Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#52 - Moe

‘Ben je moe?’ vroeg haar moeder. ‘Hoe kom je daarbij?’ ‘Langzame reacties, wallen onder je ogen. Je lijkt afwezig ook.’ ‘Ach ...’ Janine friemelde aan haar trouwring. ‘Ik wil er niet over praten. Niet nu. Later misschien.’ Haar moeder legde haar hand op Janines arm. ‘Kan Paul zijn handen niet thuis houden? Zuipt-ie?’ ‘Nee, nee, dat is het niet. Het is gewoon ...’ ‘O, mijn God.’ Haar moeder sloeg de hand voor de mond. ‘Je hebt toch geen ... je-weet-wel? Je weet wel, wat tante Ans had?’ ‘Mam, hou ermee op. Ik heb geen kanker.’ Ze zuchtte en keek weg van haar moeders blik. ‘Paul en ik ...’ ‘O, kindje toch ... Toen het tussen je vader en mij wat minder ging, heb ik die ander opgezocht en gezegd dat ze moest opzouten. Echt, niets doen is geen optie, neem dat van mij aan. Confronteren, dat werkt.’ ‘Ik ... ik denk erover het te laten weghalen.’ Haar moeder reageerde niet onmiddellijk. ‘Hoor ik het goed? Is het eindelijk ... Is het eindelijk gelukt? Wat fantas—!’ ‘Het is niet fantastisch, mam. Het is klote.’ Haar moeder keek haar met opengesperde ogen aan. ‘Je wilt het niet houden, zei je? De problemen met Paul zijn toch wel uit te praten? Ik bedoel, nu je ...’ Janines lip trilde. ‘Paul en ik zijn al een halfjaar niet intiem met elkaar geweest.’ [Opmerking: Tekst aangepast n.a.v. feedback t/m #11]

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, Dat is snel :) Goed opgebouwde dialoog. Ik was heel benieuwd wat er aan de hand was - en de ontknoping is verrassend.
Je hebt toch geen ... je-weet-wel? Je weet wel, wat tante Ans had?’
twee keer: je weet wel - mijns inziens niet nodig

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, Dat is snel :) Goed opgebouwde dialoog. Ik was heel benieuwd wat er aan de hand was - en de ontknoping is verrassend.
Je hebt toch geen ... je-weet-wel? Je weet wel, wat tante Ans had?’
twee keer: je weet wel - mijns inziens niet nodig
Bedankt voor het lezen en je vriendelijke fb, janp. De herhaling van "je weet wel" geeft een natuurlijke vertraging en benadrukt dat de moeder er met moeite over spreekt (denk ik). Er wordt zo ook een niet-benoemde lichaamstaal zichtbaar (verwacht ik). In die zin is het bewust gedaan, en functioneel (hoop ik).

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees dat herhalen als een soort stotteren door emotie. Mooi verhaal, Leonardo. Wat een heerlijk dialoog. Spannend. Ik sta op het punt tegen die moeder te roepen dat ze nu eindelijk haar dochter aan het woord moet laten. :0

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Babbelzieke moeder, verscheurde dochter. Op het einde: hè? Oei! Geen woord teveel (behalve van de moeder dan :) ). Een flard gesprek die een hele wereld opent. Knap.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt me heerlijk voor Britse actrices, met hun geweldige mix van melodrama en een gevoel van understatement. Mooi. Een klein dingetje: ‘Paul en ik zijn al een halfjaar niet intiem geweest.’ Praten mensen in het echt over ‘intiem' zijn? Meer zo denk ik: “Paul en ik hebben al een half jaar niet meer bij elkaar geslapen.” Wat denk jij?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze dialoog bevalt me wel. Gegrond in authenticiteit, een gesprek dat zeker vaker heeft plaats gevonden. Graag gelezen, Leonardo.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuke dialoog, Leonardo. Die ongeruste en radende moeder moet haar mond niet houden. Zij brengt juist de spanning in het verhaal. Twee maal 'je weet wel' heeft hier een duidelijke functie, dus laten staan. Iemand die tegen haar moeder zegt dat iets klote is, durft ook te spreken van vrijen. ‘Paul en ik zijn al een halfjaar niet intiem geweest.’ Strikt genomen is dit een leugen. Janine is wel intiem geweest met iemand anders. 'Paul en ik hebben al een half jaar niet meer met elkaar gevreeën', klinkt beter, vind ik. Met plezier gelezen, maar het arme schaap zit er mee.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede dialoog. Een taalfoutje: Toen het tussen je vader en ik wat minder ging ... Vooropgesteld dat de moeder ABN spreekt, moet dat zijn: Toen het tussen je vader en mij wat minder ging ... (Voor wat het waard is: Paul en ik zijn al een halfjaar niet intiem geweest. vind ik juist in zijn vaagheid - het benadrukt nogmaals dat de dochter hier liever niet over spreekt - zeer goed gevonden.) vriendelijke groeten, A.Kroeze

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie dialoog met veel subtekst (dat wat niet direct uitgesproken wordt). Je begint meteen goed met 'show don't tell' door Janine aan haar trouwring te laten friemelen. Maakt niet alleen duidelijk dat ze dus getrouwd is en zich ongemakkelijk voelt, maar geeft ook een hint dat er met het huwelijk weleens wat aan de hand zou kunnen zijn. Niet alleen Janine, maar ook haar moeder zet je goed neer: luistert niet, vult alles zelf wel in. Leuk dat je meteen ook onderwerpen uitsluit door ze door moeder te laten noemen en te laten ontkennen door Janine. ;) Taaldingetje: "Toen het tussen je vader en ik wat minder ging,..." ik => mij Want een persoonlijk voornaamwoord na een voorzetsel staat niet in de onderwerpsvorm (geldt voor alle mensen/dingen die bij dat voorzetsel horen). Je bent goed geslaagd zonder het onderwerp te benoemen, duidelijk te maken wat er aan de hand is. Een goed verhaal dat blijft hangen!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta @Richard - bedankt voor het lezen @Dos - je hebt goede punten. Bedankt voor je scherpe blik. Ik zal "met elkaar" toevoegen @A Kroeze: ik heb de taalblunder gerepareerd @Marije - bedankt voor je geweldige fb. Ja, subtekst is waar de opdracht toe uitnodigt en een bijzondere nuttige oefening! Taaldingetje aangepast. @Blavatski @Nicole - bedankt voor het lezen. Leuk dat jullie het waarderen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi om te zien hoe naast de verkeerde conclusies van de moeder ook onze eigen rol-gebonden vooroordelen hier aan het werk gaan en het verhaal automatisch verkeerd invullen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herken mijn eigen moeder in jouw moederpersonage. Mooi neergezet dan ook De afsluitende zin kwam een beetje vreemd op mij binnen. Dan bedoel ik niet de inhoud maar het woord intiem. Ik snap dat je het woord sex of vrijen minder makkelijk gebruikt bij je moeder, maar inhoudelijk had juist die net wat sterker gekund. Inhoudelijk wel een ijzersterke ontknoping

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verrassend eind! :thumbsup: Goede karakters neergezet d.m.v. de dialoog. Er zit geen beschrijving bij maar ik zag de moeder en dochter duidelijk voor me! :nod:

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreselijk zo'n moeder die alles voor je invult! Ik ben benieuwd naar wat er nu gaat komen. Ik denk niet dat ze lang stil zal blijven.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nicole, @niceway, @Anne, @Karin - bedankt voor het lezen. @Pim - jij en ik zouden dat zo zeggen. @Dos ook. Janine niet en die is aan het woord. @Marie - zie je dat je geen uiterlijke beschrijving nodig hebt om een personage te typeren? :) Bedankt voor je bevestiging.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie dialoog met veel subtekst (dat wat niet direct uitgesproken wordt). Je begint meteen goed met 'show don't tell' (SDT) door Janine aan haar trouwring te laten friemelen. Maakt niet alleen duidelijk dat ze dus getrouwd is en zich ongemakkelijk voelt, maar geeft ook een hint dat er met het huwelijk weleens wat aan de hand zou kunnen zijn.
Ik heb een afwijkende opvatting over SDT. Hier is het gefriemel aan de trouwring een visualisering, niet zozeer SDT, met inderdaad de informatie die jij noemt en passant verstrekt. Het totale fragment 'showt' het karakter van vooral de moeder en (in iets mindere mate) Janine.