Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#52 Het licht gaat uit

Een stroperige druppel kruipt via mijn hals naar boven, langs mijn oor zo mijn haren in. Mijn benen voel ik niet, mijn schouders des te meer. Iets snijdt in mijn oksels, de druk op mijn sleutelbeen is niet te harden. Ik heb geen flauw idee waar ik ben. Ik doe een poging mijn ogen te openen, ik vrees voor wat ik ga zien. Eén voor één open ik ze. Mijn gezicht drukt in een witte ballon, niet volledig opgeblazen maar redelijk vol. Deze heeft de ergste klap opgevangen. Ik hang ondersteboven. Bang voor de beelden die ongetwijfeld de rest van mijn leven op mijn netvlies blijven branden weiger ik opzij te kijken. "Margot, zeg iets. Wat is er gebeurd?" Een flits schiet door mijn hoofd. We waren op weg naar ons werk. Druk pratend over de deadline van ons prestigieuze bouwproject. Geen antwoord. "Margot, in godsnaam zeg me waar we zijn. Zeg me dat het goed gaat met je!" Mijn nieuwsgierigheid wint het van mijn angst. Met mijn vrije hand lukt het om de airbag opzij te duwen. Ik kijk naar rechts. Margot hangt half uit haar gordel. Haar lichaam bungelt in een onnatuurlijke houding. Een nieuwe flits schiet voorbij. Ik zie de vrachtwagen op me afkomen. Hij wisselt van rijbaan. Zou hij ons echt niet gezien hebben? De beelden die volgen kruipen als in slow motion aan me voorbij. We worden de berm in gedrukt. Ik probeer bij te sturen, maar het onvermijdelijke gebeurt. We raken de vangrail. Waar deze normaal als bescherming dient geeft hij nu een tegenduw en worden we met een ongelofelijke snelheid gekatapulteerd. Mijn ademhaling versnelt. Mijn hartslag loopt op. Rustig blijven, schiet er door mijn hoofd. Niet in paniek raken. Alleen dan maak ik kans om dit te overleven... Hulp is onderweg...Er zal toch zeker wel hulp onderweg zijn? Het wordt donker. Het licht gaat uit.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een indrukwekkende scène. Je zegt dat het gezicht van de HP in de airbag drukt, maar hoe kan deze persoon dan praten? Bovendien vind ik 'nieuwsgierig' niet echt mooi gekozen, ik denk niet dat dat de lading dekt. Ik geloof dat je dan meer paniek voelt dan nieuwsgierigheid. Wel een sterk verhaal. Verschrikkelijk wanneer zoiets je overkomt. (Oh en 'het onvermijdelijke gebeurT', sorry voor mijn gezeur ;) )

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, je hebt in alle opzichten gelijk. Wat dom van mij van die airbag en dan nog praten ook. En gebeurd is gebeurd, daar kan ik helaas niets meer aan veranderen. Dank je wel

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, je hebt in alle opzichten gelijk. Wat dom van mij van die airbag en dan nog praten ook.
Fijn dat je het niet als aanvallend oppikt :).
En gebeurd is gebeurd, daar kan ik helaas niets meer aan veranderen. Dank je wel
Dat is toch alleen wanneer het hulpwerkwoord 'is' in de zin staat?
Ik probeer bij te sturen, maar het onvermijdelijke gebeurd.
Ik probeer bij te sturen, maar het onvermijdelijke (wanneer ik hier 'lopen' invul komt hier 'loopt' te staan.) gebeurt. Of word ik nu gek? ;)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt gelijk in deze. Met mijn opmerking gebeurd is gebeurd maakte ik een grapje waarin ik wil aangeven dat ik er nu niets meer aan kan veranderen. thnx

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt gelijk in deze. Met mijn opmerking gebeurd is gebeurd maakte ik een grapje waarin ik wil aangeven dat ik er nu niets meer aan kan veranderen. thnx
Dan heb ik dat verkeerd opgevat ;). (PS: bovenaan je verhaal staat een rode knop 'bewerken', wanneer je op deze knop klikt kun je het gebeurde ongedaan maken ;))

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga ik zo doen. Sorry voor het misverstand. Een grapje op afstand kan verkeerd worden geïnterpreteerd blijkt wel weer. Ik waardeer jouw mening erg. groet Pim

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Pim, de laatste zin zou ik weglaten. Jammer dat er weinig dialoog in je verhaal voorkomt. Het is wel mooi opgebouwd.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met nyceway eens dat er wat weinig dialoog in het verhaal voorkomt. Maar het is een knap verhaal, vind ik. Het is een benauwend stukje tekst en dat was natuurlijk ook de bedoeling. Dus de boodschap komt over. Dit heb ik graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, weinig dialoog. Beklemmend verhaal, raak geschetst. Zoiets hoop je niet mee te maken. Het is dan ook een interessante oefening het je voor te stellen, te beschrijven. Goed gedaan.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het zo teruglees ben ik het met jullie eens dat de dialoog mager is. Ik heb hier natuurlijk over nagedacht. Echter de bijrijder is niet in staat tot praten om het maar zacht uit te drukken. Wellicht had monoloog meer gekunt. Ik ben wel blij dat de boodschap die ik had zo duidelijk overkomt. Het is een echte oefening voor mij om meilijk voor te stellen gebeurtenissen te vangen in gevoel, geur, angst etc... Fijn dat dit in dit verhaal is gelukt. ps. worden de verhalen vaak aangepast nav commentaren, of is dit juist niet de bedoeling?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik miste ook de dialoog, maar miste hem ook niet... Je trok me namelijk meteen het verhaal in, zodat ik pas later dacht: o ja, de dialoog... Klein puntje: Haar levenloze lichaam bungelt in een onnatuurlijke houding. Hier concludeert hij wel snel dat haar lichaam levenloos is. Kan me voorstellen dat hij in zijn toestand dat nog niet helder heeft. Suggestie is om het woord 'levenloos' weg te halen. Door de onnatuurlijke houding en dat ze geen reactie geeft, kan de lezer zelf genoeg invullen. Goed stukje!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Pim, ik vind dat je heel levensecht de situatie beschrijft, dat voorop gesteld. Goed gedaan, wat mij betreft. "ps. worden de verhalen vaak aangepast nav commentaren, of is dit juist niet de bedoeling?" Iedereen doet dat een beetje op z'n eigen manier. Zelf haal ik typefoutjes en d-dt foutjes (ja, meestal op advies van Anne) er wel uit, maar laat ik de rest staan. Wat mij opviel - naast wat al genoemd is - is het één voor één openen van de ogen. Dat lijkt me heel onnatuurlijk, tenzij de ogen met bloed dichtgeplakt zitten en moeilijk open gaan.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Bart. In dat geval pas ik wel enkele dingen aan.
Als u drastisch gaat herschrijven kunt u de nieuwe versie ook in een nieuwe 'post' plaatsen. Voor lezers/commentatoren is dat prettig/interessant. Zij kunnen dan de oude en nieuwe versie met elkaar vergelijken. (Op 'proeflezen' geldt de afspraak het zo te doen.) vriendelijke groeten, A.Kroeze

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Hi pim2000 Wat een fascinerend verhaal. De eerste lyrische regels pakte me meteen al bij mijn strot, maar dat het zo'n dramatisch stuk zou worden had ik niet verwacht. Hier en daar, zoals anderen al signaleerden, enkele kleine oneffenheden, maar je hebt het heel realistisch verteld. Een kleine opmerking: In de één na laatste alinea staat 2x het woordje deze vlakbij elkaar. Misschien is het persoonlijk, maar ik vind dit niet zo lekker lezen. Jammer dat je maar 350 woorden mocht gebruiken, want ik had wel graag willen weten of het nog een beetje goed afloopt met jullie.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een angstig verhaal. Ik zag het helemaal gebeuren brr..het is eerder een monoloog dan een dialoog geworden spijtig genoeg voor de persoon in de auto. De eerste alinea trekt je gelijk kn het verhaal. Ik heb níet alle reacties gelezen dus excuses als er iets dubbel staat. Ik heb het ondanks de triestigheid van het verhaal met plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooi compliment Nicole. Dank je wel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de opdracht niet helemaal goed had gelezen, pas nadat meerdere mensen mij wezen op het uitblijven van de dialoog viel het kwartje pas dat ik me niet hield aan wat de opdracht was. Red ik me eruit als ik zeg dat de HP een innerlijke dialoog voert? mwaa niet echt denk ik. Ik zal de volgende keer de opdracht beter lezen. groet Pim