Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#58 Een stip op de Horizon

Vooropgesteld. Ik hou niet van de wereld der mythes en heb daarom na lang wikken en wegen besloten om de opdracht naar mijn eigen hand te zetten. Het is deze week voor mij dan ook een beklag over de huidige maatschappij. Excuses aan de schrijfcoach die de opdracht anders had bedoeld. "Succes creëer je zelf." Het is dé tendens van dit moment. Een prima mantra welke past in een samenleving die wordt geregeerd door kapitalisme. Een maatschappij waarin succes in euro's, percentages en andere rekeneenheden wordt uitgedrukt. "Zet een stip op de horizon. Doe je stinkende best en het zal je lukken" is het motto. Jammer genoeg zetten we met deze gedachtegang een dikke streep door de kansen van mensen zonder baan, chronisch zieken of mensen die zijn geboren in kansarme gebieden. Sterker nog we houden deze mensen verantwoordelijk voor hun ongeluk. Ben je te dik. Eet minder. Ben je depressief, maak je niet druk. "Waarom zouden wij meebetalen aan jouw ziekenhuisrekening? Je hebt deze ellende tenslotte over jezelf afgeroepen." Woon je in oorlogsgebied en vlucht je met gevaar voor eigen leven? "Vervelend, maar die sociale huurwoning in mijn stad is niet voor jou." We zijn zover afgedaald dat alleen ons eigen geluk voorop staat. We beseffen niet eens dat geluk pas betekenis krijgt als je hem deelt met anderen? We hebben niet door dat klaarstaan voor anderen meer oplevert dan een nieuwe iPhone 6? We zijn eindelijk zover dat de zorg voor je naaste medemens in regelgeving is gevangen, de zogenaamde participatiesamenleving. We zijn zover dat participatie het paradepaardje is van een regering die alleen denkt in economische vooruitgang. Nou meneer de president, participeren ontstaat alleen uit een diepgewortelde empathische overtuiging om iemand te willen helpen en is niet te stimuleren met een financiële prikkel. Is het dan te laat? Missen we die stip op de horizon zonder dat we dit weten? Ik denk het niet, het probleem is dat onze horizon volledig in kaart is gebracht. Volledig verkent, vol met stippen van onze voorgangers. Met een beetje moeite zetten we een klein stipje bovenop die van een ander. Een 100 Hz televisie wordt dan een curved variant van 400 Hz. Meer is het niet en zal het ook niet worden. Witte was zal echt niet witter worden gewassen doordat onze generatie iets bedenkt dat nog beter werkt. Ik denk dat we dan ook gerust kunnen concluderen dat een geheel nieuwe dimensie nodig is. Onze huidige horizon is vol. Verbreden heeft geen zin, we moeten hem verlaten. Ik pleit voor nieuwe dromen, een nieuwe richting. Laten we daarom het licht volgen. Laten we de stap richting het universum wagen. Het is niet erg dat we niet weten waar we uitkomen. De weg er naar toe biedt voldoende warmte en licht voor ons allemaal. Volg me gerust en als we met zijn allen gaan is het makkelijker. De zon wacht op ons, het is onze nieuwe stip.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi JanP, Zou inderdaad een optie zijn. Ik had me wel laten inspireren door vliegen naar de zon, vandaar dat ik hem hier heb geplaatst.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pim, ik kan mij volledig vinden in jouw stellingen, volgens mij kun je de huidige samenleving beschouwen als een soort Icarus, te hoog grijpen, te ver gaan, hoogmoed! Waanzin uitkramend. De val zal komen......tenzij er veel en veel en heel veel "Pims" opstaan! :confused:

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pim, Je beseft dat Icarus uiteindelijk in de zee stort? Gewoon omdat dat nu eenmaal de mythe is. En het beeldsprakige lot van de gemiddelde idealist. Protestschrijver :).

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, Dan zijn wij al samen. Ik ben er van overtuigd dat er veel mensen zijn die onze mening delen. We moeten ons alleen laten horen en er naar handelen

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annemieke, De mythe brengt ons angst, maar houdt ons niet tegen om nieuwe wegen te bewandelen. Doe je mee!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Beetje somber verhaal. Ik ben het met je eens dat geluk niet perse in je portemonnee zit, maar je stelt het hier wel wat zwart/wit. Er zijn genoeg mensen die anderen helpen of vriendelijke en aardig zijn.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Angelieke, Een zwart witte kijk maakt wel mijn standpunt duidelijk. Het ligt natuurlijk veel genuanceerder. Maar dat er veel kan veranderen staat voor mij als een paal boven water. Om dit te bewerkstelligen moet je duidelijk stelling durven te nemen. Mijn oproep is dan ook vooral gericht tegen overheden en kapitaal. Want dat er veel mensen klaar staan voor anderen staat als een paal boven water. Sterker nog wist je dat er nu vergeleken met 20 a 30 jaar geleden veel meer mensen vrijwilligerswerk doen?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag pim, Het lijkt me eerder een pamflet dan een column. Ik denk niet dat SOL de meest geschikte plaats is om een dergelijk stuk te plaatsen en te bespreken. De discussie gaat dan al snel over de inhoud en niet over de vorm.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Pim Toen ik jouw stukje las, moest ik meteen aan mijn man denken. Hij is nu aan het bloggen. Misschien ook een idee voor jou? (ik denk dat jullie elkaar wel zouden mogen ;) )

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Woodpecker, Jullie hebben gelijk dat dit stuk niet echt een verhaal is, maar meer een opinie. Ik zal in het vervolg letten dat ik meer op verhalen richt dan op opinie. Voor nu, als je niet wilt reageren is dat prima. Of alleen reageren op schrijven en niet op inhoud mag natuurlijk ook. Ik heb voor beide alle begrip.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het interessant waar het verhaal van Icarus jou over inspireert. Ik herkende een verwijzing naar 'Meneer de president' van Boudewijn de Groot, misschien was dat niet zo bedoeld maar ik vond het treffend. Klein zeurtje: als je een ? achter een zin zet, moet het wel een vraag zijn...