Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 59 Lastenverlichting?

Stiekem sloop de man de slaapkamer binnen en doodmoe zakte hij op bed. ‘Een zware avond gehad, Eric?’ ‘Ik dacht dat je al sliep.’ ‘Tuurlijk niet, schat. Ik weet toch hoe moeilijk je het de laatste weken hebt.’ ‘We zijn er uit. Het totaalplan is aangenomen. Nu moet het nog door de anderen beoordeeld worden. Alleen houd ik mijn hart vast, want iedereen heeft zijn eigen stokpaardje. Maar met 5 miljard kan je natuurlijk wel leuke dingen doen.’ ‘Nou, als je het omrekent is dat maar 300 euro per Nederlander.’ ‘Jawel, maar ik heb een slimmigheidje bedacht. De BTW gaat overal naar 21 %. Brengt ook miljarden extra op.’ ‘Ook de kapper?’ ‘Ook de kapper, ja.’ “Ben je helemaal gek geworden, sufferd. Een kappersbeurt kost me al gauw 100 euro. Dat kost dus elke twee weken 15 euro extra.’ ‘Nou dan ga je toch minder naar de kapper.’ ‘Heb je nou geen hersens? Honderdduizenden vrouwen gaan daardoor minder naar de kapper. Kapperszaken moeten gaan sluiten. Hetzelfde geldt ook voor schilders, boekenverkopers, aannemers, enzo. Dus duizenden werklozen erbij. Hoe stom kun je zijn.’ ‘Ik heb de extra BTW en andere lastenverhogingen hard nodig om leuke cadeautjes, zoals verlaging loon- en inkomstenbelasting, uit te delen. Het moet een beetje smeuïg blijven, toch? Er komen meer banen en de export gaat omhoog.’ ‘Integendeel. Luister nu eens naar je eigen hersens en niet naar die van je ambtenaren. Dacht je echt dat werkgevers meer mensen in dienst gaan nemen? En door de BTW verhoging worden de producten alleen maar duurder.’ ‘Oh, daar heb ik niet zo over nagedacht.’ ‘Heb je nog steeds niets geleerd, Eric Wiebes? Je weet toch hoe het in de grensstreek is gegaan. Je beweert dat je meer BTW binnenkrijgt, maar je zegt niet dat benzinepompen moeten sluiten en er meer WW-uitkering betaald moet worden.’ ‘Je hebt, geloof ik, gelijk, liefje, maar ik kan niets meer veranderen. Alles ligt al vast. Kan jíj eigenlijk niet in de regering komen?’ ‘Dank je de koekoek. En dan zeker de hele dag slap ouwehoeren? Mij niet gezien.’ ‘Laten we dan maar gaan slapen. Trusten.’

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eric Wiebes ken ik niet... Ik vermoed dat hij in de politiek zit en dan zou dat ook een verklaring zijn waarom ik hem niet ken ;). Ik vind het een leuk stukje over een man die in de politiek zit en zijn brood nuchtere vrouw die er wat mij betreft een betere kijk op heeft. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Anne. Eric Wiebes is staatssecretaris van financiën en heeft een nieuw belastingplan bedacht. Althans zijn zogenaamd slimme ambtenaren. Wees blij dat je niet in politiek geïnteresseerd bent. Scheelt een hoop ergernis.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Anne. Eric Wiebes is staatssecretaris van financiën en heeft een nieuw belastingplan bedacht. Althans zijn zogenaamd slimme ambtenaren. Wees blij dat je niet in politiek geïnteresseerd bent. Scheelt een hoop ergernis.
Ik kijk sowieso niet veel nieuws en volg alleen de hoofdlijnen, dat scheelt ook nog eens veel verdriet :thumbsup:.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jules, Leuk he dat politici alleen kijken naar hun eigen financiële potje en niet zien wat neveneffecten zijn. Goed geschreven. Ik hoop dat Eric Wiebes in het echt ook een weldenkende vrouw heeft. En in dat opzicht zou het goed zijn als Marc Rutte aan de vrouw geholpen werd. Dan had hij ook iemand die hem van repliek kon voorzien als hij weer wereldvreemde dingen uitkraamt. haha. Ik heb je verhaal met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Pim, Dank je voor de leuke reactie. Ik ben bang dat Mark Rutte in gesprek moet met zichzelf. Enerzijds zijn verstand, anderzijds zijn geweten. Eigenlijk zouden we een actie moeten ontketenen om een slimme partner voor hem te vinden.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
# Schrijvenmaar: een vrouw is inderdaad vaak veel rationeler dan de man. De man laat zich bovendien vaker beïnvloeden door externe omstandigheden, zoals overreding door ambtenaren, e.d. Tenminste dat is mijn idee in de hedendaagse politiek. Bedankt voor het lezen en je leuke reactie.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ja, economische modellen en de werkelijkheid blijven twee apart werelden. (Dat betekent niet dat Eric bij voorbaat ongelijk heeft m.i.) Dat mevrouw gelijk over de kapper begint, zouden Amerikanen 'gender profiling' noemen, denk ik. (En Mark zit denk ik in een kast in kast.)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marcus. Dank je voor je reactie. We moeten inderdaad afwachten hoe het allemaal uitpakt, maar het is altijd zo leuk om te mopperen op de politiek en je af te zetten tegen allerlei maatregelen. Toch? Overigens: volgens mijn informatie (via internet) is Eric gehuwd en heeft hij kinderen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Janp voor je reactie en opmerking. Ik heb ooit van een ict-er gehoord dat getallen op internet in cijfers en niet in letters gezet horen worden. Klopt dat niet? Of zijn er bepaalde regels voor? Ik hoor het graag.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Overigens: volgens mijn informatie (via internet) is Eric gehuwd en heeft hij kinderen.
Nee, ik reageerde op Rutte aan de vrouw helpen.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb weer genoten van je verhaal! Goed ingeleefd! Mooie zin: Luister nu eens naar je eigen hersens en niet naar die van je ambtenaren. En over getallen al dan niet in letters uitschrijven: bij exacte waarden (zoals de bedragen in dit stukje), geen letters maar cijfers. Goed gedaan dus. Meer over het opschrijven van getallen kun je op 'Onze Taal' lezen: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/getallen-in…

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het blijft toch een wonderbaarlijk fenomeen die politiek. Wij gewone burgers zien genomen beslissingen met ons gezonde boerenverstand vaak van te voren al mislukken,, maar toch worden ze doorgevoerd met alle nadelige gevolgen van dien.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om de belastingperiekelen te weerspiegelen in iets "onbenulligs" als het kappersbezoek. Ga eens wat minder naar de kapper. Een leuke zin omdat duidelijk is dat het niet zo onbenullig is voor de HP.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Vlot lopend verhaaltje. Ja, vrouwen zijn veel praktischer dan mannen. Qua denken dan. Ze zijn wel handig voor het zware werk. Ik vond de eerste zin een beetje vreemd, omdat daar de man staat in plaats van hij.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, ik dacht precies hetzelfde bij die berichten: 800 E extra, maar veel meer BTW betalen, dus per saldo is iedereen veel duurder uit. Leuk geschreven, maar de omslag is niet helemaal geloofwaardig. "Oh, daar heb ik niet zo over nagedacht." Ja ja, denk ik dan.