Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#56 Gemeente

'Het mooie van bij een gemeente horen is dat er altijd iemand is om je te begraven. Als het, nou ja, je weet wel, zover is.' Ik twijfelde even of ze tegen mij of tegen zichzelf sprak. Ik gokte op mezelf. 'En welke gemeente gaat dat voor u doen dan?' 'Mij? Niemand. Ik hoor nergens bij.' Ze lachte iets te hard en moest haar gebit weer naar binnen slurpen. 'Ik zie het al helemaal gebeuren, staan ze allemaal te kissebissen wie die zooi moet opruimen terwijl ik weg lig te rotten.' Ze lachte nu onbedaarlijk met haar hoofd achterover wat ik een hele prestatie achtte met haar enorme bochel en gebogen rug. 'Begrijp je? Pak ik ze mooi allemaal terug voor alle ellendige uren die ik achterin die kouwe kerk heb moeten zitten' Ze keek er zelfs kwaadaardig bij en ik zag een trein aan trieste herinneringen langs haar geestesoog voorbij trekken. 'Nou, is de kerk niet altijd goed voor u geweest? Hoe heet ie ook alweer? Dominee Kerstens?' Ze mompelde wat en balde haar reumatische vuistjes. 'Ik mocht niet trouwen.' 'Wat?' 'Omdat ik al zwanger was. Ik had gezondigd.' Haar kaken probeerde de woede alsnog weg te malen. 'Zijn we bij Jaque in de kerk getrouwd. Vond ik ook goed. Ik had niks tegen die mensen. Kwam dominee bij me langs om te zeggen dat ie het eigenlijk wel een goed idee vond. Kon ik zieltjes winnen voor onze kerk. Toen was het weer 'onze' kerk.' Het malen werd hoorbaar en ik vreesde voor haar gebit. 'Als ik dat deed, mocht ik terug komen. Maar wel achterin.' 'Maar waarom bent u niet meer bij die gemeente dan?' vroeg ik stom, maar ik wist niets beters. 'Toen Jaque stierf heb ik tegen mezelf gezegd: "Nu, ben je vrij. Nu hoef je niet meer." Na de begrafenis ben rechtstreeks naar huis gegaan en heb in de encyclopedie de onbekendste godsdienst opgezocht.' Voor het eerst glimlachte ze. 'Nu ben ik lid van de kerk van het Vliegende Spaghettimonster. Als enige.' Haar lachen ging langzaam in hikken over.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marcus, Vliegende Spaghettimonster. Helemaal top, ik zet mijn vergiet op het hoofd en trek mijn spatel uit de broekriem om mee te gaan. Leuk verhaal, maar lastig te volgen omdat ik niet altijd kon begrijpen uit de tekst wie er aan het woord was.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marcus, Vliegende Spaghettimonster. Helemaal top, ik zet mijn vergiet op het hoofd en trek mijn spatel uit de broekriem om mee te gaan. Leuk verhaal, maar lastig te volgen omdat ik niet altijd kon begrijpen uit de tekst wie er aan het woord was.
Dank. Ik heb het een beetje aangepast.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een vreemd verhaal, maar in diepere zin zinvol, het geloof, je kunt er veel kanten mee uit! Het ballen van de reumatische vuistjes toverde een glimlach bij mij. Ik zag ze voor me. :o Met de beschrijvingen van het gebit kon ik niet mee; ik hou daar niet van spotten met iemands ouderdomsgebreken! Wie weet wat jou nog overkomt in je oudere dagen!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marcus Het binnenslurpen van haar gebit, zoals Meta Boonstra al benoemde, gaf ook een duidelijk beeld. Een triest verhaal, maar wel grappig dat ze zich bekeerd tot het geloof van die vliegende spaghettimonster, uit onvrede hoe de kerk haar behandeld heeft. Ik hoop dat haar laatste levensdagen wat vrolijker zijn.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marcus, Mooi herschreven. Het verhaal is nu een stuk duidelijker en ook leuker. @Jp Kijk uit hoor. De Pastafarianen zijn over het algemeen niet heel geweldadig, maar hun geloof is wel iets dat ze uitdragen als protest tegen de gevestigde orde ;) http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimo… en foto's van de beste mensen :) Ze krijgen nogal vaak problemen bij het aanvragen van hun paspoort. https://www.google.nl/search?q=pastafarian+passpo…

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank voor het lezen. Zoals Darkvalley al aangeeft, deze kerk bestaat echt. Als je dan toch aan het verzinnen slaat, bedenk dan iets leuks.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marcus. Bedoel je eigenlijk niet gemeenschap in plaats van gemeente? Haar kaken probeerde(n?) Wie is Jaque? Haar man? Nee toch? In het AN is volgens mij de superlatief van onbekend: meest onbekend(e), maar ik kan ook mis zijn natuurlijk. Je hebt echt wel wat pareltjes van zinnen geschreven. Enkele voorbeelden (voor mij): Ze lachte iets te hard en moest haar gebit weer naar binnen slurpen. Ik zag een trein aan trieste herinneringen langs haar geestesoog voorbij trekken. Ze mompelde wat en balde haar reumatische vuistjes.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Lilithx: De oude vrouw praat krom. Het is een goede weergave van spreektaal. :) Ze zegt bv ook: kouwe kerk. @Marcus: Dan mag ze wat mij betreft ook "enigste" zeggen ipv "enige". Ik vind het een juweeltje. Heerlijk dat cynisme en dan die humor. Ik heb harop gelachen. Het zeurtje van deze week is: De dubbele aanhalingstekens mag je van mij gewoon weglaten. Nu leidt het me alleen maar af.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vindt de eerste zin meteen al leuk. Het zal je toch een zorg zijn of er iemand is om je te begraven, toch? De toon wordt meteen lekker gezet. Mooi.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik houd wel van de oude vrouw. Je zet haar gelijk duidelijk mee en daardoor kom ik gelijk in je verhaal. Het slot sluit je verhaal goed af, geweldig dat die kerk ook echt bestaat. Graag gelezen!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een heerlijk karakter neergezet en haar een mooie stem en beslissingen gegeven alsook wat verbetenheid. Ze draagt met gemak het verhaal. Dat jarenlang achter in de kerk moeten zitten is niet niks.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marcus, wat een heerlijke tekst! Het is al vaker gezegd, maar: 'Ze mompelde wat en balde haar reumatische vuistjes'' is zo'n geweldig levensecht beeld. En daar zijn er nog een aantal van in je verhaal. Ik sluit me bij alle complimenten hierboven aan. Knap geschreven! :) :thumbsup: