Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#53 Wie doet de boodschappen?

Ik roer door mijn koffie. De zon schijnt en langs het terras waar ik zit rijden studenten op hun fiets voorbij. Zelf heb ik als student in Tilburg de bloemetjes ook buiten gezet, maar die tijd ligt ver achter me. Nu zit ik hier op het terras waar ik vroeger vaak kwam. De koffie valt helaas tegen. In mijn herinnering was hij hier vroeger echt veel beter. Waarschijnlijk voordat ik mijn eigen espressoapparaat kocht. Ik zou me vrij moeten voelen. Ik heb tenslotte mijn banden met het verleden verbroken. Volgens mijn vrienden ligt de toekomst aan mijn voeten. Toch voel ik me volledig verloren. Als vrijheid voelt dat je de weg weg kwijt bent dan zweef ik ergens in het universum zonder Tomtom. Nadat ik vanmorgen de handtekening heb gezet onder de stukken van de rechtbank is het officieel. We zijn gescheiden. Uit elkaar, niets dat ons nog bindt, de kinderen daargelaten. Misschien dat een borrel mijn gevoel van onbehagen verdrijft. Is dit de vrijheid waar iedereen het over heeft? Is dit de vrijheid waarvoor ik mijn relatie naar de verdoemenis heb geholpen? Ruzie was het niet, nee het vlammetje was gedoofd. Jarenlang heb ik geprobeerd het waakvlammetje op te stoken, maar in plaats van heftig branden is het met een zuchtje uitgegaan De smartphone voor me op het tafeltje licht op. Op het 5 inch scherm verschijnt de foto van mijn vader. Zat ik net op te wachten. "Hoi Pa." "Ja de papieren zijn getekend." "Of ik boodschappen wil doen?" "Liever niet nee , ik zit er helemaal door..." Mijn geërgerde stem verraadt mijn emotie. "Nee ik ben niet ondankbaar. Ik ben juist blij dat ik tijdelijk bij je in huis mag wonen." Ik kijk op mijn horloge en schat in hoeveel tijd ik nog over heb om van mijn pas verdiende vrijheid te "genieten". Stel dat ik de boodschappen doe, kan ik dan binnen een uur terug op het terras zijn? Ik ben bang dat ik die borrel op mijn buik kan schrijven. "Pap, ben je daar nog?" "Ik zal de boodschappen doen." "Ja ik zal voor je koken, maak je maar niet druk."

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei dat moet zwaar zijn, weer terug naar het ouderlijk huis. Is pa ook gescheiden? Dan kan ik me voorstellen dat het nog wel even duurt voordat HP iets van vrijheid kan gaan ervaren. Voelt vrijheid alsof je de weg kwijt bent of voelt het alsof alle wegen voor je open liggen?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nyceway, De hp hoopte dat alle wegen open liggen, maar hij ervaart het zo nog even niet. Wie weet komt dat met de tijd. Ik denk dat mensen die hun vrijheid terugkrijgen vaak in zo'n vacuum terecht komen. Welke vrijheid men terugkrijgt dan ook. Dank je wel voor je reactie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, belabberd lijkt me dat. Dag terras, hallo boodschappen en papa. Goed antialcohol systeem. Lijkt me na de dag van Hp net iets veel van het goede. Mooi geschreven.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In je eerste alinea komt het woord 'terras' iets te vaak terug naar mijn smaak. Jouw laatste alinea vind ik de beste en daardoor sluit ik je stukje ook met een leuk na gevoel af.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
pim2000, Dat grote thema vrijheid, maar je hier heel klein - een terras, maar zelfs dat is HP niet gegund: hij krijgt de opdracht boodschappen te doen - alledaagser kan niet. De lezer ziet al voor zich hoe het straks zal gaan in het ouderlijk huis.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lilithx, Ik heb lang nagedacht over jouw terras opmerking. Ik vind namelijk dat je gelijk hebt, ondanks dat het woord twee keer voorkomt. Kan ik het zo zien dat woorden een bepaald gewicht hebben en daardoor niet te vaak gebruikt moeten worden?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pim, mooi verhaal. De bevrijding brengt niet altijd wat men er van verwacht, dat heb je hier goed beschreven. Een mens rent dikwijls van de ene kooi naar de andere! Op zoek naar het grote geluk.....Het al(l)-een zijn is de opdracht in het leven al-één zijn. Je eigen beste vriend(in) worden. Is mijn conclusie tot nu toe..... :o

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Pim. Leuk verhaal om te lezen. Ben je net gescheiden wordt je alweer gechanteerd door je vader om voor hem te zorgen. Emotionele chantage zelfs. Heel sterk. De herhaling van wat de vader zegt, vind ik een beetje te gemaakt: "Of ik boodschappen wil doen?" Ik snap wel dat we de vader niet kunnen horen in de dialoog. Maar daar zou je misschien een andere oplossing voor kunnen bedenken. Bovendien vertel je later in je verhaal dat het om boodschappen gaat, Je zou deze zin ook kunnen weglaten. Dat werkt het volgens mij ook prima.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor de mooie kritieken. Ik neem ze mee in mijn komende verhalen. Het is fijn om te horen dat mijn verhalen in goede aarde vallen, helemaal omdat ik best wel eens twijfel over mijn kunnen. Blijkbaar zijn er mensen die ze de moeite van het lezen waard vinden. Voor mij een reden om door te gaan.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arme man... Goed, beeldend verteld. Misschien zou je een paar zinnen kunnen schrappen om het sterker te maken: Zelf heb ik als student in Tilburg de bloemetjes ook buiten gezet, maar die tijd ligt ver achter me. Nu zit ik hier op het terras waar ik vroeger vaak kwam. M.i. kunnen bovenstaande zinnen weggelaten. Uit de zin dat de koffie vroeger lekkerder was en uit het feit dat hij de studenten langs ziet rijden, blijkt al wel dat hij geen student meer is. Als vrijheid voelt dat je de weg weg kwijt bent dan zweef ik ergens in het universum zonder Tomtom. Mooi! Alleen staat er een 'weg' te veel. Bij het telefoongesprek raakte ik eerst wat in de war omdat het me niet duidelijk was dat de hp de hele tijd aan het woord was. Het gesprek komt een beetje onnatuurlijk over. Je zou bijvoorbeeld dat stukje over de boodschappen kunnen inkorten. Zo kan de lezer zelf ook nog wat van het gesprek invullen, wordt niet alles voorgekauwd. Suggestie:'Boodschappen? Nee, liever niet, ik zit er helemaal doorheen.' ... 'Ik ben juist blij dat ik tijdelijk bij je in huis mag wonen. Heus!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pim, prettig kennis te maken en leuk om te lezen hoe je je investeert in het schrijven en dat van anderen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Pim, je laat hier mooi zien dat elke medaille 2 kanten heeft. De positieve reacties zijn fijn, maar van kritieken door anderen kan je veel opsteken. Hoe dan ook, blijf schrijven zolang je het leuk vindt. Ik stel je bijdragen op prijs.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij had ook gelijk met zijn vrienden het vliegtuig naar de zon moeten nemen, om daar zijn vrijheid eens goed te gaan vieren. Ik ben bang voor hem dat hij nu nog meer gevangen is dan eerst. Even een kleine tip; zet nadat de HP tegen zijn vader praat aan de telefoon op de regel waar de vader antwoordt '(...)'. Ik snapte pas na een tijdje dat het de HP was die aan de telefoon sprak met zijn vader. Wanneer je de '(...)' ertussen doet is dit duidelijker. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anne, Dank je wel voor de tip. Ik zal dit een volgende keer inderdaad doen. Ik worstelde ook met deze dialoog en de duidelijkheid.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrijheid is niet altijd een bevrijding blijkt maar meer. Dit vond ik een mooie zin "Als vrijheid voelt dat je de weg weg kwijt bent dan zweef ik ergens in het universum zonder Tomtom" De vrijheid komt wellicht met de loop van tijd. Ik vond Anne haar tip wel erg leuk. Het alledaagse van 'wie doet de boodschappen' zet je weer met beide benen in de werkelijkheid