voor iedereen een bevredigende tekst af te leveren. Waarschijnlijk kun je als man moeilijk de gevoelens van een moeder/eenzame vrouw inbeelden? :o Ik had het moeilijk met al die ingezonden "lastige erfeniskwesties " en wilde daarom een andere klok laten luiden.....misschien te anders! Meta heeft het goed begrepen, zie haar antwoord in #8

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Olaf, spijtig te lezen dat mijn verhaal je niet kon bekoren. Tja, het kan niet altijd lukken om voor iedereen een bevredigende tekst af te leveren. Waarschijnlijk kun je als man moeilijk de gevoelens van een moeder/eenzame vrouw inbeelden? :o Ik had het moeilijk met al die ingezonden "lastige erfeniskwesties " en wilde daarom een andere klok laten luiden.....misschien te anders! Meta heeft het goed begrepen, zie haar antwoord in #8
Al zou je een nieuw meesterwerk produceren, dan nog zullen er mensen zijn die het maar niks vinden. Het enige wat ik doe is een mening geven. Zoals iemand hier al eens terecht opmerkte, heeft men de neiging om nogal eens te lief voor elkaar te zijn. Ik ben hier niet om vrienden te maken. Ik ben hier om wat te leren. Dus geef ik kritek waar ik dat nodig acht. Ik heb het niet begrepen? Ik kan als man moeilijk de gevoelens van een eenzame vrouw inbeelden? Je durft nogal was conclusies te trekken over iemand die je nauwelijks kent.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Olaf, tiens wat een scherpte de laatste weken op SOL, enfin, ja, de hele wereld draait dol, dus waarom hier niet?! Ik trek geen conclusies (ik zou niet durven aangezien mijn motto leven en laten leven is), het is een vraag die ik mezelf stelde en ik begin met het woordje waarschijnlijk. De persoon die hier op Sol onrust heeft gezaaid, is tot nu toe niet meer opgedoken, gelukkig. Jij gaat toch zeker niet zijn plaats innemen? En waarom zou iets van elkaar leren niet op vriendschappelijke basis kunnen gebeuren? Ik heb je commentaar niet als negatieve kritiek ervaren, helemaal niet! Je schreef dat mijn inzending van deze week je niet kon bekoren......ik zag dat niet als kritiek Ook ik ervaar sommige inzendingen als niet bekoorlijk en that's it. :o

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De metafoor van het hondje die de kluif beschermt is erg mooi. De gedachte achter het geld schenken bij leven is ook een goede. Toch is de brief erg afstandelijk en kil en kan me lastig pakken. :) Toch goed gedaan bij deze lastige opdracht wat mij betreft!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, Het thema bij de notaris blijft geld. Wat jij origineel hebt gedaan is dat het geld al was verdeeld en dat ik daardoor nieuwsgierig werd wat er dan nog bleef te verdelen. Haar lichaam dus. Je hebt het mooi omschreven. Ik heb genoten van je woord en zins-keuzes. Kortom mooi verwoord.