Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#54 Bij de invoering van de pc.

Met mijn kont geef ik de barkruk een draai, de poten krassen kort over de vloer. Het dorpsplein is op de schaduw van de scheve kerktoren na, leeg. Ik draai me weer om. Sientje poetst de koperen tap. 'Zeg, Sien. Waar blijft Gerrit?' Ze haalt haar schouders op en poetst verder. In stilte drink ik mijn borrel, de grote wijzer op de klok achter de toog trilt naar de drie. Kwart over vijf al, denk ik, en Gerrit is er nog niet. Dat is nog nooit gebeurd. Dan hoor ik de dieselmotor van zijn trekker. Sientje knikt. 'Daar zal je hem hebben.' Het gordijn bij de deur schuift opzij. Gerrit beent naar de bar, hij klemt een dik boek onder zijn arm. 'Een pils en een borrel, Sien.' Ik geef hem met mijn elleboog een por. 'Waar was je?' 'Naar het postkantoor in Utrecht.' 'Sinds wanneer ga jij het dorp uit?' Hij legt het dikke boek op de bar. 'Ik moest wel, het is binnenkort verplicht.' Sientje zet de consumpties op twee viltjes. 'Ja, ik heb erover gelezen. Als je die code niet invult, bezorgt de PTT je post niet meer.' Gerrit knikt. 'Precies, straat en huisnummer zijn niet meer genoeg. Ik moet de adresseringen van mijn hele klandizie herschrijven.' Hij slaat de borrel achterover en werkt in een paar teugen zijn bier weg. 'Het is het einde der tijden. Als in de Openbaring van Johannes. Ik zag in Utrecht de bevestiging.' Sientje buigt naar voren, ze leunt met haar ellebogen op de bar. 'Wat heb je gezien dan?' 'Een jongedame met haar als een egel. Ze droeg soldatenschoenen met groene veters en ze reed op een rode fiets.' Hij schudt zijn hoofd. 'Is het jullie niet opgevallen dat de kerktoren steeds verder uit het lood staat?'

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een juweeltje Jan! Bij 'Het dorpsplein is op de schaduw van de scheve kerktoren na, leeg.' was ik al om. Daarna blijf je met pareltjes strooien tot die kerktoren weer terug komt in je fantastische (lekker nuchtere) slotzin. Zo levens echt... Heerlijk! :) :thumbsup: ('Als je die code niet vult': niet invult?)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jan P., Die billen, persoonlijk raak ik er door afgeleid :). Waarom niet gewoon kont of iets dergelijks? Bij billen denk ik aan kleuterjuffrouwen en consultatiebureautypes. Was de invoering van de postcode niet ergens in de jaren zeventig? Ik vind dat dit verhaal en de personages de sfeer van een dorpscafé in de jaren zeventig uitademt en dan ook nog het hippieachtige type op de fiets. Mooie details die het verhaal in de juiste tijd plaatsen. Ook mooi is de verwijzing naar de openbaring van Johannes. En natuurlijk zie je vanuit het dorpscafé de kerktoren, kan niet anders. Een erg kloppend verhaal. Was Gerrit met de trekker (fijn ook dat je trekker schrijft en geen tractor. tractor is een verschrikkelijk woord) naar Utrecht gegaan? Alleen het egelhaar kan ik niet helemaal voor me zien. Mooi verhaal weer.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen het egelhaar kan ik niet helemaal voor me zien.
Ik dacht meteen aan een punk kapsel. Verder ben ik het met mijn collega's eens. Prima werk. De sfeer en de tijdgeest is goed gevangen. Heerlijk om te lezen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg mooi geschreven weer. Wat ik vooral een leuk detail vind is dat hij een borrel en een bier besteld en ze dan allebei zelf opdrinkt. Heb je de lezer mooi op het verkeerde been gezet. Dit typeert je personage zonder dat je hem beschrijft. Bij je titel dacht ik ook al automatisch aan iets anders. Die postcode is al zo lang ingeburgerd.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een juweeltje Jan! Bij 'Het dorpsplein is op de schaduw van de scheve kerktoren na, leeg.' was ik al om. Daarna blijf je met pareltjes strooien tot die kerktoren weer terug komt in je fantastische (lekker nuchtere) slotzin. Zo levens echt... Heerlijk! :) :thumbsup: ('Als je die code niet vult': niet invult?)
Dank je, Ja, ' invult' is beter. Aangepast.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Mooi sfeervol verhaal. Het snel wegwerken van de 'kopstoot' onderstreept de schokkende ervaring en zet geen enkele geoefende kroegbezoeker op het verkeerde been :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jan P., Die billen, persoonlijk raak ik er door afgeleid :). Waarom niet gewoon kont of iets dergelijks? Bij billen denk ik aan kleuterjuffrouwen en consultatiebureautypes. Was de invoering van de postcode niet ergens in de jaren zeventig? Ik vind dat dit verhaal en de personages de sfeer van een dorpscafé in de jaren zeventig uitademt en dan ook nog het hippieachtige type op de fiets. Mooie details die het verhaal in de juiste tijd plaatsen. Ook mooi is de verwijzing naar de openbaring van Johannes. En natuurlijk zie je vanuit het dorpscafé de kerktoren, kan niet anders. Een erg kloppend verhaal. Was Gerrit met de trekker (fijn ook dat je trekker schrijft en geen tractor. tractor is een verschrikkelijk woord) naar Utrecht gegaan? Alleen het egelhaar kan ik niet helemaal voor me zien. Mooi verhaal weer.
Billen of kont... Ja, lastig - daar rookte ik vanmiddag een paar shagjes over en dronk er een Grolsch bij :) Ik houd het bij billen. Ja, jaren 70. De postcode werd ingesteld in 1978. En natuurlijk geen tractor - Gerrit ging gewoon met de trekker naar Utrecht. ;) 'Egelhaar' - stekeltjes, getoupeerd kort haar met gel. Dank voor je reactie!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen het egelhaar kan ik niet helemaal voor me zien.
Ik dacht meteen aan een punk kapsel. Verder ben ik het met mijn collega's eens. Prima werk. De sfeer en de tijdgeest is goed gevangen. Heerlijk om te lezen.
Precies - een punkkapsel. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg mooi geschreven weer. Wat ik vooral een leuk detail vind is dat hij een borrel en een bier besteld en ze dan allebei zelf opdrinkt. Heb je de lezer mooi op het verkeerde been gezet. Dit typeert je personage zonder dat je hem beschrijft. Bij je titel dacht ik ook al automatisch aan iets anders. Die postcode is al zo lang ingeburgerd.
Dank je nyceway, (borrel en bier vormen een kopstootje - dat bestel je voor jezelf. Maar misschien is het beter dat je dat niet weet :) )

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Mooi sfeervol verhaal. Het snel wegwerken van de 'kopstoot' onderstreept de schokkende ervaring en zet geen enkele geoefende kroegbezoeker op het verkeerde been :)
Dank je, woodpecker, (niet alle forumleden zijn geoefende kroegbezoekers. Maakt niet uit)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En natuurlijk geen tractor - Gerrit ging gewoon met de trekker naar Utrecht.
Dat is nog steeds of tegenwoordig het ultieme statement tegen de grote stad. Ergens is dat wel mooi.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Mooi sfeervol verhaal. Het snel wegwerken van de 'kopstoot' onderstreept de schokkende ervaring en zet geen enkele geoefende kroegbezoeker op het verkeerde been :)
Dank je, woodpecker, (niet alle forumleden zijn geoefende kroegbezoekers. Maakt niet uit)
Nee, klopt. (De 'kopstoot' is trouwens aangemeld als cultureel erfgoed bij de UNESCO)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ook als niet geoefend kroegbezoeker haal ik een kopstoot er nog wel uit; het is een goed detail in een sfeervol verhaal

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg mooi geschreven weer. Wat ik vooral een leuk detail vind is dat hij een borrel en een bier besteld en ze dan allebei zelf opdrinkt. Heb je de lezer mooi op het verkeerde been gezet. Dit typeert je personage zonder dat je hem beschrijft. Bij je titel dacht ik ook al automatisch aan iets anders. Die postcode is al zo lang ingeburgerd.
Dank je nyceway, (borrel en bier vormen een kopstootje - dat bestel je voor jezelf. Maar misschien is het beter dat je dat niet weet :) )
Weer wat geleerd. Ik hou het bij rode wijn. Een biertje is ook lekker op zijn tijd, maar dan maar zonder borrel.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schitterend geschreven, Jan, ik sta helemaal achter de al gegeven complimenten. (hoewel ik het eens ben met Johanna over de benaming van het lichaamsdeel dat de kruk draait). Wat mij niet helemaal duidelijk is - en ja, ik ben van de grote stad maar ten tijde van de invoering van de postcode woonde ik in een klein boerendorpje - is waarom Gerrit naar de stad moest om een postcodeboek op te halen. Bij ons werden die huis aan huis rondgebracht, net als de telefoonboeken. Was dat niet overal?

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig kroniekje dat sprankelend wegleest. kan er ten gronde niet over meespreken, in België ging het er anders aan toe. De verschrikkingen van de nieuwe tijden en het commentaar daarop...heerlijk!

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een verhaal om in te lijsten. ik dacht ven dat het over de invoering van de computer ging :) maar ja die had Gerrit niet onder zijn arm op de trekker mee kunnen nemen. Het zijn de kleine details waardoor je in een verhaal wordt meegezogen :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Jan. Ik dacht net als Nicole in eerste instantie dat je met pc een computer bedoelde. Met de trekker Utrecht in, de goeie oude tijd ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ook als niet geoefend kroegbezoeker haal ik een kopstoot er nog wel uit; het is een goed detail in een sfeervol verhaal
Dank je wel!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schitterend geschreven, Jan, ik sta helemaal achter de al gegeven complimenten. (hoewel ik het eens ben met Johanna over de benaming van het lichaamsdeel dat de kruk draait). Wat mij niet helemaal duidelijk is - en ja, ik ben van de grote stad maar ten tijde van de invoering van de postcode woonde ik in een klein boerendorpje - is waarom Gerrit naar de stad moest om een postcodeboek op te halen. Bij ons werden die huis aan huis rondgebracht, net als de telefoonboeken. Was dat niet overal?
bart, heel alert. Die boeken werden idd huis aan huis bezorgd. Het is het zwakke punt van het verhaal. Ik hoopte dat het niemand zou opvallen. (Gerrit woont heel afgelegen :) ) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig kroniekje dat sprankelend wegleest. kan er ten gronde niet over meespreken, in België ging het er anders aan toe. De verschrikkingen van de nieuwe tijden en het commentaar daarop...heerlijk!
Dank je wel Marcker - ik had indertijd een leraar die uit principe weigerde de postcode te gebruiken :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
een verhaal om in te lijsten. ik dacht ven dat het over de invoering van de computer ging :) maar ja die had Gerrit niet onder zijn arm op de trekker mee kunnen nemen. Het zijn de kleine details waardoor je in een verhaal wordt meegezogen :thumbsup:
Nicole, ja bewust in de titel 'pc' gebruikt om de lezer te verrassen. Dank voor je mooie compliment.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Jan. Ik dacht net als Nicole in eerste instantie dat je met pc een computer bedoelde. Met de trekker Utrecht in, de goeie oude tijd ;)
Meta, zie #23 Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nyceway,
Weer wat geleerd. Ik hou het bij rode wijn. Een biertje is ook lekker op zijn tijd, maar dan maar zonder borrel.
Geldt ook voor mij - borrels doe ik al helemaal niet aan.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat bedoelt het personage hier juist mee? 'Is het jullie niet opgevallen dat de kerktoren steeds verder uit het lood staat?' Dat alles aan het veranderen is?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat bedoelt het personage hier juist mee? 'Is het jullie niet opgevallen dat de kerktoren steeds verder uit het lood staat?' Dat alles aan het veranderen is?
lilithx, Voor het personage Gerrit een bewijs dat het einde der tijden nadert :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thuis heb ik nog een ansichtkaart.... Wim Sonneveld komt bij me op. Wat een goed verhaal ontstaan uit de oude doos. Dank je wel voor dit mooie juweeltje.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Werd de postcode pas in de jaren 70 ingevoerd? Graag gelezen en net als Johanna ben ik zo blij dat je trekker schrijft ipv het stads tractor. :thumbsup: Een heerlijk verhaal, ik sluit me aan bij de lovende reacties :).