Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#56 Ik ben Amon, uitdager en kampioen.

Vanuit mijn plek in de schaduw kijk ik naar het schouwspel op het grasveld. Lintjes aan stokken dansen in de wind en midden op het gras staat de tent met groene strepen. De processie loopt nog altijd om de tent heen in een eindeloze mars, naakt vanaf het middel, de handen op elkaars schouders. Nog twee minuten hadden ze gezegd, dan was ik. Het leek wel een eeuwigheid. Voorzichtig schud ik mijn broekrok uit. De paarse stof, bezaaid met blauwe edelsteentjes, schittert in het licht. Het lawaai in de tent neemt af en ik weet dat het tijd is. Ik stap uit de schaduw en voel de hitte van de zon branden op mijn rug en schouders. Ook al is het een klein stukje naar de tent, toch ben ik blij dat de zware litac op mijn hoofd, mijn gezicht enige bescherming biedt. Verder dan dat is het groene ding erg oncomfortabel. Zodra ik dichter bij de tent kom, stopt de processie. De mensen vormen een haag om me binnen te halen. Vermoeide gezichten kijken me glimlachend aan en ik knik vriendelijk terug. Zo waardig mogelijk loop ik tussen de mensen door. Ik open de tent flap en een golf van hitte gemengd met de geur van zweet begroet me. Met veel moeite lukt het me uiteindelijk om door de kleine opening de tent binnen te gaan. Als ik weer rechtop sta, zie ik de priester streng kijken. Achter hem staat het grote blok. “Ik ben Amon, uitdager en kampioen.” Mijn stem breekt een beetje maar de boodschap is duidelijk. Het publiek begint mijn naam zacht te scanderen. Het zwelt langzaam aan tot een oorverdovend gebulder. Met hernieuwde energie stap ik op de priester af. “Uitdager, bent u bereid en gereed?” De priester maakt een weids gebaar naar de diverse kleine gekleurde glaasjes met drank op het blok. “Ja,” zeg ik luid. Het publiek huilt van extase. “Dat de goden u weer tot kampioen kronen.” Ik hoor het de priester zeggen maar het dringt niet meer tot me door. Het eerste glaasje is al leeg.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angelieke, Dank je wel. Leuk te horen dat het leest als een gedicht. Dan brengt het in ieder geval wat emotie los :) @Meta, Dank je wel voor je reactie :) (een mysterieuze glimlach beantwoorde haar vraag)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig! Door jou manier van schrijven voel ik zeer met de hoofdpersoon mee. Ik voel de zon bijna branden. De opdracht was me niet helemaal duidelijk, dus ik was blij dat er al een inzending was om te zien wat nu ongeveer de bedoeling is. (Maar nu vraag ik me af of ik nog zou beginnen? ;-)....) Echt mooi.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Alice. Dank je wel voor je lovende woorden. Fijn te horen dat het pakt. Echter, koppel de opdracht niet aan dit verhaal aangezien dit mijn spinsels zijn die ik doorkreeg bij het lezen van de opdracht. ;) Wellicht was dit geheel niet de bedoeling.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je mag de opdracht ruim interpreteren hoor, Alice'Wonderland. In dit verhaal zag ik een ontmoeting met de priester en een onbekende religie. Maar je kunt er ook een researchopdracht van maken en uitzoeken welke feesten of rituelen er bij een voor jou onbekende levensovertuiging zijn. Darkvalley, jouw verhaal lijkt me fictief en gecentreerd rond een ritueel. Je laat de lezer raden naar wat voor zelfopoffering hierna komt. Een open einde die we met onze eigen fantasie kunnen vullen. Bij de processie heb je 'hun' als verwijswoord gebruikt. Het lijkt me niet het juiste verwijswoord. Verder is mijn niets opgevallen, maar taaldingetjes laat ik graag aan anderen over. Ik heb het twee keer gelezen, vind het overtuigend geschreven.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Odile, Dank je voor je feedback. Leuk te lezen dat je het twee keer hebt gelezen. :)
De processie loopt nog altijd om de tent heen in hun eindeloze mars, naakt vanaf hun middel, de handen op elkaars schouders.
Is aangepast. Dank voor de suggestie, nu loopt het inderdaad beter.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven! Ik ben nou wel nieuwsgierig hoe de HP uit dit ritueel komt. Neuzeldingetje: na litac hoeft geen komma :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een ontzettend knap geschreven kort verhaal. Je beschouwende manier van vertellen zoog me in het verhaal en liet me pas los op het eind. Dank je wel voor het delen

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi beschreven ritueel, waarbij het er volgens mij om gaat dat Anon al die glaasjes leegzuipt waar vast geen limonade in zit. Ik hoop dar hij weer wint.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Cookie, Hoi, dank je wel voor de suggestie, de komma is weg. (een mysterieuze glimlach beantwoorde haar vraag) @Pim, Oh top. :) Dank je wel voor het compliment. @PetraO, Dank je wel! @Pater Anthony Dank je wel + (een mysterieuze glimlach beantwoorde zijn vraag) Wat een leuke opdracht weer :)

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wederom een goed verhaal darkvalley. Ik dacht aanvankelijk dat het om een soort van initiatieritueel ging. Hij bleek een uitdager en kampioen te zijn. Mooi fragment. Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Misschien een kwestie van smaak, maar ik zou het woord "litac" (zelfbedacht woord?) meteen in de context van het woord plaatsen. Zoiets als: De zware, groene litac op mijn hoofd bood nog enige bescherming tegen de brandende zon.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Olaf, Dank je wel. Inderdaad is litac een fictief woord. Ik was benieuwd hoe ik dat kon inpassen en wat de reacties waren. Je suggestie begrijp ik, maar inderdaad is iets van smaak. :) Ik vond het wel leuk om de referentie in de tweede zin te hebben naar het ding (de hp vind het ook maar iets onhandig, maar ja, het moet nu eenmaal) en er een kleur aan te geven. De achtergrond bij deze aanpak was meer om niet te veel zwaarte aan het nonsens woord te geven zodat een lezer er zelf iets bij kan bedenken. Je suggestie om de context op te nemen vind ik een goede. Dan weet je als lezer meteen dat het iets op zijn hoofd is. Top! Het stukje herschrijf wordt dan:
Ik stap uit de schaduw en voel de hitte van de zon branden op mijn rug en schouders. Ook al is het een klein stukje naar de tent, toch ben ik blij dat de zware litac op mijn hoofd, mijn gezicht enige bescherming biedt. Verder dan dat is het groene ding erg oncomfortabel.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik het woord litac maar googelen :) Ik ben benieuwd naar wat komt, maar ik vond het lezen niet zo gemakkelijk door alle losse alinea's. De lay-out leek voor mij wat meer op een artikel, maar nu ben ik aan het muggenziften hoor.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Lilithx, Geen probleem van muggenziften. Daar leer ik van wat mijn doel is! Een leuk verhaal is een en als de meerderheid het mooi vind dan denk ik dat ik op de goede weg zit. Punten die het beter maken zijn altijd welkom. Als ik het stukje bekijk, dan zie ik inderdaad wat je bedoeld. Het zijn stukjes van 3 regels waardoor je inderdaad een soort telegram stijl krijgt. Ik heb het aangepast naar een wat mooiere verdeling. Dank!

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik het woord litac maar googelen :)
Ze goggles, zey do nothing. :D (sorry, ik kon het niet laten.)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik het woord litac maar googelen :)
Ze goggles, zey do nothing. :D (sorry, ik kon het niet laten.)
Eh, wat? You speak language I do not know...

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Darkvalley. Origineel idee. Ik heb wat moeite met het perspectief hier en daar. Bijv: "opgelucht" kan de hp niet weten, hooguit vermoeden. Wapperende lintjes aan stokken dansen in de wind >> Is dubbelop. Schrap wapperende, dan klopt het weer. Ik kan "Zeg ik volmondig" niet plaatsen. Bedoel je: "Ja," zeg ik? (volmondig >> zou ik schrappen en dan kan het hele label weg, want dat gebruik je alleen om met "volmondig" te regisseren).

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Darkvalley, Mooi verhaal, het open einde vind ik prima - je laat het zo aan de lezer er een invulling aan te geven. (Buiten de paar al genoemde foutjes, geen fouten gezien)

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, Dank je wel voor de opmerkingen. Top. Ga ik vanavond mee aan de slag. @JanP Leuk. Hoor ik graag :) :) En zo geschiede, het stukje is weer een klein beetje aangescherpt. Dank allen!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zit een mooie spanning in de tekst. Het lijkt een ritueel met een fataal einde, maar: “Dat de goden u weer tot kampioen kronen.” de HP heeft het eerder meegemaakt. Wat gaat er in godsnaam gebeuren? Het woordje 'reeds' in "Het eerste glaasje is reeds leeg." doet me beetje ouderwets aan. Ik hoor gelijk ook van Oekel in mijn oor tetteren.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moedig hoor, die krijger. Weet waarschijnlijk dat één van de glaasjes een dodelijk gif bevat. Dat glaasje niet kiezen is de boodschap! Enfin, zo interpreteer ik deze geschiedenis. :o

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marcus, Dank je wel voor je reactie. (Een raadselachtige glimlach blijft de reactie op wat er gaat gebeuren) ;)
Van Oekel werd al gauw erg populair dankzij zijn catchphrases onder meer "reeds", "pardon reeds", "dat ben ik dus", "ik word niet goed", "wat heb ik toch een afgrijselijk leven" en "gehaakte beddesprei".
Ik snap hem helemaal en het woord vervangen door is al. Dank!

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, is dit een soort drankwedstrijd? Waarbij Amos zoveel mogelijk moet drinken om zijn status te bewijzen?