Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht#58- Prijskiller

Prijskiller Ik word omringd door eindeloos blauw met plukken wit. Het turquoise van het water ligt ingepakt tussen het grauwe groen van het land. Hier zijn geen levende wezens meer zichtbaar, alleen dat wat door de mens is gecreëerd. Mijn aanwezigheid drijft de wolken uiteen. Het licht glinstert in het condens dat mijn huid streelt. De wind suizelt mijn hoofd leeg. Als een kompas vliegt vader voorop. De zon lokt. Wat als ik mijn eigen koers bepaal? Ik ga de strijd met de zwaartekracht aan. Moeiteloos schiet ik omhoog. Ik hoor vader waarschuwen. Verslavend is de overwinning. Ik zweef als een jonge god. Uranus knikt me minzaam toe. De hitte verlamt mijn vleugels. Angst neemt het roer over. Paniek borrelt in me op. Armen en benen zoeken ongecontroleerd houvast. Tevergeefs. Zeemeerminnen klappen met hun staart. Neptunus zwaait met zijn drietand de zee open. Ik omarm mijn eeuwige vrijheid.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, die zin over vader als kompas vind ik heel beeldend en aansprekend, voor mij doet het er niet toe of het kompas in die tijd wel of niet bestond. We lezen je verhaal toch nu? Het gaat toch om het beeld dat je wilt oproepen? Had je 'pieksieda' (Grieks voor kompas ;-)) geschreven, dan had niemand er iets van begrepen. Andere mooie zin: "de wind suizelt mijn hoofd leeg." Ik kan me er van alles bij voorstellen. Leuk, zo'n nieuw woord! Tja, mooischrijverij..... Wat mij betreft zit je ruimschoots vòòr de grens tussen mooischrijverij en kitsch. Maar dat is een kwestie van smaak.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus vraag ik me af: De beleving kan niet werkelijk geschreven zijn door Icarus, die leeft immers niet meer. Dat weet de lezer. Bovendien is het een mythe. Het is dus voor de lezer duidelijk dat het een inleving is van de schrijver ( in dit geval van mij), is het dan storend dat ik het woord kompas gebruik omdat iedereen die het nu leest weet wat een kompas is? Haalt het woord -kompas- de lezer uit zijn 'fictieve droom' of niet omdat het een algemeen bekend/ geaccepteerd woord is?
Dat Icarus niet meer leeft, vind ik niet relevant. Stel je gaat iets schrijven vanuit de hp Karel de Grote. Dan schrijf je toch ook niet: Roeland gaf net flink gas :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat Icarus niet meer leeft, vind ik niet relevant. Stel je gaat iets schrijven vanuit de hp Karel de Grote. Dan schrijf je toch ook niet: Roeland gaf net flink gas :)
Jij hebt gelijk dat het qua feiten moet kloppen. Dat geeft stof tot nadenken. :thumbsup: Want... Iedereen weet dat in de tijd van Karel de Grote er letterlijk nog geen gas kon worden gegeven. Het kompas gebruik ik hier als beeldspraak. Natuurlijk kent Icarus het woord kompas niet maar er is geen bewijs op schrift wat hij werkelijk dacht; dit is slechts mijn invulling geschreven in 2015. :D Navigatiesysteem zou echt 'fout' zijn geweest! Hartelijk dank voor jouw leerzame reactie. :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, die zin over vader als kompas vind ik heel beeldend en aansprekend, voor mij doet het er niet toe of het kompas in die tijd wel of niet bestond. We lezen je verhaal toch nu? Het gaat toch om het beeld dat je wilt oproepen? Had je 'pieksieda' (Grieks voor kompas ;-)) geschreven, dan had niemand er iets van begrepen. Andere mooie zin: "de wind suizelt mijn hoofd leeg." Ik kan me er van alles bij voorstellen. Leuk, zo'n nieuw woord!
Het woord suizelen kwam ik tegen op synoniemennet. In mijn ogen perfect want de wind suist maar nu zuigt het ook het hoofd leeg. :)
Tja, mooischrijverij..... Wat mij betreft zit je ruimschoots vòòr de grens tussen mooischrijverij en kitsch. Maar dat is een kwestie van smaak.
Sorry, ik kan door het woord - tussen- jouw reactie niet goed plaatsen. Vind je dat ik tussen mooischrijverij en kitsch zit? En wat versta jij onder kitsch? Bedankt voor je reactie! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus vraag ik me af: De beleving kan niet werkelijk geschreven zijn door Icarus, die leeft immers niet meer. Dat weet de lezer. Bovendien is het een mythe. Het is dus voor de lezer duidelijk dat het een inleving is van de schrijver ( in dit geval van mij), is het dan storend dat ik het woord kompas gebruik omdat iedereen die het nu leest weet wat een kompas is? Haalt het woord -kompas- de lezer uit zijn 'fictieve droom' of niet omdat het een algemeen bekend/ geaccepteerd woord is? Ik ben zeer benieuwd naar de reacties! :? :
Hoewel ik direct toegeef dat ik er de eerste keer gewoon overheen gelezen heb, en dus niet al te wreed uit mijn fictieve droom geschud werd, kan het natuurlijk niet. Als lezer kan ik wel eens onoplettend zijn, als schrijver denk jij zorgvuldiger na over je woorden. Als je schrijft vanuit Icarus' perspectief, schrijf je in Icarus' woorden. Als je hetzelfde verhaal vanuit een alwetende verteller zou schrijven, zou het kunnen, al kenden de Grieken geen kompas, omdat het beeldspraak is. Maar dan nog denk ik dat je beter een beeld kunt zoeken dat beter in de belevingswereld van de personages past.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, heel beeldend. Ik heb me niet gestoord aan het kompas. Over de titel: zelfs na je uitleg snap ik het nog niet echt. Persoonlijk hou ik niet zo van titels waar ik nog diep over na moet denken, maar dat is een kwestie van smaak.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, ik kan door het woord - tussen- jouw reactie niet goed plaatsen. Vind je dat ik tussen mooischrijverij en kitsch zit? En wat versta jij onder kitsch? Bedankt voor je reactie! :thumbsup:
Mooischrijverij kan naar mijn smaak nogal 'over de top' gaan. En dan wordt het gezever, clichématig, kitscherig. Niet mooi meer, dus. Er zit ergens een grens tussen die twee, ik weet ook niet waar precies, en hij zal heel vaag en heel persoonlijk zijn. Ik ben er zelf wel alert op, omdat ik nog wel eens de neiging heb te ver te gaan :D

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus vraag ik me af: De beleving kan niet werkelijk geschreven zijn door Icarus, die leeft immers niet meer. Dat weet de lezer. Bovendien is het een mythe. Het is dus voor de lezer duidelijk dat het een inleving is van de schrijver ( in dit geval van mij), is het dan storend dat ik het woord kompas gebruik omdat iedereen die het nu leest weet wat een kompas is? Haalt het woord -kompas- de lezer uit zijn 'fictieve droom' of niet omdat het een algemeen bekend/ geaccepteerd woord is? Ik ben zeer benieuwd naar de reacties! :? :
Hoewel ik direct toegeef dat ik er de eerste keer gewoon overheen gelezen heb, en dus niet al te wreed uit mijn fictieve droom geschud werd, kan het natuurlijk niet. Als lezer kan ik wel eens onoplettend zijn, als schrijver denk jij zorgvuldiger na over je woorden. Als je schrijft vanuit Icarus' perspectief, schrijf je in Icarus' woorden. Als je hetzelfde verhaal vanuit een alwetende verteller zou schrijven, zou het kunnen, al kenden de Grieken geen kompas, omdat het beeldspraak is. Maar dan nog denk ik dat je beter een beeld kunt zoeken dat beter in de belevingswereld van de personages past.
Bedankt voor jouw reactie. Ik begrijp jouw redenen. Zouden de Grieken het woord navigeren wel al hebben gekend? Dan kan het worden: -Als een navigator vliegt vader voorop- of zoiets! ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, heel beeldend. Ik heb me niet gestoord aan het kompas. Over de titel: zelfs na je uitleg snap ik het nog niet echt. Persoonlijk hou ik niet zo van titels waar ik nog diep over na moet denken, maar dat is een kwestie van smaak.
Dank je wel! :) Over de titel hoef je niet langer na te denken: ik sloeg de plank volledig mis hiermee. :(

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, ik kan door het woord - tussen- jouw reactie niet goed plaatsen. Vind je dat ik tussen mooischrijverij en kitsch zit? En wat versta jij onder kitsch? Bedankt voor je reactie! :thumbsup:
Mooischrijverij kan naar mijn smaak nogal 'over de top' gaan. En dan wordt het gezever, clichématig, kitscherig. Niet mooi meer, dus. Er zit ergens een grens tussen die twee, ik weet ook niet waar precies, en hij zal heel vaag en heel persoonlijk zijn. Ik ben er zelf wel alert op, omdat ik nog wel eens de neiging heb te ver te gaan :D
Dank voor je re-reactie! :D Mooischrijverij is, m.i. inderdaad met name een kwestie van smaak! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
trouwens, in Couperus' klassieke romans zitten ook zulk soort 'foutjes' - tomaten op de markt in het oude Griekenland bijvoorbeeld kon ook niet echt, dus je bevindt je niet in het minste gezelschap ;) (navigeren konden Grieken uitstekend, maar of dat het woord navigator rechtvaardigt ...)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een mooi verhaal, marietje. Vooral de zin waarin vader als een kompas voorop vloog vond ik erg mooi gevonden. :thumbsup:
Bedankt dat je tijd hebt vrijgemaakt om te reageren! Succes de rest van de week met school! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
trouwens, in Couperus' klassieke romans zitten ook zulk soort 'foutjes' - tomaten op de markt in het oude Griekenland bijvoorbeeld kon ook niet echt, dus je bevindt je niet in het minste gezelschap
Oooohh! :D

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
erhm ... wat zit ik hier nu weer te klunzen? ik wil helemaal niet meer reageren, maar door naar de volgende opdracht!
:D Wat is klunzen een heerlijk woord!

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever
Mooi fragment Marietje, en wat een leerzame discussie over het gebruik van het woord kompas. Ik zal Kathy Mathys van de rubriek Stijl vragen om er een keer een artikel aan te wijden in Schrijven Magazine. Zij heeft vast een aantal voorbeelden van 'kompassen' van bekende schrijvers. Voor niet-abonnees zullen we het ook online plaatsen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi fragment Marietje, en wat een leerzame discussie over het gebruik van het woord kompas. Ik zal Kathy Mathys van de rubriek Stijl vragen om er een keer een artikel aan te wijden in Schrijven Magazine. Zij heeft vast een aantal voorbeelden van 'kompassen' van bekende schrijvers. Voor niet-abonnees zullen we het ook online plaatsen.
leuk!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi fragment Marietje, en wat een leerzame discussie over het gebruik van het woord kompas. Ik zal Kathy Mathys van de rubriek Stijl vragen om er een keer een artikel aan te wijden in Schrijven Magazine. Zij heeft vast een aantal voorbeelden van 'kompassen' van bekende schrijvers. Voor niet-abonnees zullen we het ook online plaatsen.
Bedankt voor de complimenteuze reactie en ik kijk uit naar het artikel! Erg leuk dat de discussie daartoe heeft geleid! :thumbsup: