Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 51 Mijn laatste rustplaats

Mijn laatste rustplaats Tien jaar geleden, bij het bereiken van mijn pensioengerechtigde leeftijd, droeg ik mijn meubelmakerij over aan mijn twee zoons en begon ik aan mijn magnum opus, tevens mijn ultieme oudedagsvoorziening. Ik heb er een jaar aan gewerkt... aan mijn dubbelwandige doodskist. Het is niet de bedoeling dat ik er in begraven of gecremeerd wordt; daar is hij te kostbaar voor geworden en ook ben ik er te zeer aan gehecht geraakt. Hij blijft in het bezit van de familie; is ook het luxe prototype van een model dat door mijn zoons in productie genomen is en verkoopt als een trein. Sinds ik de laatste hand aan mijn kist heb gelegd, breng ik er elke dag mijn genoeglijkste kwartiertje in door. Meteen na het ontwaken en na de douche ga ik erin liggen. Dat alleen al is een lust. Er ligt een dunne matras in met pocketvering die elk deel van mijn rug evenveel ondersteunt. De rugklachten die ik vroeger wel eens had zijn verdwenen. De ruime binnenkant is afgewerkt met bordeauxrode taft. Zodra ik lig klinkt er uit vier speakers muziek: de Vier Jaargetijden van Vivaldi. Deze muziek, in combinatie met de geur van de cederhouten kist, brengt mij telkens weer in een staat van verrukking. Zeker als het deksel, dat scharniert aan het voeteneinde, langzaam, hydrolisch naar beneden komt. Hierin zijn at random meer dan duizend lichtpuntjes gemonteerd, niet groter dan een speldenknop. Het is alsof de Melkweg me nadert, alsof de kosmos me uitnodigt er weer exclusief deel van uit te maken. Als de deksel sluit kan ik hem van binnenuit vergrendelen en met de druk op een knopje kan ik me wapenen tegen alle ouderdomskwalen die nog op de loer liggen. Als ik dit gezondheidsmechaniek in werking stel, stroomt er vanuit vier patronen koolmonoxide in mijn laatste rustplaats en zal ik weldra vredig inslapen. Maar zover is het bij lange na nog niet. Ik besef dan dat ik een geluksvogel ben; dat veel van mijn leeftijdgenoten ook al in een kist liggen en er niet meer uit komen; dat ik nog kerngezond ben, in het bezit van al mijn tanden en familieleden. Ik luister dan een jaargetijde van Vivaldi af en fit als een hoentje stap ik uit mijn kist, om weer dankbaar aan een nieuwe dag te beginnen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
je idee is weer heerlijk bizar vooral je laatste alinea vind ik mooi (al zou ik "voor mijn leeftijd" schrappen (en "nog" eigenlijk ook)) graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen hydraulische sluiting? Dat zou ook een mooi effect kunnen geven. Dit is een bijzonder merkwaardig verhaal. Maar ergens eigenlijk ook wel voorstelbaar. Hobbyprojectjes lopen vaker uit de hand. Eigenlijk had ik nu graag even de geur van Canadees cederhout geroken. Jammer dat Wikipedia die mogelijkheid niet biedt. Ik vind dit een geslaagd absurd verhaal.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, heerlijk bizar! Ik krijg bijna de neiging om het ook eens uit te proberen ;) . Mooie opbouw, van 'normaal' naar steeds maffer. En toch nog steeds invoelbaar. Knap. Mooiste zin: "in het bezit van al mijn tanden en familieleden". :lol:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer met veel plezier gelezen, Dos. Ik ben het eens met de schrapsuggesties van schrijvenmaar, maar dan vooral vanwege het aantal woorden :-)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
je idee is weer heerlijk bizar vooral je laatste alinea vind ik mooi (al zou ik "voor mijn leeftijd" schrappen (en "nog" eigenlijk ook)) graag gelezen!
Schrijvenmaar, met de bewuste formulering geef ik aan dat het vooral de puike gezondheidstoestand op hoge leeftijd (75 jaar) van de hp is die hem maakt tot een geluksvogel. Als hij een jaar of veertig was geweest zou zijn goede gezondheid niet zo uitzonderlijk zijn geweest. Daarom vind ik die formulering hier wel passen. Jouw voorstel zou ook heel goed kunnen, vind ik zelfs mooier, want eenvoudiger, maar dan had ik niet extra de nadruk gelegd op zijn uitzonderlijke situatie. En daar was het mij om te doen. Maar goed dat je scherp hebt meegekeken. Daarvoor dank. Het idee lijkt absurder dan het in werkelijkheid is. Als je ziet hoeveel en hoezeer er in verzorgingstehuizen door oudjes geleden wordt, is het niet zo vreemd dat er wel mensen zijn die geen zin hebben om in de mallemolen van de euthanasieverklaring te stappen en naar wegen zoeken om zelf te beslissen wanneer en hoe ze aan het einde van hun leven wensen te komen. Ik vind het idee aanlokkelijk om mettertijd ook zo'n kist voor mezelf te laten maken. :)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen hydraulische sluiting? Dat zou ook een mooi effect kunnen geven. Dit is een bijzonder merkwaardig verhaal. Maar ergens eigenlijk ook wel voorstelbaar. Hobbyprojectjes lopen vaker uit de hand. Eigenlijk had ik nu graag even de geur van Canadees cederhout geroken. Jammer dat Wikipedia die mogelijkheid niet biedt. Ik vind dit een geslaagd absurd verhaal.
Jawel Johanna, de deksel gaat hydraulisch, langzaam naar beneden, maar kan ook van binnenuit vergrendeld worden. Dit om te voorkomen dat op het allerlaatste moment de buitenwacht nog probeert dat het feest niet doorgaat. Als de kist eenmaal vergrendeld is pepaalt de stervende zelf wat er gaat gebeuren. Muziek en CO-patronen zijn ingebouwd in de dubbele wand van de kist. Veel goede sigaren zijn verpakt in kistjes van cederhout. Niet zelden zit er een stukje cederfineer in waarmee je de sigaren kunt aansteken. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, heerlijk bizar! Ik krijg bijna de neiging om het ook eens uit te proberen ;) . Mooie opbouw, van 'normaal' naar steeds maffer. En toch nog steeds invoelbaar. Knap. Mooiste zin: "in het bezit van al mijn tanden en familieleden". :lol:
Krintje, eerst wennen aan het idee, vooral oude, vastgeroeste ideeën loslaten en dan uitproberen. Is zo gek nog niet. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer met veel plezier gelezen, Dos. Ik ben het eens met de schrapsuggesties van schrijvenmaar, maar dan vooral vanwege het aantal woorden :-)
Bart, ik heb al veel moeten schrappen van het oorspronkelijke verhaal. Die paar woorden hadden me niet veel dichter bij de woord-limiet gebracht. Fijn dat je het met plezier gelezen hebt en dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel goede sigaren zijn verpakt in kistjes van cederhout. Niet zelden zit er een stukje cederfineer in waarmee je de sigaren kunt aansteken. Dank voor je reactie.
Ik rook verrekte weinig goede sigaren. Eigenlijk geen. Misschien moet ik naar de sigarenhandel om aan een kistje te ruiken. Maar ruiken dergelijke kistjes incl. volledige inhoud niet naar sigaren? Ik zit veel tussen planken. Als de planken net nieuw zijn of net in de onderhoud staan, menen mensen vaak dat het naar hout ruikt. Feitelijk ruikt het dan naar olie, niet naar hout.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Subliem. Moeiteloze absurditeit in een verraderlijke logica. Geweldig!
Marcker, dank voor je compliment. Nog steeds vind ik het verhaal niet erg absurd; wel uitzonderlijk en niet alledaags. Je met je lijf vol kankercellen voor de trein werpen of zo dement als een draaideur op de twintigste verdieping uit een raam stappen, vind ik veel absurder en mensonwaardiger. Mijn hp probeert dit te voorkomen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos wijnhof, HP is een levensgenieter - hij maakt het steeds gekker. Mooi detail dat hij slechts 1 jaargetijde beluistert. Dit vind ik wat omslachtig:
Deze muziek, in combinatie met de geur van het hout waarvan de kist is vervaardigd -Canadees cederhout-
suggestie: Deze muziek, in combinatie met de geur van het Canadees cederhout waarvan de kist is vervaardigd.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, jij absurde aap :) Ik vind het geweldig geschreven en als de HP hiermee zijn familie en leven meer waardeert, wie ben ik dan om het luguber te vinden.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel goede sigaren zijn verpakt in kistjes van cederhout. Niet zelden zit er een stukje cederfineer in waarmee je de sigaren kunt aansteken. Dank voor je reactie.
Ik rook verrekte weinig goede sigaren. Eigenlijk geen. Misschien moet ik naar de sigarenhandel om aan een kistje te ruiken. Maar ruiken dergelijke kistjes incl. volledige inhoud niet naar sigaren? Ik zit veel tussen planken. Als de planken net nieuw zijn of net in de onderhoud staan, menen mensen vaak dat het naar hout ruikt. Feitelijk ruikt het dan naar olie, niet naar hout.
Klopt, het zijn de etherische oliën in het hout die de geur verspreiden. Toch zeggen we dat het hout ruikt, want de geurende olie is niet direct zichtbaar. Nieuwsgierig als ik ben: tussen welke planken zit jij een groot deel van je tijd?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos wijnhof, HP is een levensgenieter - hij maakt het steeds gekker. Mooi detail dat hij slechts 1 jaargetijde beluistert. Dit vind ik wat omslachtig:
Deze muziek, in combinatie met de geur van het hout waarvan de kist is vervaardigd -Canadees cederhout-
suggestie: Deze muziek, in combinatie met de geur van het Canadees cederhout waarvan de kist is vervaardigd.
Foei Jan, wat heb ik me hier vergaloppeerd met die monsterlijke zin. Ik heb mijn vrouw gevraagd me eens goed om de oren te slaan. Nu ben ik aan een kant doof. Maar het heeft er wel toe geleid dat ik de zin nog compacter kon maken dan jij al voorstelde, nl. Deze muziek, in combinatie met de geur van de cederhouten kist, brengt mij telkens weer in een staat van verrukking. Weer dank voor je kritisch commentaar.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, jij absurde aap :) Ik vind het geweldig geschreven en als de HP hiermee zijn familie en leven meer waardeert, wie ben ik dan om het luguber te vinden.
Lili, het is des aaps om apenstreken te vertonen. Een zelfgekozen weg om op een milde manier onmenselijk ouderdomslijden te voorkomen kan m.i. nauwelijks absurd zijn. Het is wel strijdig met de heersende moraal -je komt in de hel- maar apen geloven niet in een hiernamaalse hel en hebben daar dus lak aan. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
je idee is weer heerlijk bizar vooral je laatste alinea vind ik mooi (al zou ik "voor mijn leeftijd" schrappen (en "nog" eigenlijk ook)) graag gelezen!
Schrijvenmaar, met de bewuste formulering geef ik aan dat het vooral de puike gezondheidstoestand op hoge leeftijd (75 jaar) van de hp is die hem maakt tot een geluksvogel. Als hij een jaar of veertig was geweest zou zijn goede gezondheid niet zo uitzonderlijk zijn geweest. Daarom vind ik die formulering hier wel passen. Jouw voorstel zou ook heel goed kunnen, vind ik zelfs mooier, want eenvoudiger, maar dan had ik niet extra de nadruk gelegd op zijn uitzonderlijke situatie. En daar was het mij om te doen. Maar goed dat je scherp hebt meegekeken. Daarvoor dank. Het idee lijkt absurder dan het in werkelijkheid is. Als je ziet hoeveel en hoezeer er in verzorgingstehuizen door oudjes geleden wordt, is het niet zo vreemd dat er wel mensen zijn die geen zin hebben om in de mallemolen van de euthanasieverklaring te stappen en naar wegen zoeken om zelf te beslissen wanneer en hoe ze aan het einde van hun leven wensen te komen. Ik vind het idee aanlokkelijk om mettertijd ook zo'n kist voor mezelf te laten maken. :)
Toch gekozen voor het schrappen van 'voor mijn leeftijd'. Nergens voor nodig om die extra te benadrukken. De zin loopt nu beter. :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel goede sigaren zijn verpakt in kistjes van cederhout. Niet zelden zit er een stukje cederfineer in waarmee je de sigaren kunt aansteken. Dank voor je reactie.
Ik rook verrekte weinig goede sigaren. Eigenlijk geen. Misschien moet ik naar de sigarenhandel om aan een kistje te ruiken. Maar ruiken dergelijke kistjes incl. volledige inhoud niet naar sigaren? Ik zit veel tussen planken. Als de planken net nieuw zijn of net in de onderhoud staan, menen mensen vaak dat het naar hout ruikt. Feitelijk ruikt het dan naar olie, niet naar hout.
Klopt, het zijn de etherische oliën in het hout die de geur verspreiden. Toch zeggen we dat het hout ruikt, want de geurende olie is niet direct zichtbaar. Nieuwsgierig als ik ben: tussen welke planken zit jij een groot deel van je tijd?
Met name tussen eikenhouten planken. Maar ook wel planken van tropische houtsoorten. En een aantal lichte houtsoorten, maar dat steeds minder. O ja, en geen hout maar gras: bamboe. Parketvloeren. Ik vergat nog een belangrijke trouwens. Kurk - komt tenslotte van de kurkeik :)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel goede sigaren zijn verpakt in kistjes van cederhout. Niet zelden zit er een stukje cederfineer in waarmee je de sigaren kunt aansteken. Dank voor je reactie.
Ik rook verrekte weinig goede sigaren. Eigenlijk geen. Misschien moet ik naar de sigarenhandel om aan een kistje te ruiken. Maar ruiken dergelijke kistjes incl. volledige inhoud niet naar sigaren? Ik zit veel tussen planken. Als de planken net nieuw zijn of net in de onderhoud staan, menen mensen vaak dat het naar hout ruikt. Feitelijk ruikt het dan naar olie, niet naar hout.
Klopt, het zijn de etherische oliën in het hout die de geur verspreiden. Toch zeggen we dat het hout ruikt, want de geurende olie is niet direct zichtbaar. Nieuwsgierig als ik ben: tussen welke planken zit jij een groot deel van je tijd?
Met name tussen eikenhouten planken. Maar ook wel planken van tropische houtsoorten. En een aantal lichte houtsoorten, maar dat steeds minder. O ja, en geen hout maar gras: bamboe. Parketvloeren.
Ja, vreemd. Bamboe, een grassoort. Probeer daar maar eens hooi van te maken!?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, vreemd. Bamboe een grassoort. Probeer daar maar eens hooi van te maken!?
Nou, wij hadden bamboe in onze tuin. Erg mooi, een niet woekerend soort. Onze kat vond bamboe ook mooi, als toilet welteverstaan. Na ongeveer drie maanden leek het aardig op een bosje hooi.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het absurde zit het voor mij erin dat hij elke dag even in zijn kist gaat liggen. Ik zou er claustrofobisch van worden. Lekker rustig is het dan wel weer. Is het wel slim om er elke dag even in te gaan liggen? Stel je voor dat de oude man te stram is om er weer uit te komen... Graag gelezen, Dos.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het absurde zit het voor mij erin dat hij elke dag even in zijn kist gaat liggen.
Anne heeft gelijk. Absurd en briljant. Dat wilde ik nog even benadrukken.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne en Bart, de goede man was pas 65 toen hij eraan begon. Hij blaakte van gezondheid en wist de dood nog ver in het verschiet. Maar door dagelijks even in zijn kist te gaan liggen wende hij wel aan het idee en leerde zo, door de jaren heen, de dood te accepteren als heel normaal horend bij het leven, zonder angst- of verdrietgevoelens. Zoals blijkt uit # 52. Dank voor jullie reactie.