# 53 Bevrijding

De vlaggen hingen uit, alle mensen keken blij, zelfs boer Jansen danste op zijn klompen. Toen ze vliegtuigmotoren hoorde, kneep ze in Sonja’s hand, erop bedacht te moeten schuilen. ‘Je hoeft niet meer bang te zijn Mia, de oorlog is over. Kijk, het vliegtuig maakt rare capriolen in de lucht,’ stelde haar zus haar gerust. Ze volgde Sonja’s wijsvinger, de piloot maakte een cirkel, maar er kwam rood spul achter het vliegtuig aan. ‘Hij stort neer!’ schreeuwde ze, en dacht aan het vliegtuig dat in het weiland gecrasht was. Alle ruiten van de huizen in de omgeving waren gesprongen. ‘Nee, hij maakt een soort hartje,’ zei haar normaal zo ernstige zus met glimmende ogen. Ze wilde dat het vliegtuig ophield. Zometeen verloor hij nog een bom als hij op zijn kop bleef vliegen. ‘Nu mogen we vast gauw naar huis,’ zei Sonja. ‘Dan zien we mama eindelijk weer, en onze broers.’ ‘En Jelle en Bauke dan?’ Mia kreeg een beetje pijn in haar buik. De vreemde mevrouw, die af en toe brieven schreef, keek streng op de foto. Helemaal niet zo lief als tante Greetje met haar zachte armen, waar ze zo lekker in weg kon kruipen als ze weer eens enge dromen had. ‘Dat zijn je broers niet Mia, hoe vaak moet ik dat nog zeggen. Dat zijn de zoons van tante Greetje en haar man.’ Mia zuchtte en voelde de tranen achter haar ogen prikken. Sonja knielde naast haar neer. 'Je kunt er niets aan doen,’ zei ze met zachte stem. ‘Je was amper twee jaar toen moeder ons wegstuurde uit Amsterdam. En nu ben je vijf.’ ‘En dat donkere huis, met al die nauwe trappen, gaan we daar naar terug?’ ‘Dus dat weet je nog wel?’ vroeg haar grote zus. Daar gingen haar nachtmerries altijd over. Alles om haar heen stortte in en een man liet haar vallen. ‘Nee, dat is plat gebombardeerd en daarbij is papa gestorven,’ zei Sonja. Mia keek naar de vertrouwde boerderij. Tante Greetje kwam aangelopen, onder haar klompen knarste het grint, ze keek helemaal niet zo blij als de anderen. ‘Mama,’ fluisterde Mia, toen ze in haar veilige armen kroop.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta Boonstra, Een aantal jaar geleden las ik er een boek over. Verschrikkelijk om over na te denken. Want kan HP nog een normale band opbouwen met haar moeder? Hoe is het voor Hp om afscheid te nemen van haar pleegouders? Dit is voor iedereen een extreem moeilijke situatie. Een onmogelijk afscheid. Ik vind dit een aangrijpend verhaal.
6 mei 2015 - 15:48

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta Boonstra, Onderduikers. Heel goed vanuit het kind geschreven (Ik hoorde het op 4 mei nogeens uit 1e hand van mijn moeder). Verhaaltechnisch wel een paar dingetjes: Mia en Sonja zijn ondergedoken bij tante Greetje en oom Auke. De onderduikers hebben nog 2 broers in 020: Theo en Hans, en oom en tante hebben 2 zoons: Jelle en Bauke (als ik het allemaal goed begrepen heb) Dat zijn 8 personages in een kort verhaal, mijns inziens echt te veel.
zei Sonja met een verdrietige stem.
'een verdrietige stem' zou ik niet gebruiken - het blijkt allemaal wel uit de scene. Graag gelezen!
6 mei 2015 - 18:31

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, ik moest bij je verhaal denken aan een film waarin kinderen angstig wegdoken toen een fotograaf zijn toestel bovenhaalde. Hoe diep zijn de littekens van zulk een trauma? Misschien inderdaad nogal veel namen om te behappen, maar het blijft een sterk verhaal. Mooi weergeven.
6 mei 2015 - 18:50

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marcker Bedankt voor het lezen en voor je reactie. Veel pijn in kinderharten op deze planeet. En de pijn van de ouders natuurlijk , die de beslissingen moeten nemen. Goed bedoeld maar helaas niet te overzien.
6 mei 2015 - 19:03

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel aangrijpend beschreven vanuit de beleving van een vijfjarig kind. Mooi hoe je op het laatst nog de gevoelens van de pleegmoeder aanstipt. Het verdriet kent vele gezichten en tijd heelt niet altijd alle wonden.
6 mei 2015 - 20:03

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal. Ik heb wel een vraag. Je keuze voor de verleden tijd komt op mij een beetje raar over. Ligt dit aan mij. Het komt een beetje afstandelijker over. Ik zou me meer in het verhaal voelen als het in de tt zou staan. Dat is natuurlijk een keuze aan de schrijver, maar ik voelde het echt zo in dit verhaal.
6 mei 2015 - 21:25

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marije Bedankt voor het lezen en voor je compliment. Na de feedback van Jan heb ik de namen veranderd, ineens zag ik dat het anders kon.
En dat maakt deze site zo geweldig.. de feedback van anderen, die je ogen openen :) Ik had dit verhaal eigenlijk wel in een meer uitgebreide versie willen lezen.
7 mei 2015 - 15:07

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Lilithx Bedankt voor je reactie. Dat is misschien best een goed idee, een uitgebreidere versie. Er borrelt iets onder de oppervlakte ;) En inderdaad, ik zit amper drie weken op deze site, en heb al zoveel geleerd. Dingen die jezelf totaal over het hoofd ziet.
7 mei 2015 - 17:50