Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#53 Ik red me wel

‘Bedankt voor het oppassen, mam.’ ‘Is goed hoor, jongen. Ik wil je altijd helpen. Dat weet je hè.’ ‘Dank je. Sofietje en ik redden ons wel met zijn tweetjes. Ben blij dat Linda nu echt weg is. Je weet niet hoe gevangen ik me heb gevoeld in die relatie. Al die jaren. Gek dat ik dat nu pas inzie.’ ‘Ik heb het altijd al gevonden. Dat Linda erg nadrukkelijk aanwezig was. Ach, ik dacht dat je dat wel prettig vond. Het belangrijkste is dat Sofietje er niet onder lijdt. Dat arme kind. Zo jong en al zoveel meegemaakt.’ ‘Komt goed, mam. Ik bel je. Dag. Rij voorzichtig.’ Vier maanden later: ‘Papa, er liggen geen sokken meer in mijn la en de melk is nog steeds op. Oh en juf vraagt waar je was gisteravond. Ik heb een lekke band, dus je moet me na het eten naar judo brengen. Ik vind trouwens het eten van mama lekkerder.’ ‘Sorry. Zei je iets, kind? Je ziet toch dat papa even bezig is, Sofietje. Doe het zelf even. ‘Nee, papa, nee. Ik wil mama terug!’ ‘Je weet dat mama ergens anders woont. Ze zorgt voor anderen nu. Wij zijn met zijn tweetjes.’ ‘Ik wil oma!’ ‘Oma is oud, die kan ons niet altijd helpen. Oh, ik hoor de bel. Dek jij de tafel. Het eten is klaar. Het is echt lekker.’ ‘Goedenavond, ik vertegenwoordig ‘De Looijer Gerechtsdeurwaarders’.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel duidelijk hoe de aanvankelijke bevrijding van de relatie ook een zware verantwoordelijkheid en later zelfs chaos met zich meebrengt. Goed gedaan! Kleine taalpuntjes: Na 'Vier maanden later' zou ik een dubbele punt zetten. Voor en na een aanspreking een komma. Bijv.: ‘Bedankt voor het oppassen(komma) mam.’ De dialogen kunnen m.i. wel ingekort, je vertelt daarin wel erg veel. Twee voorbeelden: ‘Sorry, zei je iets kind? Je ziet toch dat papa even bezig is Sofietje. Kan je dat alsjeblieft zelf even doen?’ Suggestie: 'Sorry? Je ziet toch dat papa even bezig is?' 'Oh, ik hoor de bel. Als jij nu alvast de tafel dekt. Dan gaan we zo eten. Het is heus wel lekker wat papa maakt.’ Suggestie: 'Oh, de bel. Dek jij vast de tafel? Het is heus wel lekker, hoor.' (Dat ze zo gaan eten blijkt al wel uit de rest van de zin.) Het wordt dan wat directer en loopt wat vlotter. Ai, die 'prettige avond nog' van de deurwaarder komt vast hard aan. ;)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor je feedback Marije. Ik heb het verwerkt. Ja ik hoop dat het niet de druppel is, dat 'prettige avond.' Als hij een moord pleegt is arme Sofietje helemaal alleen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De herwonnen vrijheid,. Een pyrrusoverwinning, zo blijkt. Schrijnend, zowel voor papa als Sofietje. Hard om lezen, goed weergegeven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi nyceway, Deze omstandigheden zijn overduidelijk niet zo bevrijdend als verwacht. Het is een schrijnend verhaal want ik vermoed dat niemand gelukkig is in de huidige situatie. Maar ja, terugkeren naar het oude is ook niet mogelijk. Naar mijn idee heb je precies op de goede manier aan de opdracht voldaan.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nyceway, een wirwar aan pijnlijke relaties waarvan niemand opknapt. De meest ontblote zin vind ik: [Ze zorgt voor anderen nu.] Prettiger lezen, nu je meer interpunctie hebt ingelast. Ik las je vanmorgen al. :)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marcker, Johanna, Janp en Mili, Dank jullie wel voor de reacties. Eigenlijk is het geschreven vanuit een protestboodschap (beetje cynisch), maar ik begrijp dat het niet goed overkomt. Laat ik er het erbij houden dat ik een hart onder de riem probeer te steken van alle ploeterende alleenstaande moeders, die al jarenlang heel knap alle ballen in de lucht houden. Een soort omgekeerde rollen dus, maar dan anders.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het valt me op dat in een telefoongesprek binnen twee zinnen het onderwerp verandert van een dankwoord naar een diepgaande bekentenis aan de moeder van de hp waarin wordt aangegeven dat de relatie altijd al niet helemaal snor zat. Is dat een manier waarop dat in het dagelijks leven ook gaat?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marcker, Johanna, Janp en Mili, Dank jullie wel voor de reacties. Eigenlijk is het geschreven vanuit een protestboodschap (beetje cynisch), maar ik begrijp dat het niet goed overkomt. Laat ik er het erbij houden dat ik een hart onder de riem probeer te steken van alle ploeterende alleenstaande moeders, die al jarenlang heel knap alle ballen in de lucht houden. Een soort omgekeerde rollen dus, maar dan anders.
Nee, zo had ik het inderdaad niet gelezen. Nu ik het nogmaals lees met jouw uitleg, kan ik me er wel in vinden. Maar zelf heb ik ook regelmatig het idee dat er te weinig wordt gekeken naar de vaders die alleen zijn.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het valt me op dat in een telefoongesprek binnen twee zinnen het onderwerp verandert van een dankwoord naar een diepgaande bekentenis aan de moeder van de hp waarin wordt aangegeven dat de relatie altijd al niet helemaal snor zat. Is dat een manier waarop dat in het dagelijks leven ook gaat?
Pim, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Moeder heeft net opgepast, het is geen telefoongesprek. Ik denk dat er door schaamte veel achter de voordeur verborgen blijft. Niet iedereen zal even makkelijk met zijn ouders praten over relatieproblemen als je die überhaupt al met iemand bespreekbaar maakt. Soms kan het als een bevrijding voelen wanneer je dit toch doet.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marcker, Johanna, Janp en Mili, Dank jullie wel voor de reacties. Eigenlijk is het geschreven vanuit een protestboodschap (beetje cynisch), maar ik begrijp dat het niet goed overkomt. Laat ik er het erbij houden dat ik een hart onder de riem probeer te steken van alle ploeterende alleenstaande moeders, die al jarenlang heel knap alle ballen in de lucht houden. Een soort omgekeerde rollen dus, maar dan anders.
Nee, zo had ik het inderdaad niet gelezen. Nu ik het nogmaals lees met jouw uitleg, kan ik me er wel in vinden. Maar zelf heb ik ook regelmatig het idee dat er te weinig wordt gekeken naar de vaders die alleen zijn.
Dank je wel Johanna. Ik denk dat we het bij mannen eerder zielig of knap vinden, terwijl we het bij vrouwen vaak als normaal beschouwen. Die zullen misschien de schijn ook meer ophouden, omdat ze alles zo normaal mogelijk willen houden voor de kinderen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goed stuk. Wat mij betreft had de deurwaarder ook wel weg mogen blijven. Maar als jij de ellende heel duidelijk wilt maken, is dat gelukt. Als ik de vader was, zou ik bij mijn ex-vrouw aanbellen en vragen of ze voor nog twee mensen wil zorgen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, dat arme Sofietje, moeder weg, vader moeilijk bereikbaar. Wat doen volwassenen hun kinderen eigenlijk aan? Eerst maken ze een kind en dan geven ze er niets meer om. Straks ook nog het vertrouwde nest weg! :\\

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lilithx, Marcus en Tsja, bedankt voor jullie reactie De deurwaarder is hopelijk de wake-up call. Blavatski, Dank je wel. Uiteindelijk zijn de kinderen altijd de dupe vóór en na de scheiding. Hopelijk gaat vader maatregelen nemen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo nyceway, ik krijg door die deurwaarder juist het gevoel dat de vader het echt niet meer aan kan, waarschijnlijk zelfs depressief is. Dochterlief kan natuurlijk ook drammen in haar betoog. De moeder is weggelopen, begrijp ik., en wil of kan niet voor haar dochter zorgen?

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo nyceway, ik krijg door die deurwaarder juist het gevoel dat de vader het echt niet meer aan kan, waarschijnlijk zelfs depressief is. Dochterlief kan natuurlijk ook drammen in haar betoog. De moeder is weggelopen, begrijp ik., en wil of kan niet voor haar dochter zorgen?
Er zijn veel mannen die moeiteloos hun kinderen in de steek laten en aan een nieuw leven beginnen. Alimentatie betalen doen ze liever niet of zo min mogelijk want stel je voor dat hun nieuwe gezin iets te kort komt. Die ex-vrouw moet het zelf maar uitzoeken. Als de situatie omgedraaid is dan vinden we die vrouwen ineens ontaarde moeders. Welke moeder loopt er zo maar weg en kijkt niet meer naar gezin om? Ik vind dit een intrigerend en triest gegeven. Daarom heb ik dit in overdreven vorm in een omgekeerde situatie proberen weer te geven. (De goede vaders daargelaten die ook gewoon veel van hun kinderen houden en oprecht voor ze willen zorgen). Dank je wel voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Treurige geschiedenis, met vader die de opvoeding niet aan kan en moeder die er vandoor is. Vader is wel erg hulpeloos, hoor. Maar mooi neergezet.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zelf opgegroeid in een eenoudergezin met mijn vader als hoofd (hij is weduwnaar). Ik besef me pas nu ik ouder ben, hoe lastig dat was voor hem. Hij kon eigenlijk niet koken, hij was meestal op reis, dus hij had ook niet veel ervaring met voor twee kleuters zorgen, de kinderbescherming zat hem op de nek enz. Het verhaal spreekt me aan en ik herken er veel dingen in. Graag gelezen :)

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘ ‘Goedenavond, ik vertegenwoordig ‘De Looijer Gerechtsdeurwaarders’. Hierbij overhandig ik u een dwangbevel, namens de Vries woningen. Helaas hebt u niet op onze vele brieven gereageerd. Wanneer u de achterstand niet binnen twee weken voldoet, dan zal mijn kantoor zich genoodzaakt zien de woning te ontruimen. Prettige avond nog.’
Ik vindt de deurwaarder wel een mooie afsluiter, een soort kers op de taart. Laatste stukje had wel ingekort kunnen worden. Als er een deurwaarder voor de deur staat weten de meeste mensen wel genoeg.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Treurige geschiedenis, met vader die de opvoeding niet aan kan en moeder die er vandoor is. Vader is wel erg hulpeloos, hoor. Maar mooi neergezet.
Dank je wel voor je reactie Petra.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zelf opgegroeid in een eenoudergezin met mijn vader als hoofd (hij is weduwnaar). Ik besef me pas nu ik ouder ben, hoe lastig dat was voor hem. Hij kon eigenlijk niet koken, hij was meestal op reis, dus hij had ook niet veel ervaring met voor twee kleuters zorgen, de kinderbescherming zat hem op de nek enz. Het verhaal spreekt me aan en ik herken er veel dingen in. Graag gelezen :)
Dank je wel Cookie. Het is jammer dat steeds meer kinderen tegenwoordig aan deze situatie worden blootgesteld. Al weet je natuurlijk nooit wat het beste is, ouders die bij elkaar blijven met veel ruzie is ook erg.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
‘ ‘Goedenavond, ik vertegenwoordig ‘De Looijer Gerechtsdeurwaarders’. Hierbij overhandig ik u een dwangbevel, namens de Vries woningen. Helaas hebt u niet op onze vele brieven gereageerd. Wanneer u de achterstand niet binnen twee weken voldoet, dan zal mijn kantoor zich genoodzaakt zien de woning te ontruimen. Prettige avond nog.’
Ik vindt de deurwaarder wel een mooie afsluiter, een soort kers op de taart. Laatste stukje had wel ingekort kunnen worden. Als er een deurwaarder voor de deur staat weten de meeste mensen wel genoeg.
Dank je wel Pater Anthony. Je hebt gelijk, ik heb het laatste stukje korter gemaakt.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het blok beginnend met ‘Papa, er liggen geen sokken meer in mijn la’ kan wat mij betreft helemaal weg. Vind ik niet interessant. Of misschien combineren met het volgende gesprek. Het kan aan mij liggen, maar door het jongen in regel 2 (‘Is goed hoor, jongen. Ik wil je altijd helpen. ... ) moest ik lang nadenken voor ik doorhad hoe de relaties in elkaar steken. En ik zou Sofietje, die heel belangrijk is, eerder noemen. Suggestie voor ander begin: - Bedankt voor het oppassen, mam. En kusjes van Sofietje! - Is goed, kind. Ik wil jou en Sofietje altijd helpen. Dat weten jullie, hè? - Ja, mam. Dank je. Wij redden ons wel. Ik ben blij dat Linda nu echt weg is. Dat huwelijk van ons was net een gevangenis. Heel benauwend. ... O ja, ik zou afsluiten met: - Goedenavond, ik vertegenwoordig ‘De Looijer Gerechtsdeurwaarders’. Deurwaarder vind ik een prima einde, meer is dan niet nodig. Verder leuk! (Nou ja, leuk ... !?) Veel succes ermee! A.Kroeze

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het blok beginnend met ‘Papa, er liggen geen sokken meer in mijn la’ kan wat mij betreft helemaal weg. Vind ik niet interessant. Of misschien combineren met het volgende gesprek. Het kan aan mij liggen, maar door het jongen in regel 2 (‘Is goed hoor, jongen. Ik wil je altijd helpen. ... ) moest ik lang nadenken voor ik doorhad hoe de relaties in elkaar steken. En ik zou Sofietje, die heel belangrijk is, eerder noemen. Suggestie voor ander begin: - Bedankt voor het oppassen, mam. En kusjes van Sofietje! - Is goed, kind. Ik wil jou en Sofietje altijd helpen. Dat weten jullie, hè? - Ja, mam. Dank je. Wij redden ons wel. Ik ben blij dat Linda nu echt weg is. Dat huwelijk van ons was net een gevangenis. Heel benauwend. ... O ja, ik zou afsluiten met: - Goedenavond, ik vertegenwoordig ‘De Looijer Gerechtsdeurwaarders’. Deurwaarder vind ik een prima einde, meer is dan niet nodig. Verder leuk! (Nou ja, leuk ... !?) Veel succes ermee! A.Kroeze
Dank je wel. Ik heb het hier en daar wat ingekort. De boodschap blijft dan inderdaad hetzelfde en de lezer kan de rest zelf invullen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw tekst gelezen zonder de # daarop. Ik lees het als papa van Sofietje heeft het druk en denkt ontzettend goed voor hun tweeën te zorgen. Zie hij dan toch van tijd tot tijd zaken over het hoofd? Heeft hij 'verplichtingen' niet voldaan? Wat is de reden dat hij gescheiden is? Kon hij niet zorgvuldig met geld omgaan? Een gezinnetje waar je graag meer over te weten wil komen! Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb medelijden met Sofietje. Ik vraag me af waarom zij bij haar vader moet wonen, deze blijkt daar niet zo geschikt voor. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirte en Anne, dank jullie wel voor jullie reactie. Vader had het een beetje onderschat wat moeder allemaal deed. Misschien komt het nog goed. Alle begin is moeilijk.