Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #57 De Bank

De bruine tweezitsbank stond naast de restafvalcontainers tussen de weg en de gracht in. Het vroege zonlicht bescheen de stad en de schaduwen van het jonge groen van de bomen dansten op het ribfluweel. De bank stond er al een poosje. Ik had in de ochtend de overburen aan één stuk door naar beneden zien lopen met grote witte kartonnen dozen van de bouwmarkt, afgewisseld met bananendozen uit de supermarkt. Geel en blauw gekleurde pakketten, volgestouwd met bezittingen die ook op het nieuwe adres niet gemist kunnen worden. Het zware werk was vroeg in de morgen al gedaan door de chauffeur en zijn drie collega's: Het grote meubilair had als eerste een plaats in de oranje-wit gekleurde DAF gekregen. Behalve dan die ene bank. De verhuiswagen versperde een deel van de singel en ook al was het nog vroeg, de fietsende kantoorslaven zaten al boordevol temperament. Tegen het middaguur sloten de deuren van de vrachtwagen. Daar ging de familie: met de zon hoog aan de hemel lieten zij in hun Citroën de stad achter zich, op naar een nieuw begin. Maar dan de bank. Die ribfluwelen bank. Ik werd nieuwsgierig naar de achterblijver en ben er in de namiddag naar toe gelopen. Van dichtbij snapte ik beter, waarom dit meubel niet mee mocht. Op sommige plekken was het ribfluweel geen rib- en zelfs al geen fluweel meer. Het gezinsleven had haar sporen nagelaten. Eén armleuning voelde vettig en glad aan: Meneer had iedere avond op zijn rechterzij televisie liggen kijken. Aan de andere kant hadden zijn meisjes gezeten en meer dan eens cola gedronken en paprikachips gegeten. (Op avonden dat mama niet thuis was, omdat de handjes schoongeveegd waren aan de kussens van de bank.) Korte haren verrieden de hangplek van de witte kater. Witte kater?! Is die wel ingestapt?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maar dan De bank. - Ik weet dat je nadruk wil leggen, maar een hoofdletter in het midden van een zin bij een lidwoord is niet echt passend. Je kan het misschien vervangen door dé bank. Of het cursief zetten, dat benadrukt ook. Vooral je laatste alinea vind ik zeer leuk!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lilithx, Ik had in eerste instantie achter dit zinnetje een verwijzing gemaakt naar 'Zalm en de zijnen', dat het niet die bank was. Vandaar dat de bank met een hoofdletter staat. Maar je hebt helemaal gelijk. Ik maak er 'díe' van. Bedankt!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Alice, Door de bank genomen vind ik het een mooi verhaal. Graag gelezen. Eén zeurtje: Met één woord had ik wat moeite nl: "collegae" In heel je tekst heb je spreektaal gebruikt en alleen voor dit woord gebruik je een chique vorm, dit terwijl "collega's" net zo goed Nederlands is. Het haalde me even uit het verhaal.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor het lezen en jullie reacties en 'zeurtjes' ;-) ik ga t aanpassen Pim 2000. Heb bij het schrijven goed proberen te letten op in welke tijd ik het verhaaltje schreef. Maar dit is nog een puntje om in de gaten te houden: wel of geen spreektaal. Al doende.... (Geinig: door de bank genomen.... . :nod: )

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal Alice. Een bank kan inderdaad een levensverhaal vertellen. Een aantal dingen moet je uitschrijven: 3 = drie TV = televisie Ook teveel afkortingen naar mijn smaak (TV, DAF, MVP)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank dat jullie mijn verhaal hebben gelezen, Blavatski en Olaf. Ik neem je raad ter harte. Ik vind dit een mooie manier om erachter te komen hoe anderen mijn verhaaltje beleven. Dat afkortingen storend kunnen zijn, heb ik eigenlijk helemaal nog niet bij stil gestaan.... Nu dus wel.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het een mooi stukje. De bank wordt bijna een personage op zich, met een eigen verhaal. Het heeft iets melancholieks. Ik heb het met plezier gelezen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven verhaaltje Alice, fraaie beelden. Een afgedankte bank die ooit zoveel betekende, ik voel ook dat melancholieke. En dan dat bruine ribfluweel... Wij hebben jaren terug onze bank op straat gezet, het was in Parijs. Alleen was die binnen vijf minuten verdwenen! (p.s.: ik hoop echt dat de witte kater ingestapt is.)