Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#59 - Was hij maar mijn vader.

De foto van het meisje dat ze naast mijn eigen foto plaatsen in de media, is een geest van mijn verleden. Een identiteit waarmee ik geboren ben. Er is me geen keuze aangeboden. Jou wel? Ik weet dat ik niet de enige ben en ver hoef ik niet te zoeken naar een voorbeeld of is iedereen plots vergeten dat Michael Jackson zwart geboren is? Ik ben geboren met de verkeerde huidskleur, zoals anderen geboren zijn met het verkeerde lichaam. Transseksuelen coveren tegenwoordig de voorpagina van overgewaardeerde boekjes. Je zal zien, nu mijn verhaal over de hele wereld gedeeld wordt, zullen er meer mensen zich kenbaar maken, lijdend aan hetzelfde fenomeen. Mijn bekrompen, haatdragende ouders dachten me met de grond gelijk te maken door de foto’s naar de pers te sturen. Uiteindelijk zullen zij aan het kortste eind trekken. Nu word ik nog uitgelachen door vuillakken in alle kleuren en maten, maar de aap is uit de mouw, de bal is aan het rollen. Een ommekeer in visie is nu onvermijdelijk. Het is een zonde van mijn werk, dat wel… Maar mijn jaren dienst als voorzitster draag ik voor eeuwig in mijn hart en de strijd voor gelijke burgerrechten en tegen discriminatie zal ik nooit opgeven, jamais! Ze schrijven dat mijn leven één grote leugen is, maar sinds mijn transformatie ben ik pas écht mezelf. Mijn ouders heb ik na mijn studies haast onmiddellijk uit mijn leven verbannen, waardoor mijn huidige omgeving hen dus ook nooit leren kennen heeft. Men ging ervan uit dat de man op de foto mijn vader is; een veronderstelling die ik noch beaamd, noch verworpen heb. Het was nooit mijn bedoeling om mijn omgeving voor de gek te houden. Ik wou enkel mezelf zijn, mijn ware ik uiten. Tatoeages, hoofddoeken, fel gekleurde roze haren en dergelijke zeggen me niets. Behoren tot de Afro-Amerikaanse gemeenschap daarentegen is voor mij van levensbelang. Behoren tot die groep mensen, sterk genoeg om een toonbeeld van evolutie te zijn, want het bewijs voor evolutie dragen zij in hun pigment gekleurde huid. Ik ben zwart in hart en nieren.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! Voor haar was haar geboorte een leugen... 'Mama, jouw identiteit is 'mens'. En je hebt een zwarte cultuur.' Zo eenvoudig lossen kinderen dat op. Bleef iedereen maar een beetje kind.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Het verhaal zegt me toch weinig. Het beschrijft de feiten. De vraag waarom ze Afro-Amerikaans wil zijn, of denkt te zijn, wat haar drijfveer zou kunnen zijn, wordt niet beantwoord.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Het verhaal zegt me toch weinig. Het beschrijft de feiten. De vraag waarom ze Afro-Amerikaans wil zijn, of denkt te zijn, wat haar drijfveer zou kunnen zijn, wordt niet beantwoord.
Dag Woodpecker. Ik begrijp je vragen wel. Ik heb nochtans echt mijn best gedaan om in de huid van de vrouw te kruipen. Speciaal voor jou heb ik nog een zin toegevoegd. Klopt het plaatje nu (meer/beter) voor jou?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Feiten komen volgens mij het eerste op je af zodra je door de media bestormd wordt.
Maar ik ben altijd benieuwd naar het verhaal dat achter de feiten ligt. Als iemand door rood fietst, vraag ik me af: 'Waarom?' De invulling van die vraag kan een verhaal zijn, zelfs een roman worden. De beschrijving van zo'n feit staat in talloze proces-verbalen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk, daar zijn we denk ik allemaal benieuwd naar. Ik ben zeer van het waarom. Ik zal eens na gaan denken over de vele verschillende redenen van het door het rood fietsen. In mijn geval zal het zeker uit verstrooidheid zijn. Ik vergeet meestal haast te hebben. Wat brengt dat dan weer teweeg? Tja... Je hebt zeker een punt.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het krantenartikel dat ik gekozen heb, gaat over een blanke vrouw die zich jarenlang vermomde als zwarte activiste. Hebben jullie graag dat ik de link ook plaats of?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lilithx, Je bent zoals je je voelt. Als zij zich wil inzetten als zwarte activiste? Why not. Ik denk wel dat ze dit misschien meer als blank had kunnen doen in met een grote sympathie voor de zwarte gemeenschap. Jou uitleg was daarom perfect. Je hebt haar een soort van alibi gegeven om zich anders voor te doen dan ze eigenlijk was. Je bent in haar hoofd gekropen en hebt bedacht waarom ze er toch voor koos om een farce op te zetten. Goed gedaan

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb het wel gelezen en vroeg me ook af waarom niet gewoon als blanke? Maar misschien werkte dit beter. Je hebt het mooi beschreven. Als haar hartje maar blank blijft.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het wel gelezen en vroeg me ook af waarom niet gewoon als blanke? Maar misschien werkte dit beter. Je hebt het mooi beschreven. Als haar hartje maar blank blijft.
Ik vroeg me hetzelfde af... Waarom niet gewoon als blanke vechten voor de burgerrechten, vandaar mijn uitleg die ik er uiteindelijk aan gegeven heb... Hier dan, want die zal verre van correct zijn. Dank je en inderdaad als haar hart maar zuiver blijft. Toch erg dat zwart (de kleur!) gezien wordt als 'slecht' hé... A black heart..

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het nieuwsbericht er even bij gezocht om het beeld helder te krijgen. Grappig dat de vrouw qua uiterlijk, m.i. voldoet. Ik vind jouw verklaring geloofwaardig geschreven en in de lijn met wat ik op internet terug vind. :thumbsup: Het houdt me wel bezig: Ach, ieder mens heeft een identificatie nodig, iets om bij te horen. Weinig uiterlijkheden zijn origineel. Dat is terug te herleiden uit de auto, het kapsel, de kleding, het gedrag etc. De combi van het innerlijk en uiterlijk maakt de mens bijzonder en soms origineel. :) Wat mij persoonlijk verbaast is dat men in Amerika nog steeds geregistreerd staat als black or white! Anno 2015! :eek: :ontopic: Goede invulling!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij persoonlijk verbaast is dat men in Amerika nog steeds geregistreerd staat als black or white! Anno 2015! :eek:
Echt? Ik wist niet dat ze daar zulke registratie hadden/hebben!? Ik zie haar 'vermomming', zoals ze het noemen, een beetje zoals een stijl hebben. Hoewel ik het hier in deze tekst wel vergelijk met zich echt niet 'thuis voelen' in haar eigen lichaam als blanke zoals transseksuelen zich niet thuis voelen in hun lichaam. Ik weet echter niet of er echt zulk fenomeen bestaat... Ik kon mij vooral niet in de persoon vinden, omdat ze, volgens de artikels, de mensen voorloog en hen liet geloven dat een andere man haar vader was. Dat maakt het voorval voor mij wat raar. Aan de andere kant zie ik ook niet in, waarom ze zich zou moeten identificeren als blank of zwart... Waarom ze niet meer blank wou zijn, wel dat is pure fictie. Wie weet had ze gewoon genoeg van die melkwitte benen :) Hoewel ik in een ander artikel las, na wat research, dat het echt wel een identiteit voor haar was/is. Dank je voor je reactie :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest denken aan Bruce Jenner die tegenwoordig als Caitlyn Jenner door het leven gaat. Een blanke vrouw die zich voordoet als donker gekleurde activist, daar had ik nog niet van gehoord. Ik had het niet zo snel uit de tekst gehaald, dat bleef wat vaag voor me, dus ik was blij dat je het zelf zei.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Al is de leugen nog zo sterk, het is altijd slechts dagwerk. Wat heeft ze met de leugens bereikt? Nu wordt ze verguisd en zijn haar idealen aan gruzelementen. Goed beschreven Lilithx.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi essay. Ik mis een beetje actie. Dit voelt een beetje als een ingezonden brief. Maar wel een die geschreven zou kunnen zijn door Rachel Dolezal.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, het is wat jammer dat je het niet uit de tekst haalde, vooral voor mij dan als schrijfster, want ik heb het zo 'transparant' mogelijk proberen schrijven. @Jules, dank u @Ostinato: Je hebt gelijk, dit stukje tekst lijkt meer op een brief of zelfs een monoloog. Het is wel een compliment dat je dat zegt :) Hoewel ik vermoed dat ik het spoor bijster ben qua verklaring :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, ik ben niet op de hoogte van dit nieuwsbericht. Waarschijnlijk haalt het de "Belgische gazetten" niet. Ik vind het een onwaarschijnlijk verhaal. Klopt het dat ik begrijp dat een blanke vrouw zich voordeed als een donkergekleurde politica? Hoe gefrusrteerd kan een mens zijn! Volgens mij een ongelukkige persoon. Moet een mens om gelukkig te zijn niet eerst in het reine komen met zichzelf? Van zichzelf houden? Of je nu blank of zwart bent! Accepteer jezelf. Maar mijn quote is: leven en laten leven! :o Dus.... Dit verhaal heeft me tot nadenken gestemd. Opdracht geslaagd. Proficiat.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, ik ben zelf van België, dus.... Je moet het verhaal maar eens opzoeken, het verhaal van Rachel Dolezal. Dank je voor het compliment :)