#56 Grafgift
Een nieuwe versie van het verhaal is te lezen in #12
Brighid hapte naar adem, toen haar geliefde met opengereten keel in elkaar zakte. Zijn bruine ogen ontmoetten de hare.
De beruchte Jarl Björn Ingvarson was dood. Om zijn ziel de reis naar de andere wereld te laten maken en de levenden niet meer lastig zou vallen, moest de uitvaart met de grootst mogelijk zorg uitgevoerd worden. Zijn lievelingsvoorwerpen moesten mee, zoals zijn wapens, zijn paard en een paar jachthonden. Die lagen hier al.
Waarom was die klootzak van een Lars naar voren gestapt, toen aan de thrallen werd gevraagd wie van hen mee wilden gaan? Ook zij was uit de slavenrij gestapt. Een leven zonder Lars kon ze zich niet voorstellen. Hoe vaak had ze s’nachts niet in zijn armen gelegen in het stro tussen de dieren.
Voor het eerst in hun leven kregen ze beiden een hoorn mede aangeboden, die haar geest vertroebelde. Twee medeslavinnen hadden haar gewassen en haar gekleed in een eenvoudige, nieuwe jurk met overgooier, die met ijzeren broches op werd opgehouden, anders dan de vieze oude gerafelde jurk die ze eerst aan had.
De dagen daarna waren voorbij gegaan in een waanzinnige roes van zuipen, eten, dansen en zingen. Met elke man van het dorp moest ze naar bed. Allen zeiden tegen haar: “Vertel je meester dat ik dit alleen doe uit liefde voor hem.” Ze merkte er gelukkig weinig van door de honingwijn.
Net hadden ze haar opgetild, zodat ze over een verhoging kon kijken en vroegen haar wat ze zag. Waren het de geestverruimende kruiden in haar drinken. Geen grote gouden zaal vol met zwetende dronken krijgers, geen ijzige hallen van Hel. Nee, wat ze zag verrukte haar ziel. Een veld vol rijpe wuivende granen onder een warme zon. Haar moeder in prachtige kleren zwaaide naar haar. Eindelijk na de scheepsverbranding zouden ze weer bij elkaar zijn.
Maar nu was ze weer helder en vol afgrijzen keek ze van het lichaam van Lars, naar het mooi uitgedoste lijk van Björn en vervolgens naar het bebloede mes in de hand van de sjamaan, die met kille blauwe ogen naar haar volgende slachtoffer staarde.
Wel... Doordat ik naar de
#Lilithx De serie Vikings. Ik
Hallo Siv Bij mij riep het
Hoi, - Met elk man van het
Hallo Meta Wat ik weet is dat
Hallo Angelieke Ik heb de zin
Ha SIv, Goed geschreven
Hallo Darkvalley Bedankt voor
Hoi Siv, Ik heb je verhaal
Dag Siv, ik kon het verhaal
Mooi geschreven, hoewel ik
Brighid hapte naar adem, toen