Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#53 Vleugels

Op de dag dat ze achttien jaar werd, spreidde ze haar vleugels en verliet ze het ouderlijk nest. Een jaar lang had ze uitgekeken naar deze grote dag, de maanden, weken, dagen afgeteld. Ze verruilde haar ruime puberkamer voor een piepklein hokje in een vuil studentenhuis, maar ze voelde zich vrijer dan ooit. Bevrijd van de regels en de discipline van een gezin, van de sociale controle van het dorp, van de dagelijkse ellende van haar zieke zusje. De mogelijkheden waren eindeloos - ze was immers helemaal eigen baas. Algauw ontdekte ze dat vrijheid een prijs had, dat vrijheid enorm veel verantwoordelijkheid met zich meebracht. Ze had haar makkelijke, zorgeloze leventje ingeruild voor een hard bestaan in de grote boze wereld. Een bestaan waarin alles bleek te draaien om geld. Geld leek de basisvoorwaarde voor alles. Zonder geld geen eten, geen huur, geen leuke dingen. Geld bleek een genadeloos getal te zijn: het bleek geen rekening te houden met omstandigheden. Het echte, vrije leven bleek een aaneenschakeling te zijn van problemen en uitdagingen die ze helemaal alleen moest oplossen. Ze was immers eigen baas. En zo bleek de vrijheid, waar ze zo lang van had gedroomd, er heel anders uit te zien dan ze van tevoren had bedacht. Strakke teugels werden verwisseld voor zorgen, zelfdiscipline nam de plek van sociale controle in. Maar haar innerlijke vrijheid, de kracht die haar ertoe gebracht had haar vleugels te spreiden, die bleef; dat kon niemand haar ooit afpakken.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
AllieCalhoun, De inhoud is duidelijk, het is een klassiek thema: vogel verlaat het nest. Probeer het in scenes te schrijven: Eentje waarin de sociale controle van het dorp voelbaar wordt en hp (geef haar een naam!) besluit te vertrekken; en eentje die speelt in het studentenhuis. Nu schrijf je 5 keer dat er iets 'bleek': 'bleek te draaien om geld.' 'Geld bleek een genadeloos getal te zijn' 'het bleek geen rekening te houden' 'Het echte, vrije leven bleek' 'En zo bleek de vrijheid' Maar het blijkt niet uit het verhaal. Laat het zien, dat kan je. Je taalgebruik is goed.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De mogelijkheden waren eindeloos - ze was immers helemaal eigen baas. Ik zou opteren voor de puntkomma i.p.v. het liggend streepje. 'Geld bleek een genadeloos getal te zijn' Geld op zich is een begrip. Ik begrijp wat je bedoelt met voorgaande zin, maar het beeld stoort me ergens. werden verwisseld met/ werden ingeruild voor zorgen. Eventueel zelfs 'nieuwe zorgen', want haar zusje was ziek. kon niemand haar ooit (nog) afpakken. Hallo Allie, die plotselinge vrijheid is voor velen een shock, voor mij was het iets natuurlijk. Ik kan me dus moeilijk inleven in de hp, maar je zet wel een duidelijk beeld neer. Voor mij is de hp een vrouw die beschermend en verwend is opgevoed.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dit stukje even snel geschreven in een poging er weer in te komen. Het is min of meer autobiografisch en de laatste tijd heb ik van die reflectiemomenten waarin ik me realiseer dat ik toentertijd helemaal geen idee had waar ik aan begon. Maar toen ik achttien was, was ik er echt aan toe en genoot ik er intens van hoor :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Allie, Het thema geld komt vaak terug. Dat heb je natuurlijk ook nodig en de wereld draait vermoedelijk ook om geld. Maar naar mijn idee is Hp, ik lees hierboven min of meer autobiografisch :), vaak met geld bezig. Ook wel weer mooie beelden trouwens - geld een genadeloos getal - geweldig. Als mijn geld (bijna) op was (en dat gebeurde regelmatig), deed ik gewoon iets minder. Kan me niet herinneren dat ik er ooit wakker van heb gelegen. Dat steekt een beetje aan dit verhaal. Het was voor Hp fijner geweest om minder zorgen te hebben. Wat betreft het in komen: Kom gewoon weer wat vaker hier. Ik mis jouw altijd prettig leesbare verhalen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is ook wel eens lekker. Gewoon schrijven om het schrijven en er verder niet bij nadenken. Muziekje op. Kopje thee. En dan maar rammen op de toetsen. :)

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ik heb het een poosje erg druk gehad met schrijfprojecten, maar ik ga weer proberen om hier mee te draaien. En minder zorgen was fijn geweest idd :P