Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#54 Amsterdam

‘Als je niet opschiet missen we de trein.’ Hoor ik de stem van mijn vriendin door de gesloten badkamerdeur. ‘Kom er zo aan,’ antwoord ik gesmoord, terwijl ik met een vochtig washandje mijn mond dep. Krampachtig negeer ik de galsmaak achter in mijn keel en draai de kraan open om de wasbak schoon te spoelen. In de spiegel zie ik mijn bleek vertrokken gezicht. Het lijkt alsof ik buiten mezelf sta en probeer me op mijn ademhaling te concentreren. Inademen door mijn neus, via de mond weer uitademen. Ik word er alleen maar duizeliger van. Amsterdam! Hoe komt ze erbij dat ik het leuk zal vinden. Ze wéét toch dat ik het liefst thuis blijf. We hadden in het dorp best een kopje koffie kunnen drinken met iets lekkers erbij. Maar het is natuurlijk onbeleefd om haar verjaardagscadeau te weigeren. Met trillende handen draai ik de dop van de tandpasta eraf. Ik wil er niet aan denken dat we eerst moeten overstappen in Utrecht, het drukste station van Nederland, en dan zijn we er nog lang niet. Alsof alles niet erg genoeg is heeft ze ook nog een verrassing op het einde. De smaak van de tandpasta verdrijft gelukkig een beetje het misselijkmakende gevoel. Ik spoel met koud water mijn mond. Met de muis van mijn hand veeg ik mijn lippen droog. Voor de laatste keer kijk ik in de spiegel. Ik zie er niet uit, pak een eyeliner om mijn ogen iets bij te werken en knijp in mijn wangen. Laat het gewoon over je heen gaan, probeer ik mijzelf te kalmeren, als ik de deur van het slot draai. Zo erg kan het niet zijn. Vanavond ben ik gewoon weer thuis. Mijn hart bonst in mijn keel. Hoe kom ik in godsnaam deze dag door!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Alles wat je niet kent, kan een eerste keer heel eng zijn. Deze vrouw is tevreden met een kopje koffie met wat lekkers erbij op haar eigen bank. Leuk geschreven.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal! Ik vind je schrijfstijl en woordkeuze wat minder, maar dat heeft meer met mijn persoonlijke voorkeuren te maken denk ik. De verhaallijn vind ik erg goed, en je brengt de emotie van de hoofdpersoon goed over.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms kan vriendschap een molensteen zijn... . Goed verwoord. Voel warempel mee met de HP, terwijl ik Amsterdam echt wel leuk vind.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie en pr. Ik ben blij dat je de verhaallijn goed vindt en dat de emotie goed over komt. Ik ben erg benieuwd wat je met de woordkeuze bedoeld.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie Marcker. Ja, vriendschap kan zwaar wegen, maar misschien vindt HP het aan het einde wel geweldig. Leuk dat het mij gelukt is je mee te laten voelen ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me voorstellen dat Amsterdam overweldigend kan zijn. De vriendin geeft een cadeau waar alleen zij van kan genieten, lekkere vriendin. Graag gelezen :).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een heel mooi fragment. Het gevoel van Hp is goed weergegeven. Details zoals deze hieronder maken het beeldend. Knap gedaan. De smaak van de tandpasta verdrijft gelukkig een beetje het misselijkmakende gevoel.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gevoel van de HP goed neergezet! :thumbsup: Het afvegen van haar mond met de muis van haar hand trok me dieper in het verhaal omdat ik even stil moest staan hoe dat precies ging. Het beeld klopt en daarom las ik enthousiast verder. Door zoiets krijg ik als lezer vertrouwen in de schrijver en dus in het verhaal en lees ik met meer plezier verder. Dat is een mooi effect van zo'n detail. :) Door je 'simpele' woordkeus zie ik de HP voor me: wat onzeker en toch boos op haar vriendin maar ze zal het nooit uitspreken en ondankbaar zijn. Goed geschreven! :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal. De tip van JanP om subtieler te schrijven kan een uitdaging voor je zijn. Het is al goed, maar je kunt nog verfijnen om nog beter te schrijven.