Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 55 Haiku (kwartet crescendo)

1. zacht ademhalen of als een krakende plank het stil van vlokken 2. een glinsterend koord aan het einde van de zee dansen de meeuwen 3. smaak van lof en naar iets wat ik niet vind en waar zoeken dwalen lijkt 4. kolkt een golf roept zwart diepte trekt aan mij verspreidt drop, ammoniak

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat het mooi is, ook al gaat het boven mijn literaire pet. Kortom ik kan dit niet schrijven zo mooi als jij het doet

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
elysevdr, Ik vind het moeilijk te begrijpen. Nummer 2 komt wel binnen! Heel mooi - meeuwen die dansen aan het einde van de zee. Dat is genoeg (denk ik)

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag elysevdr, hoewel wat hermetisch, schreeuwen deze zinnen om herlezen te worden, te laten bezinken, totdat er zich een beeld, een begrip begint te vormen. Ik ben veel te voorbarig met mijn commentaar, maar deze zinnen zinderen in mij. Oeps, of het nu haiku's zijn? Ik laat dat over aan het oordeel van de kenner.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pim, dank. Ik kijk wat in mijn hoofd (zonder pet). 8) @ Janp, waarschijnlijk wel... Ik weet het niet. Voor het eerst dat ik haiku's probeer. Ze staan los van elkaar, maar gaan crescendo de diepte in. ;) Een soort wandeling door het leven. Van het stille ontwaken naar het weidse ontdekken van schoonheid, waarna ook het bittere en het dwalende zoeken (naar waarheid?) en tot slot het verdwijnen. Zo gaat het leven soms. Maar in omgekeerde volgorde kan ook zomaar :) Misschien wel beter.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marcker, het zijn zinnen (in de zinnelijke zin van het woord) die ik probeer te verwoorden, maar of het haiku's zijn? Ik heb er nog geen ervaring mee. Wel luister ik meestal naar beelden en probeer ik geur te voelen en te proeven. Dank voor jouw fijne reactie!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag elysevdr, 1. Prachtig! Voor mij de voldoening van rust. 2. Onovertroffen. Daar kreeg ik een beeld bij van een horizon en gedeelde vrijheid die wij begeren, 3. Die ontgaat me 4.. Nee, het enige wat mij opkwam was het dropwater van vroeger. (Excuses voor de reactie op 3 en 4 - want wat weet ik er nu van? - maar . 1 en 2 :) :thumbsup: )

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Woodpecker, 1. Kunnen horen hoe stilte klinkt; inderdaad de voldoening van rust. :) 2. Meeuwen die koorddansen op de glinsterende horizon (daar waar de zee de bocht om gaat) was het beeld dat ik voor me zag. Het beeld van de meeuwen die aan het einde van de zee dansen is ook de metafoor (daar waar je je doel bereikt voel je je vrij, kan je dansen). Dank voor je mooie verwoording van hoe ik het bedoelde... 3. Is moeilijk omdat ik met dit stukje, door een dubbele betekenis van de woorden 'lof' en 'naar', twee kanten op ga. De zintuigelijke waarneming is de letterlijke smaak van lof, de groente (die in mijn beleving bitter is), en de smaak (beleving) van iets naars dat niet verwoord kan worden. Het tevergeefs zoeken naar dat duiden voelt als dwalen. De metafoor: een bittere of nare ervaring in je leven die je (nog) geen plek kan geven. Maar de smaak kan ook het gevoel zijn van de lof(spraak) waaraan niet voldaan kan worden, de smaak naar 'iets wat ik niet vind'. Een dwalende zoektocht naar die dansende meeuwen misschien? 4. :lol: het dropwater van vroeger, dat past toch prima? Ik kreeg het vroeger, o.a., als een soort medicijn voor als ik weer eens astmatisch allergisch ingestort was. Wat een zege dat een mens daar overheen kan groeien! Maar ik kan je verzekeren dat het voelde alsof je in een zwarte diepte getrokken werd bij zo'n aanval. En dan lekker dropwater! Nee serieus, het beeld is een verdrinking in de kolkende golven, het gevoel van in de diepte getrokken worden waarbij je zout zeewater naar binnen krijgt (drop is zwart en, voor mij, zout. Maar dat is stom want veel mensen eten ook zoete drop). Ammoniak roept bij mij een geur van angst(zweet) op. De metafoor: een gebeurtenis die (doods)angst oproept, of een black-out. Geen excuses Woodpecker, jij weet er vast meer van dan ik. Dank voor het lezen! :{}

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, ik snap het niet, er ging iets heel raars mis met het bewaren. Het zullen de Mexicaanse rukwinden wel zijn. :eek:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alsof ik door de mist meereist met jouw gedachten, flarden van beelden herken ik. Maar wel mooie beelden! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haiku's met diepgang die mijn petje te boven gaan. ik vind het mooie beelden maar ik snap ze niet helemaal, dus ik ben blij met de uitleg van Woodpecker.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, ik snap het niet, er ging iets heel raars mis met het bewaren. Het zullen de Mexicaanse rukwinden wel zijn. :eek:
Kom maar gauw terug dan voor die Mexicaanse rukwinden je van ons stelen :) Ik verkies nummertje twee. Wel ik heb geen kennis van haiku's of dergelijke, maar die vind ik leuk. Daar krijg ik een mooi beeld bij, een vrolijk beeld ook.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond de eerste twee prachtig, de laatste twee begreep ik niet. (na de uitleg uiteraard wel)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, rukwinden in mijn hoofd zul je bedoelen als ik je lees. :) 2. Is de allerduidelijkste natuurlijk Bij 1. dacht ik aan iemand die levend begraven wordt (iemand vertelde mij van de week over deze angst) en plaatste ik de vlokken als kreten van hulp In 3. vind ik 'naar' heel goed getroffen en Voor 4. had ik je astmatische aanvallen nodig. Deze is m.i. te persoonlijk om begrepen te kunnen worden. Je bent en blijft mijn verwonderlijkste schrijfster. :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi neergezet. Met de laatste heb ik wat moeite. Dat wil zeggen dat drop en ammoniak mij ontgaan.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In jouw eerste gedicht ben je er volgens mij bijna. In de eerste twee regels krijg ik het beeld van iemand die naar zijn of haar eigen ademhaling luistert. Of twee personen omdat je spreekt over twee verschillende soorten ademhalingen. Deze personen kunnen elkaars ademhaling horen door de stilte als gevolg van vallende sneeuw. Althans zo interpreteer ik de laatste regel, want ik neem dat je met vlokken bedoelt sneeuwvlokken en niet chocoladevlokken? Waarom zeg je dan niet gewoon sneeuwvlokken? Ik vind de bewoording 'het stil van vlokken' jouw gedicht onnodig ingewikkeld maken. Jouw tweede gedicht vind ik een goede haiku. Het is een duidelijk, zintuiglijke beeld die de lezer ook kan waarderen zonder er een diepere betekenis in te zoeken. Overigens mag een haiku gerust een diepere laag hebben, maar dat komt pas op de tweede plaats. De zintuiglijke waarneming komt eerst. En dat is precies wat je in jouw haiku doet. Jij beperkt je tot een aansprekend, zintuiglijk beeld en laat de interpretatie verder aan de lezer over. Gefeliciteerd, het is je gelukt om een goede haiku te schrijven.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alsof ik door de mist meereis met jouw gedachten, flarden van beelden herken ik. Maar wel mooie beelden! :thumbsup:
Flarden van beelden, het heeft iets mystieks... Dank je wel voor jouw mooie reactie!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Nicole: het is eigenlijk niet de bedoeling dat het jouw petje te boven gaat. Dank voor het lezen (ook van de uitleg :) ) @ Lili ik probeer me op aanraden van Mili bij sterke rukwinden aan de berg vast te houden (ik blijf hier nog zo'n drie jaar, oefening baart kunst). Blij dat nummertje twee je een vrolijk beeld gaf, bedankt voor jouw reactie! @ Olaf, dank je wel voor het lezen en jouw reactie. Ik denk dat de laatste twee ook geen echte haiku's zijn, daar zal het aan liggen. Of aan mijn hoofd :confused:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili, vandaag waait het niet. Wel liep ik gisterenavond de woonkamer binnen op het moment dat er een vrouw levend begraven werd op tv. Ik was spontaan van streek. Ik denk niet dat dat de bedoeling van mijn eerste haiku kan zijn geweest, maar kreten van hulp in de vorm van vlokken inspireren me. De astmatische aanvallen zijn geen strikte noodzaak; bij elkaar genomen zouden deze haiku's ook zomaar de vier gemoedstoestanden van mijn dochter kunnen zijn tijdens het schrijven van haar scriptie. Maar dan, gelukkig, wel in omgekeerde volgorde. Er is weer rust. Dank je wel Mili, je bent en blijft voor mij ongeëvenaard. :{}

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Anthony: dank voor jouw mooie compliment, dat vind ik een fijne gedachte! :) @ Tja: Dank je wel! De laatste: ik sta niet voor een liefelijke vijver waar een kikker in springt, maar voor een woeste zee met zwart kolkende golven. Tot zover wat ik zie. Zoals voor iemand met hoogtevrees die voor een afgrond staat, kan het op zo'n moment lijken alsof je naar de bodem getrokken wordt. Dan proef ik de zoute, zwarte golven (drop) en ruik ik ammoniak (angstzweet). Alsof die smaak en die geur zich bij de aanblik alleen al in mij verspreiden. Iedereen kan er zijn of haar eigen metafoor bij verzinnen. Voor mij is dit gevoelsmatig mijn meest zintuigelijke haiku, maar blijkbaar nogal vaag... :rolleyes: @coach Robin: Ik vind jouw interpretatie heel mooi... Het kunnen inderdaad ook twee mensen zijn. En iemand kan ook ademhalen als een krakende plank. Maar ik was, als kind, alleen in een kamer in mijn oma's huis. Het was daar zo stil (ik woonde zelf op een druk plein). Het sneeuwde buiten en de zacht neerdwarrelende vlokken gaven een beeld aan 'het stil' bij oma. Ik bleef lang kijken en alleen het geluid van mijn adem en ergens een krakende plank 'verstoorden' dat stil ('de stilte' had ik mij als woord toen nog niet toegeëigend. Daarom vind ik 'het stil' hier mooier). Vlokken geven me een ruimer beeld dan sneeuwvlokken, maar ik begrijp nu dat haiku's in zintuigelijke woorden om meer precisie vragen, het beeld komt later (zoals in mijn tweede haiku). Zijn daarom mijn derde en vierde 'haiku's' helemaal geen haiku's of toch een beetje? (Zoals ik hierboven aan @Tja schrijf is voor mij mijn vierde haiku vrij zintuigelijk. Maar dat komt misschien niet duidelijk over.) Hartelijk dank voor de leerzame opdracht, je reactie en geduld. :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ INfiction: Dank je wel voor het lezen en je reactie! @ Blavatski: Mooi dat je ze ziet, het is een fijn beeld! Graag gedeeld... :)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, Jij hebt het goed begrepen dat precieze bewoording van de zintuiglijke ervaring belangrijk is. De uitleg die jij aan jouw 1e haiku geeft, kan ik er niet uithalen vanwege het begin van de tweede regel: 'of als'. Had je gewoon 'en' gebruikt, dan was het duidelijker geweest. Dan had de tweede regel uit 6 lettergrepen bestaan en niet 7. Wat mij betreft, is dat in dit geval veroorlooft. Uiteindelijk is de inhoud belangrijker dan de vorm. Daarom doe ik in mijn artikel ook het advies om je "zoveel mogelijk" aan het 5/7/5-stramien te houden. In uitzonderlijke gevallen is een lettergreep meer of minder toegestaan. Zoals hier. Jouw derde gedicht beschouw ik inderdaad niet als haiku's. Jouw derde gedicht begint goed met 'de geur van lof', maar voor de rest is het wat jij met die geur associeert. Een goede haiku beperkt zich tot wat je kan zien, horen, ruiken en voelen en laat interpretatie aan de lezer over. Jouw vierde gedicht vind ik wel een haiku, omdat jij jouw zintuiglijke ervaring beschrijft van wat je voelde en proefde toen je dat medicijn uit je jeugd dronk. Ik kan er alleen niks mee omdat ik zelf niet over een vergelijkbare ervaring beschik. Daarom blijft de haiku voor mij te ongrijpbaar. Ik kan niet beoordelen in hoeverre de eerste twee regels een zintuiglijke ervaring beschrijving (de derde is duidelijk, het goedje smaakt naar drop en ammoniak). Het ligt in dit geval dus meer aan de lezer, dan aan de haiku an sich. De waardering van een gedicht, en een haiku in het bijzonder, hangt vaak evenzeer af van de belevingskader van de lezer, als van wat de dichter er bewust inlegt.