Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#53 Koolzwart

Eindelijk is het zo ver. Vol goede moed bereik ik de opening en kijk naar buiten. Ik blijf even rustig zitten en geniet van de warmte van de zon. Precies op het moment dat ik de sprong wil wagen word ik overmand door angst. Ik verlies bijna mijn balans en kan mezelf nog net op tijd vast grijpen aan het hout. Rillend laat ik me terug naar beneden vallen. Dagenlang hebben we ons hier op voorbereid maar nu het zover is voel ik me ineens heel kwetsbaar en weet ik niet of ik dit wel kan. Gek genoeg lijken de anderen er geen enkele moeite mee te hebben. Zij durven zich volledig over te geven aan onze nieuwe werkelijkheid. Maar wat nou als het mij niet lukt? Wat als ik het niet red? Een voor een zie ik iedereen onze schuilplaats verlaten. Sommigen lijken net als ik even te twijfelen, maar uiteindelijk gaan ze allemaal naar buiten. Als ik in mijn eentje achtergebleven ben voel ik nog meer de noodzaak om te vertrekken. Hier binnen voel ik me veilig, maar ik kan hier moeilijk voor altijd blijven zitten. Voorzichtig ga ik opnieuw in de opening zitten. Mijn familie roept mij bemoedigend toe, maar ik hoor alleen het harde gedreun in mijn borstkas. Misschien is het vooral de angst voor het onbekende dat mij tegenhoudt. Ik kijk nog eenmaal om me heen en zie al mijn broers en zussen vol trots en enthousiasme om zich heen kijken. Ik adem diep in en laat de lucht zo langzaam mogelijk ontsnappen. Dan sluit ik mijn ogen, schud mijn veren los en vlieg de vrijheid tegemoet.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tearz, wat vind ik dit een mooi verhaal. Prachtig :o Graag gelezen en herlezen. Ik zie ook een dubbele bodem in het verhaal. Een heel treffende vergelijking.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, mooi hoor. Ik zie het voor me. Das hele andere koffie, niets geen gedoe en een jaar lang moeilijk doen alvorens er een aantal onzekere pasjes worden gezet. Het lijkt me verrekte spannend om te moeten proberen of vliegen lukt. Dan spreek je inderdaad over een grote nieuwe wereld. Heel graag gelezen, echt heel erg leuk gevonden.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tearz, Ja, heel mooi. Ik had vroeger zo'n kastje aan de schuur hangen. Prachtig om te zien hoe die koolmeesjes uitvliegen. Originele invulling. Knap gedaan. (dingetje: 'van de warmte van de zon.' hou het compact: 'van de warme zon' is hetzelfde.)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Johanna, bizar he, hoe wij er jaren over doen om zelfstandig te worden en dat die kleine vogeltjes al na een paar weken volwassen moeten worden. Het lijkt mij ook behoorlijk eng om zo'n vogelhuisje te verlaten met onder je zo'n diepe afgrond... Dank voor je reactie! JanP: ik heb ze wel eens uit zien vliegen en dat is echt fantastisch om te zien. Dat het uberhaupt allemaal in zo'n klein kastje past ;-) dank voor het lezen en je reactie :)

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vliegangst. Thuis en daarbuiten. Aparte invulling. Des vogels en des mensen. Mooi weergegeven. Leuk om lezen!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, ik voel me een vogeltje als ik het lees. heb wel één opmerking.
voel ik me ineens heel kwetsbaar
ik ben allergisch voor het woord 'heel'. Ik weet niet of je die mening deelt maar het is voor mij een woord zonder inhoud en zelfs een beetje kinderlijk. Begrijp me niet verkeerd het is een goed Nederlands woord, maar persoonlijk geeft het me geen fijn gevoel.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marcker: thanks :) @pim2000: Ik heb niet zo'n aversie tegen "heel" als jij maar ik snap wel dat het vaak een overbodig woord is. Ik zal eens kijken of ik het kan minderen :) Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi geschreven. Ik vond het leuk om te lezen. De angst voor het falen is heel mooi weergegeven. Mooiste zin: Misschien is het vooral de angst voor het onbekende dat mij tegenhoudt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties weer :) hopelijk zie ik dit jaar weer ergens vogeltjes uitvliegen (L) @Olaf, leuk dat je er een zin uit haalt. Op een of andere manier inspireert dat. Leuk dat je dat doet, thanks!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
het is alleen wel 'de angst die' ... maar da's nou een nare opening voor een reactie op zo'n leuk verhaal. Als ik nou ook nog even eruit gooi dat ik je titel eigenlijk niet kan plaatsen, kan ik daarna ten minste lekker aflsuiten met de complimenten voor deze fijn geschreven, originele invulling van de opdracht.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb je een goed punt Schrijvenmaar! Het verhaal ging voor mij over koolmeesjes. Dit zijn de meesjes met een zwart "petje" op, dus vandaar "Koolzwart"

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
tja, zover had ik het ook verzonnen maar dan nog bevreemdde het mij het lijkt iets te suggereren, iets zwarts, iets duisters, iets diepers wat er eigenlijk niet is volgens mij

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed punt daar had ik niet zozeer bij stil gestaan. Er schoot me vandaag nog een andere titel te binnen, maar ik laat het maar zo staan. Thanks voor je input!