Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #51 - Ben Nevis

God bestaat, en hij houdt van mij! Dat was wat er door hem heen ging. Anders had hij het nooit gedaan. Zo was hij niet. Donald had in het algemeen goede ervaringen met groepsreizen, maar deze wandeltrip in Schotland was vanaf het begin een ramp geweest. Jammer, want hij was gelijk verliefd geworden op het land. De ruige bergen, het onvoorspelbare weer, de kastelen en ruïnes, en ja, ook de whisky natuurlijk. Toch, als hij van tevoren geweten had dat hij de enige man zou zijn van de negenkoppige groep - inclusief de reisleidster - dan was hij zeker thuisgebleven. Vijf dagen in een kippenhok, daarvoor hoefde hij niet naar Schotland. In de lounge van het hotel legde Marjorie, de gids, uit dat ze die dag de hoogste berg van Groot Brittannië zouden gaan beklimmen. De Ben Nevis, wist Donald, is slechts 1344 meter hoog, maar het viel hem toch tegen dat niet één van de dames rekening hield met haar overgewicht of slechte conditie en de wandeling oversloeg. Toen Marjorie was uitgesproken barstte het gekakel van het acht-koppige kwebbelmonster weer los. „Tok, tok, tôôôk” klonk het. „Kwak, kwaaak! “Mèèèh!” Gèk werd hij er van. Beneden in het dal kon je nog niet veel zien van de Ben Nevis. Het was mistig en miezerig, zoals het in Schotland vaak is. Maar over een uur kon het strakblauw zijn. ‘Vier seizoenen in één dag’, dat was Schotland. Donald verlangde naar rust, naar stilte, naar niets dan de geluiden van de natuur en met een stevige tred probeerde hij enige afstand te scheppen tussen hem en de immer kakelende kinderboerderij achter hem. Toen hij bij de splitsing met het hekje kwam, kon hij ze nog steeds horen, maar de mist was te dicht om ze nog te zien. Het houten hekje was midden op het hoofdpad geplaatst. Er was een bord op gespijkerd met daarop de tekst:

AFGESLOTEN • LOOPBRUG DEFECT • GEVAARLIJK!

Hij pakte het hekje op en plaatste het voor het andere pad. Toen nam hij de weg die het minst bewandeld was, en dat maakte een wereld van verschil.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste alinea maakt me nieuwsgierig. :? De tweede alinea beschrijft duidelijk de mooie sfeer en het land. :) Het slot van de derde alinea doet me lachen. :D Het einde laat me verbouwereerd achter. :eek: Is het hek niet te zwaar voor de HP? Kent de reisleidster de weg niet? Ziet niemand het gebeuren? Alles schiet er door mijn hoofd omdat ik niet wil geloven dat de HP tot zoiets in staat is. En dan ook nog eens God dankbaar zijn! Een HP zonder spijt. Jij hebt me erg betrokken gemaakt dus een goede invulling! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Hp raakt daadwerkelijk waanzinnig door de aanwezigheid van een paar vrouwen. Heel erg grappig vind ik: het achtkoppige-kwebbel monster. Een keer iets anders, fijn dat je het monster van Loch Ness spaart. Het mistige vochtige Schotse weer is de perfecte setting voor een verhaal als dit. Hp rsakt op bijzonder komische manier steeds meer verbitterd. Geslaagd en (tragi)komisch.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hele fijne humor. HP doet me op de een of andere manier denken aan Basil Fawtly. Zie het hem zo doen. Schitterend hoor.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch nog gelukt ... en goed ook! Het heeft iets bitters, iets komisch en de perfecte sfeer en setting voor het vertelde. Ik heb gelachen om de fraaie formuleringen die 's mans ergernis voortbracht, en om de onderkoele wijze waarop de over-de-top-ontknoping beschreven wordt. Fijn stukje dus weer.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
bart snel, Mooi beeld van het landschap, kan me iets voorstellen bij de ergernis van de HP.
de immer kakelende kinderboerderij achter hem
Schitterend!

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is er dan toch nog van gekomen. Moest er mee lachen, ik zie het al helemaal voor me, 1 man tussen al die kakelende kippen- hoe je die omschrijft - hilarisch, maar zijn ze zo erg dat hij op het laatst een belangrijke waarschuwing in de wind slaat of heeft hij zoveel vertrouwen in God. Ben benieuwd wat hij niet gedaan zou hebb.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel vermakelijk. Je neemt ons mooi mee in de groeiende ergernis, de oplopende frustratie en de moordneiging van HP. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooh Bart, wat een verrukkelijk stukje tekst! Je hebt echt een pareltje neergezet!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Die eerste 4 zinnen vind ik al luguber, dat zegt eigenlijk al alles over hem. Ben benieuwd hoeveel andere 'ongelukjes' in vorige groepsreizen hebben plaatsgevonden ;)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemaal hartelijk dank voor het lezen en de reacties. @Dos: bedankt voor je scherpe blik @Nicole, niet hijzelf, maar de dames stuurt hij over de defecte loopbrug... @Lilithx, fijn dat je dit een pareltje vond!

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, een verhaal waar Schotland in voorkomt, heeft natuurlijk een streepje voor bij mij (ik woon er). ;) Geweldig: ...barstte het gekakel van het acht-koppige kwebbelmonster weer los. Absoluut waar: ‘Vier seizoenen in één dag’, dat was Schotland. Verrassend einde, waar ik me wat bij voor kan stellen. ;) Genoten van het verhaal!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:D Een geweldig stukje. ik weet niet of je een Schotlanddeskundige bent, maar ik ben al jaren op zoek naar een boek dat over een eiland bij Schotland ging. Volgens mij moest hij de piano stemmen. De titel is echter niet 'De pianostemmer'.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mirte, in mijn eerste versie zat veel meer beschrijving van Schotland maar bij het schrappen kon ik dat makkelijker inkorten dan de plotlijn. @Blavatski, Als je niet teveel praat loop je geen gevaar (denk ik) @Marije: Hartelijk dank voor het compliment! @Tja, Ik denk "De piano" van Jane Campion and Kate Pullinger. Dat begint in Schotland. Allemaal bedankt voor het lezen. In 1993 maakte ik een groeps-wandelreis door Schotland, als enige man met 6 dames. We zijn o.a. bij Loch Ness geweest en hebben, in de mist, de Ben Nevis beklommen. En daar houdt de overeenkomst ongeveer op. Ik was ook de enige roker in die groep, dus het was niet moeilijk af en toe een momentje van rust voor mezelf te creëren :-)