Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 53 Vrijheid - Fuck ...

‘Fuck de koning.’ ‘Wat krijgen we nou?’ Ik had natuurlijk wel gehoord wat mijn vriend Léon plotseling riep, maar het was zo onverwacht dat ik het niet kon bevatten. Normaal is hij de rust zelve en nooit komt er een onvertogen woord over zijn lippen. En dan dit, midden in de stad op een gezellig terrasje. Léon keek schichtig om zich heen. ‘Ik was even in gedachten. En ineens kreeg ik behoefte om te weten hoe het is als ik iets stoms zou roepen.’ ‘Oh, en hoe voelt het?’ ‘Het voelt naar niks. En de mensen vinden het kennelijk ook niks. Ze kijken niet op of om.’ ‘Of ze hebben je niet gehoord. Kan natuurlijk ook. Misschien moet je het nog eens roepen, maar dan keihard.’ ‘Nou, Ik denk eigenlijk dat het tegenwoordig heel gewoon is geworden om idiote dingen te roepen. Iedereen is druk met zichzelf bezig.’ ‘Kan zijn, maar dan nog. Het is wel een grove belediging. Lomp en onbeschaafd.’ ‘Ik vind het maar niks. Vrijheid is een goed recht, maar men moet wel grenzen kennen, toch?’ ‘Ach, er zullen altijd wel primitievelingen rondlopen die de vrijheid misbruiken. Het mag, maar het is wel een gebrek aan oerbeschaving.’ ‘Volgens mij mag het niet. Stel dat ik roep: Fuck Mohamed, of fuck Jezus Christus, of ik scheld een scheidsrechter uit met fuck you, of een politieman. Dan kom ik mooi in de problemen.’ Daar had hij een punt, vond ik. Wat doen orthodoxe christenen, of islamieten, of een beledigde scheidsrechter op het voetbalveld? Je kunt op zijn minst een gele kaart krijgen, een bon van een smeris, maar ook haatmails, mishandeling, of zelfs een kogel, of een mes in je rug. ‘Maar misschien valt het wel mee,’ vervolgde Léon. ‘Zullen we het eens uitproberen? Als we straks nou de wijk achter het station ingaan en roepen: fuck Mohamed en fuck Jezus, dan kunnen we zien hoe er gereageerd wordt.’ ‘Ben je gek geworden, Léon? Ik blijf hier lekker rustig zitten. Ik heb geen behoefte om mijn vrijheid te testen. Laten we nog maar een biertje bestellen.’

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verzuchtingen van caféfilosofen. Gelukkig blijft het getheoretiseer. Goed idee van de HP: liever een biertje bestellen. Ook een manier om vrijheid te omschrijven. Aparte invulling. Sfeer goed weergegeven.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk verhaal. Ik heb er van genoten. Leuk dat je zo inspeelt op de actualiteit en gelijk een filosofisch vraagstuk aansnijdt.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
jules du lac, Sterke beschouwing - voor mij zit het venijn hier:
Ik heb geen behoefte om mijn vrijheid te testen. Laten we nog maar een biertje bestellen.
Want dat zou je ook kunnen uitleggen als: laten we onze mond maar houden, dan wel geen kritiek hebben op ... want je weet maar nooit. De problematiek van de vrije meningsuiting goed compact weergegeven in de dialoog.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het citaat dat Jan P. aanhaalde, wilde ik ook aanhalen. Handig dat Jan dat deed want ik zit hier op mijn mobiel te klooien. Het is natuurlijk ook een stuk makkelijker om gewoon een biertje te drinken. En gezien het weekend is ga ik dat dadelijk lekker doen. Maandag doen we wel weer een poging om de wereld niet oppervlakkig en zonder aangename tunnelvisie te bekijken.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gaaf stukje @Jules. Jij excelleert op terrassen in je verhalen. :) Het is een riskant en bloederig onderwerp geworden: vrijheid van meningsuiting. :( Je verhaal is in die zin te waarderen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig stuk dat aansluit bij de actualiteit. Ik vind het goed dat je ter sprake brengt dat onze hedendaagse vrijheid langs twee verschillende meetlatten wordt gelegd. Elk met zijn eigen maateenheid. Dank je wel

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Iedereen bedankt voor de positieve reacties. Inderdaad, Pim2000, zijn er meer richtingen om vrijheid te beleven. Zoals ook hier: de één wil mensen uitdagen en zelfs beledigen, de ander wil gewoon genieten van de verworven vrijheden.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuk, zo'n actueel verhaal. Goed neergezet, het was alsof ik erbij zat. Zeurpuntje (tja, goed geschreven, dus dan ga ik op zoek naar kleinigheidjes :) ): ‘Nou, Ik denk eigenlijk...' Of een punt na 'Nou', of de hoofdletter bij 'Ik' weg.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Schrijfcoach Ma..., heel scherp gezien. De bedoeling was: Nou, ik ... Bedankt voor je fijne reactie. @ schrijvenmaar: fijn dat je het leuk vond.