Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 58 Dodendans

ik geloofde het niet toen, dat jij mijn vader was geloven is voor dommen en ik wist wel beter vader’s twijfel, zoon’s twijfel nooit kwam het in ons op het was een geloof dat niet kon bestaan het was de zekerheid van de maan vader en twijfel lang heb ik je genegeerd nu zie ik je staan en ik zie het aan je ogen, dat al wat jij was je mijn leven lang hebt gelogen het was een slang had je gezegd, dat wat je moest begraven maar wie begraaft er slangen en slaat daarna pas op de vlucht? als hij zoveel beter was dat jij hem kon vermoorden en ik mij als een stervende vond van wie moest ik dan horen dat ook ik beter was? hier zijn wij. jouw omhelzingen, in een hechtenis ontaard jouw liefkozingen als een daad van verraad en als ik vliegen kon dan vloog ik naar de zon

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedicht. Ik heb het met plezier gelezen. Misschien iets buiten het kader van de opdracht, maar ach.... fuck de regels :)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
erhm ik geloof niet dat ik helemaal mee ben maar dat zal aan mij liggen, hoor, ik ben niet zo poetisch
Maak er dan maar twee van. Och Pater, ik voel me echt schuldig. Dit is al de tweede keer dat ik moet bekennen dat ik het niet zo goed snap.. Help?

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beetje hulp dan: Volgens de mythe gooide Daedalus zijn neef Talos van een rots, puur uit jaloezie. Hij begroef Talos snel maar werd betrapt en vertelde toen dat hij een slang had begraven. Icarus hoorde (in mijn verhaal, verzonnen dus) uit de mond van iemand anders dat zijn vader een moordenaar is.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had net, naar aanleiding van jouw prachtige gedicht, gezocht naar net die bijzonderheden over de moord van Daedalus op zijn neef. Ik vermoedde dat het daar mee te maken had, net vanwege de verbitterde toon van Icarus. Dat van die slang vond ik niet terug, maar dat doet er niet toe . Het is pakkend, beeldend en nu zit ik door mijn superlatieven heen. In één gebaar: :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien gooi ik wat olie op het vuur maar komt het omdat ik een vrouw ben dat ik, zelfs na jouw uitleg, sommige delen nog steeds anders interpreteer? :( Intrigerend is het zeker! ( De inhoud, niet het verschil tussen man en vrouw. Nou ja, eigenlijk dat ook wel maar nu even niet! :p )

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de leuke reacties, Jan, Olaf, en Marcker. Voor Lilithx en schrijvenmaar hoop ik dat de mist uit mijn vage gedichten zal verwaaien. Olaf: fuck de rules, jazeker, maar ik ben niet zo heel ver van de opdracht gebleven. Die luidt: kruip in de huid van Icarus, wat ik heb gedaan. Verder is de gangbare interpretatie van de mythe dat Icarus naar de zon vloog omdat hij niet wilde luisteren naar de adviezen van zijn vader, uit balorigheid of iets dergelijks. Mijn interpretatie is een heel andere.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien gooi ik wat olie op het vuur maar komt het omdat ik een vrouw ben dat ik, zelfs na jouw uitleg, sommige delen nog steeds anders interpreteer? :( Intrigerend is het zeker! ( De inhoud, niet het verschil tussen man en vrouw. Nou ja, eigenlijk dat ook wel maar nu even niet! :p )
Hoi Marietje, Het is ook de bedoeling, om de mythe geheel anders te interpreteren dan gebruikelijk. Of het komt door man vrouw verschil weet ik niet. Daarvoor moet ik eerst even vrouw worden, maar ik ben momenteel nogal gebonden. :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien gooi ik wat olie op het vuur maar komt het omdat ik een vrouw ben dat ik, zelfs na jouw uitleg, sommige delen nog steeds anders interpreteer? :( Intrigerend is het zeker! ( De inhoud, niet het verschil tussen man en vrouw. Nou ja, eigenlijk dat ook wel maar nu even niet! :p )
Hoi Marietje, Het is ook de bedoeling, om de mythe geheel anders te interpreteren dan gebruikelijk. Of het komt door man vrouw verschil weet ik niet. Daarvoor moet ik eerst even vrouw worden, maar ik ben momenteel nogal gebonden. :)
Een geslachtsverandering voor een gedicht is ook zo wat! :confused: Even voor de duidelijkheid: de vrije interpretatie van de mythe vind ik juist origineel maar de eerste twee zinnen verklaren voor mij niet dat de zoon heeft gehoord dat zijn vader de moordenaar is maar ik lees ze dat de zoon niet gelooft dat de vader zijn vader was. Ik interpreteer het gedicht als het opbiechten dat Icarus niet de zoon van zijn vader is. De worsteling van de zoon om toch geaccepteerd te worden als zoon/ de vertwijfeling of hij 'zoon waardig' is. Het vliegen naar de zon, leg ik uit als een vlucht: weg van deze situatie waarin zijn basis wegvalt. Zijn vader is een vreemde. Kortom mijn gedachtegang heeft wel wat weg van jouw bedoeling maar die moord haal ik er niet uit. Misschien denk ik als vrouw niet slecht genoeg! ;)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, van de moord kan je alleen weten als je het verhaal van de slang kent. Je moet dus de mythe kennen om mijn verhaal te interpreteren, als je dat zou willen. De zoon twijfelt niet of hij 'zoon waardig' is, hij twijfelt eraan of Daedalus 'vader waardig' is. Aan het begin van het gedicht was dat geen punt, maar als Icarus kennis krijgt over de ware aard van zijn vader, wordt deze een vreemde, zoals je al zei. Blijf verder volharden in niet slecht genoeg denken :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meeslepend gedicht Anthony. Tragische klaagzang over ouderlijk bedrog. Mooi. (het was een geloof wat niet kon bestaan -> dat niet kon bestaan)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet zo van het dichten en rijmen, maar heb toch genoten. Zonder de achtergrond te kennen ben ik bij mezelf te raden gegaan hoe dit gevoel past bij mij. Kortom ik ben gaan nadenken over mijn relatie met mijn vader en of dit zich ook hierin kon voorvallen. Dank je wel Pater

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonder de achtergrond te kennen ben ik bij mezelf te raden gegaan hoe dit gevoel past bij mij
Dat is mooi en ook precies waar het om gaat, de dingen die echt belangrijk voor je zijn beleef je met je gevoel. Dan hoef je niet precies te weten hoe het zit, of eigenlijk weet je het al: met je hart. Blij dat ik daar een bijdrage aan heb kunnen leveren. Bedankt voor je leuke reactie.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pater, ik begin het gedicht mooi te vinden omdat ik door de uitleg het principe begin te herkennen. Ik begreep er eerst niet veel van. Toch fijn om hier mijn algemene kennis te kunnen en mogen vergroten. Dat Icarus naar de zon vloog en daarbij zijn vleugels verbrandde was mijn "totale kennis" van de mythe! Veel verder ging mijn belangstelling in mijn jongere jaren blijkbaar niet. Nu wel :o

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Angelieke en Blavatski, bedankt voor jullie reactie. Het is niet mijn opzet om 'moeilijke' gedichten te schrijven, het kwam er gewoon zo uit. En voor de duidelijkheid, de mythe wordt hier wel een beetje verkracht: Icarus komt niet door hoogmoed maar door weemoed ten val.