Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 54 Haar laatste nacht

Aan de vooravond van koningsdag kijkt Valentina in de spiegel. Zij is een vrouw die al haar tanden nog heeft en ondanks wat rimpels en een enkel donker vlekje mag ze er nog best zijn. Zelfs in haar oude T-shirt. (Valentina slaapt graag in het T-shirt dat ze droeg toen ze haar eerste kind baarde.) 'Valentina, wat heb je toch een mooie glimlach,' placht Anton te zeggen wanneer ze hem wel eens krentenbollen bracht. Soms was het ontbijtkoek, maar dan zei hij het ook. Valentina kon er erg gelukkig van worden. Maar helaas was haar overbuurman nu alweer jaren geleden naar zijn laatste rustplaats verhuisd. Een hooispin was hem fataal geworden, de dorpsarts was blijkbaar niet afgestudeerd op allergische aandoeningen. De directe familie had het passend gevonden Anton in zijn geboortestad ter aarde te bestellen; het dorp waar hij zich zo aan had gehecht was hen altijd te benauwd geweest. Valentina had de plechtigheid niet bijgewoond; haar hond was die ochtend door zijn rug gegaan. 'Moet dat precies vandaag?' had ze nog gevraagd, maar de hond had geen antwoord gegeven. Willem, haar man, ook niet. Stiekem was ze hen dankbaar geweest, want wanneer ze wel eens over de stad droomde werd ze badend in het zweet wakker. Vandaag echter, zei ze tijdens het uitwringen van haar T-shirt tegen haar man: 'Willem, morgen moet het er maar van komen. De koning en de koningin komen naar de stad waar Anton begraven ligt. Het is een teken.' Sinds ze yogalessen volgt, heeft Valentina het over 'tekens'. Willem, die met groeiende argwaan tegenover de tekens van zijn vrouw staat, zei dit keer: 'Ik blijf bij de hond.' Valentina trakteert haar spiegelbeeld vluchtig op een ietwat nerveuze krentenbollen-glimlach voordat ze twee slaappillen achterover mikt. Dan opent ze vastberaden een eenvoudige koffer waarin zij ondermeer haar oranje outfit, een bus haarlak en een rol vershoudfolie legt. Nadat ze grondig als altijd al haar tanden heeft gepoetst gaat ze naast Willem liggen wachten op het werken van de pillen. Willem zegt: 'Ik wens je veel succes.' Een minuut later neemt zijn oorverdovende gesnurk de hele ouderlijke slaapkamer in bezit. Valentina staart naar het plafond. Toen haar vijfde kind een half jaar geleden als laatste het huis verliet met de woorden: 'Pa, ma, bedankt,' dacht Valentina: leefde Anton nog maar. Haar T-shirt blijft die nacht droog.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk verhaal heb je geschreven. Haar krentenbollenglimlach, de hond die door zijn rug ging en niets terugzei en die yogalessen. Ik heb het met plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit mij aan bij iedereen. Prachtig verhaal. Heerlijk om te lezen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marcker: Met dank! Maar eigenlijk is het een broeierig melodrama in een notendop. In een steeds benauwendere leefomgeving en met haar nieuwe spirituele bagage groeit Valentina langzaam maar zeker naar een onafwendbaar (nood?)lot. Terug komt ze in ieder geval niet meer... @ Anne: Zoals beloofd heb ik aan je gedacht en ben blij dat er geen raadsels zijn dit keer ;) Maar ik hoop toch wel dat dit maar een verhaal uit vele is dat bij kleine dorpjes past. De idyllisch kant van een dorpje zie ik ook zomaar voor me, gelukkig. :) Dank voor jouw reactie! @ Olaf: De uitdaging in geval van drama is het hoofd koel te houden. Dan kan het schrijven ervan heerlijk zijn. Als het dan ook nog zo leest wordt het een feest. ;) Met dank voor je fijne reactie! @ Pim: Het dreigende onheil zou ook zomaar een ongemakkelijk gevoel kunnen geven. De formulering steekt daar een beetje de draak mee waardoor de tragiek naar een andere laag verschuift. Ten minste, dat was de opzet. In jouw reactie lees ik dat dat gelukt is. Dank voor je compliment!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geheimzinnig geschreven maar duidelijk verhaal. :nod: Door het benoemen van het T-shirt aan het einde moest ik even herlezen wat nu exact de rol van het T-shirt is. Het maakt voor mij duidelijk dat ze klaar is voor een nieuwe fase in haar leven doordat haar T-shirt droog blijft. . De rol vershoudfolie in haar koffer blijft voor mij een raadsel. Ik zie de HP als een vrouw die het zorgen voor haar kinderen en dankbare Anton mist. Goed geschreven! :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje: Dat heb je goed aangevoeld, het is precies waarom dat laatste zinnetje daar staat: 'Haar T-shirt blijft die nacht droog' = het beklemmende van haar huidige bestaan en haar grote gemis hebben het definitief gewonnen van haar angst voor het onbekende. Ik ben blij dat dat doorkomt! Wat dat onbekende, die nieuwe fase, precies inhoudt mag de lezer zelf invullen. Haar sprong in het diepe leidt haar in ieder geval niet alleen naar de grote stad. :eek: De rol vershoudfolie... ik kon het gewoon niet laten. :lol: Ik zag laatst een filmpje over hoe je zo efficient mogelijk je koffer kan pakken. Er kwam veel vershoudfolie aan te pas (tegen lekkende flesjes en weet ik wat niet allemaal.) Het moest gewoon in die koffer. Ik durf niet te raden wat Valentina er mee van plan is... Het geeft me in ieder geval goede moed dat mijn gekke spinsels je opgevallen zijn. Dank voor het lezen en jouw reactie! :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij ben ik de enige. Maar dit verhaal heeft iets ongemakkelijks. Een verdrietige depressieve vrouw die uitbreekt naar de stad. Was Anton haar verboden liefde? Haar echtgenoot heeft haar in ieder geval structureel te weinig gewaardeerd, de kinderen hebben denk ik het gapende gat van een slecht huwelijk verder blootgelegd met hun vertrek. Ik wil eigenlijk best lezen hoe het Hp vergaat in de stad en of ze ooit terugkeert naar huis, man en hond.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje: Dat heb je goed aangevoeld, het is precies waarom dat laatste zinnetje daar staat: 'Haar T-shirt blijft die nacht droog' = het beklemmende van haar huidige bestaan en haar grote gemis hebben het definitief gewonnen van haar angst voor het onbekende. Ik ben blij dat dat doorkomt! Wat dat onbekende, die nieuwe fase, precies inhoudt mag de lezer zelf invullen. Haar sprong in het diepe leidt haar in ieder geval niet alleen naar de grote stad. :eek: De rol vershoudfolie... ik kon het gewoon niet laten. :lol: Ik zag laatst een filmpje over hoe je zo efficient mogelijk je koffer kan pakken. Er kwam veel vershoudfolie aan te pas (tegen lekkende flesjes en weet ik wat niet allemaal.) Het moest gewoon in die koffer. Ik durf niet te raden wat Valentina er mee van plan is... Het geeft me in ieder geval goede moed dat mijn gekke spinsels je opgevallen zijn. Dank voor het lezen en jouw reactie! :)
:) vanwege die rol vond ik het juist geheimzinnig! @Johanna- misschien kwam het niet duidelijk uit mijn reactie maar ik proefde dezelfde sfeer mbt het huwelijk en de rol van Anton. ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Anne: Zoals beloofd heb ik aan je gedacht en ben blij dat er geen raadsels zijn dit keer ;) Maar ik hoop toch wel dat dit maar een verhaal uit vele is dat bij kleine dorpjes past. De idyllisch kant van een dorpje zie ik ook zomaar voor me, gelukkig. :) Dank voor jouw reactie!
Dankjewel dat je aan me dacht :Zoen:. Het is zeker een verhaal van velen!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Johanna: de tragiek, die ik bewust naar een diepere laag heb geschoven maar die eigenlijk het fundament van het hele verhaal is (zie #7 @ Pim), voel jij haarfijn aan. De verboden emoties en het weggecijferde leven van een vrouw. De sfeer geeft ook eigenlijk een heel ongemakkelijk gevoel, maar mijn opzet was dat het verhaal op verschillende manieren binnen kan komen. En nee, Valentina keert niet terug naar huis, man en hond... ;) Dank je voor het lezen en jouw fijngevoeligheid Johanna! :{}

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Soms was het ontbijtkoek, maar dan zei hij het ook." Daar heb je mij nou helemaal mee. Zulk soort dingetjes maken het lezen leuk. Ook wanneer het verhaal een dikke laag melancholie meedraagt. (Nu ik die zin er zo uitlicht valt me op dat je weg zou kunnen laten dat ze er erg gelukkig van kon worden:) "Toen haar vijfde kind een half jaar geleden als laatste het huis verliet met de woorden: 'Pa, ma, bedankt,' dacht Valentina: leefde Anton nog maar." zegt eindeloos veel.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, je kost me hoofdbrekens. Er is zoveel dat ik zou kunnen aanhalen. Ik heb lang nagedacht hoe ik je verhaal zou kunnen 'typeren' (nee, dus) en kom op ... ontluisterend en badinerend. Afgewisseld met absurditeiten als vershoudfolie, inzakkende honden, dodelijke hooispinnen en pure misleiding: 'Moet dat precies vandaag?' Er is heel veel in je tekst te ontdekken waardoor het mij boeit. Je beschikt over een ongebreideld schrijversvermogen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje: Die rol vershoudfolie blijft geheimzinnig. Valentina heeft het filmpje niet gezien en is er vast iets anders mee van plan... ;) @ Anne: Je hebt gelijk, het is helaas een verhaal van velen. Maar gelukkig zijn er ook vele andere verhalen :) @ schrijvenmaar: Met de zin die jij aanhaalt wil ik ook eindeloos veel zeggen... Dank voor jouw waardevolle reactie. Lieve @ Mili: ik wil jou geen hoofdbrekens bezorgen. Maar het is mij een grote eer dat je de ingrediënten waarmee ik mijn relaas heb willen kruiden zo feilloos proeft. Tragisch clownesk, 'la vie est une grande pièce de théâtre.' (Ik heb je tweede pb ontvangen, de eerst blijft spoorloos. Na het zoeken was mijn tijd even op, maar graag..)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, ik heb begrepen dat Valentina haar angst voor Dordrecht, de grote stad, heeft overwonnen. Ze gaat eindelijk naar het graf van Anton en......naar vrijheid. Er staan heel mooie zinnen in zoals hoe haar man argwanend tegenover "haar tekens" staat. En de nerveuze krentenbollenglimlach is super :)

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haar T-shirt blijft die nacht droog.
Mooie slotzin die je aan het denken zet. Prachtig verhaal, mooi opgebouwd wat ik meer dan een keer moest lezen. En dat zijn toch de mooiste verhalen. De hond die door zijn rug gaat is errug leuk gevonden.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Balvatski: Marietje? Misschien ben ik incognito 8) Ja, Valentina heeft haar angst voor de stad en het onbekende in het algemeen noodgedwongen overwonnen. Ze heeft Willem nog wel een kans gegeven met haar mee te gaan, maar helaas... Ze had denk ik ook niet anders meer verwacht. Ik denk ook dat ze eerst eerst naar het graf van Anton gaat voor een laatste groet en dan haar vrijheid tegemoet. Welke vrijheid laten we aan haar over. Dus aan de lezer... Dank voor het lezen en jouw compliment :) @ Anthony: Aan het denken zetten, dat was ook precies de bedoeling van die slotzin... Ze groeide er (o.a. door zich naar het spirituele te keren) al langzaam naartoe, maar nadat ze Willem die dag tevergeefs haar laatste strohalm had aangereikt, trad er een fundamentele verandering in Valentina op. ;) Met dank voor je aandacht en je mooie compliement.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal gaat verder in het commentaar... Wat ik mooi vind is jouw keuze van details die verrassend zijn maar ook veelzeggend zijn. De rol plastic folie vind ik eigenlijk zeggen dat ze haar huishoudelijkheid als identiteit met zich meeneemt naar de stad. Ze zal het volstrekt niet nodig hebben in de stad en het zal haar zelfs tot last zijn, maar het is wie ze is en ze neemt het mee.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over details kan ik inderdaad behoorlijk nadenken Odile! Ze staan er nooit zomaar. (Hoewel ze zich af en toe wel spontaan aan mij opdringen. :rolleyes: ) De bus haarlak versus de rol vershoudfolie is een weloverwogen paradox ;) Jouw compliment en inzicht geven me goede moed, dank je wel! :{}