Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #57 - Geen ja, geen nee

Ze zaten twee tafeltjes verder. Een wat oudere, beetje sjofel geklede man, type geschiedenisleraar en tegenover hem iets wat op een geslaagde zakenman moest lijken. Iets te bruine kop, iets te protserige ring en een veel te duur pak voor zijn overgewicht. Het was een onwaarschijnlijk stel, maar de voornaamste reden dat ik me die twee nu nog zo voor de geest kan halen is het slot van het gesprek dat ik opving. … “Ja hoor, mooie vrouw”, zei de geschiedenisleraar. “Zou je met ‘r naar bed willen?” vroeg de proleet. “Kom, doe niet zo raar.” “Een normale vraag, toch? Ze ziet er lekker uit.” “Je weet dat ik gelukkig getrouwd ben?” “Wat heeft dat er nou mee te maken? Gewoon ‘ja’ of ‘nee’. Zo’n moeilijke vraag is het toch niet?” “Mijn leven is niet zo zwart-wit als dat van jou.” “O, jij bent van ‘vijftig tinten grijs’ zeker, haha! Mij kun je alles vragen, ik heb niks te verbergen.” De oudere man zuchtte. Er was blijkbaar iets wat die twee bond, anders was hij waarschijnlijk allang vertrokken. “Het heeft niets met verbergen te maken. Sommige dingen zijn te complex om met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden. Sommige vragen kun je niet met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoorden.” “Onzin! Noem mij maar simpel dan, maar je kunt mij alles vragen.” Ik zag iets veranderen in de houding van de oudere man. Alsof er een grens was bereikt en hij in plaats van de verdediging nu voor de aanval koos. “Alles?” “Alles! Ik antwoord wel hoor. Ik heb niets te verbergen.” “En alleen ‘ja’ of ‘nee’. Geen ‘ja maar’ of ‘nee tenzij’? Hier, waar iedereen meeluistert?” De man keek nu voor het eerst om zich heen en zag dat bijna alle kroegbezoekers in stilte naar hun tafeltje keken. Hij sprak ons direct toe. “Ja hoor, heb ik geen probleem mee.” De oudere man nam nog een slok van zijn bier alsof hij zijn stem wilde smeren. “Ga je nu eindelijk stoppen met het seksueel misbruiken van je dochtertje?” Voor de man opstond en het café verliet, kon je secondenlang een speld horen vallen. Ik heb geen ‘ja’ of ‘nee’ gehoord.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Shit Bart, dit is een heftig plot. Over de opbouw: Dat heb je magistraal gedaan. De spanning is te snijden net voordat hij zijn vraag stelt. In de weg naar zijn vraag toe wilde ik steeds liever weten wat hij dan wilde gaan vragen. Als je dat in een verhaal van 300 woorden kan bereiken ben je meer dan geslaagd.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, die knalt er in. Mooi. Misschien zou ik de zakenman niet gelijk proleet noemen; de mogelijkheid open houden dat hij gewoon opvallend kleedt. Nu ben je de lezers al aan het sturen richting kwalificatie.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer een nieuw woord geleerd, proleet! Daar had ik dus nog nooit van gehoord. Mooie, duidelijke dialoog, die zeker niet verveeld. Jouw inleiding vind ik zeer sterk. Gewoon een korte schets van wie er zit, maar dat maakte voor mij de setting compleet. Ik weet het niet. Ergens denk ik dat de oudere man hem gewoon een lesje wou leren, want wie met gezond verstand zou zulke praktijken niet aangeven of onderzoeken, als zij iemand verdenken.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal en goed geschreven. Al denk ik dat als die man echt zijn dochtertje zou misbruiken hij deze dialoog niet aangegaan zou zijn. Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het lezen en de complimenten. Voor de goede orde, het is een proleet maar hij misbruikt zijn dochtertje niet. De oudere man wilde simpelweg aantonen dat je niet elke vraag met ja of nee kunt beantwoorden. @Marcus Aurelius: Ik snap wat je bedoelt. In dit geval is het de ik, de verteller, die zijn oordeel over die man niet onder stoelen of banken steekt. Het blijft fictie.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Bart toch. Eigenlijk wel goed om zoiets hardop in de kroeg te vragen. Even zeuren. geschiedenisleraar." (punt vergeten) (sexueel - seksueel) Volgens mij moeten mensen met overgewicht juist duurdere kleding kopen dan slanke mensen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, dank voor de scherpe blik. Wat die dure kleding betreft is mijn HP het niet met je eens. Ik ook niet trouwens. Allie, het is allemaal fictie. Het idee is ooit ontstaan in de tijd dat Barend en van Dorp (ja, zo oud) een item in hun show hadden waarbij gasten alleen met ja of nee mochten antwoorden.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag bart, Leuk stuk. Mooi beschreven situatie.
Voor de goede orde, het is een proleet maar hij misbruikt zijn dochtertje niet. De oudere man wilde simpelweg aantonen dat je niet elke vraag met ja of nee kunt beantwoorden.
Die indruk had ik dus, maar ik vind het slot dan net niet passen. Zou zo'n proleet hem dan niet amicaal en voor iedereen zichtbaar op de schouders slaan om te laten zien dat het niet serieus bedoeld is?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap welk type proleet jij bedoelt, Woodpecker, maar dit exemplaar kon zelfs voor de buitenwereld niet de schijn ophouden een goed verliezer te zijn. Bedankt voor je kritische blik!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat jouw sterke verhaal alle lof verdiend, is evident. Het begint heel anekdotisch en sluipt de spanning erin. Waarna je de belofte ook daadwerkelijk inlost. Toch nog even wat kritische vragen. Kan je domme en/of oppervlakkige lezers niet wat meer hints geven? Zodat ook zij snappen dat de proleet zijn dochter niet misbruikt en een slecht verliezer is.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap welk type proleet jij bedoelt, Woodpecker, maar dit exemplaar kon zelfs voor de buitenwereld niet de schijn ophouden een goed verliezer te zijn.
Ah, je beschrijft de ergste uitwas van dat soort. Dan valt inderdaad alles op zijn plaats. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk verhaal, Bart. Het losse plaaggeprek eindigt in een sterke climax. Alleen zou ik in het geval van de proleet met mijn vuist op tafel geslagen hebben en desnoods het tafeltje omgekwakt naar de gesprekspartner, onder het roepen van: 'IK HEB MIJN DOCHTER NOOIT VERKRACHT, KLOJO!' En dan pas weglopen, want wie zwijgt stemt toe. Toch?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, Ergens heb ik iets fout gedaan. Mijn commentaar is 3 x bewaard en ik kan ze helaas niet ongedaan krijgen. Daarom deze uitleg

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bart, met plezier je verhaal gelezen alhoewel de plot mij even deed schrikken, ik was inderdaad niet snugger genoeg om te begrijpen....wat leer ik hier op SOL toch veel over de menselijke trekjes :p

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend om te lezen, met een heftig einde. Het is een goed lopend dialoog. Ik zou zelf het woord proleet niet gebruiken, ik vond het de aandacht afleiden. Een man die zijn kinderen misbruikt is, proleet of niet, sowieso fout. Dank je voor je bijdrage.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na de reacties wat gelezen te hebben kom ik erachter ook een domme lezer te zijn :D. Ik dacht dat de proleet echt in het nauw gedreven was. Misschien is een hint naar zo'n plot wat meer nodig, want ik ben blijkbaar niet de enige die ervan uitging dat hij zijn dochtertje misbruikt ;).

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De verteller is een man die in een kroeg zit en een deel van een gesprek hoort. Hij typeert de man in het dure pak als 'proleet'. @Schrijfcoach Roos:Niet omdat-ie zijn dochtertje misbruikt. a) het dochtertje is nog helemaal niet ter sprake gekomen en b) misschien heeft-ie helemaal geen dochtertje. Het dochtertje speelt geen rol. De man die als proleet wordt aangeduid, beweert dat elke vraag met een simpel 'ja' of 'nee' te beantwoorden is en daarmee daagt hij de oudere man (type geschiedenisleraar) uit. Deze verzint een vraag die niet met ja of nee te beantwoorden is. Hoe weten we dat de proleet zijn dochtertje niet misbruikt? @Olaf: Hint 1: De proleet zegt dat de ander hem alles mag vragen, hij heeft niets te verbergen. Hint 2; Hij krijgt een vraag die niet met ja of nee te beantwoorden is. Als hij een dochtertje zou hebben en deze zou misbruiken, zou de vraag simpel met ja of nee te beantwoorden zijn. Juist omdat hij onschuldig is van dit misdrijf zit hij in een dilemma: zegt hij 'ja', dan bekent hij daarmee minimaal ten overstaan van het publiek toe zijn dochtertje in het verleden te hebben misbruikt; antwoordt hij 'nee' dan geeft hij zelfs aan daarmee door te gaan. Ik denk dat een man in die positie inderdaad het beste niks kan zeggen en weggaan. Ook stampij maken, zoals Jules suggereert, zou hem in een kwaad daglicht stellen.