Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#51 Wachten

Tegen zijn eigen aanwijzingen in heeft Hank de duikinstructeur niet zijn pak aan en toont met onverholen trots de gevolgen van de beten van een Kawasaki-shark op zijn rug. We controleren nog eenmaal onze uitrusting en gaan overboord. Na 'Alles Okay' voegt hij zich bij ons. Meisje heeft niet haar beste dag en het lukt haar niet af te dalen. Als ik de bodem bereik en omhoog kijk, zie ik haar worstelen om haar adem aan de zuurstoffles toe te vertrouwen. Hank komt omlaag en gebaart me hier te wachten, al hoverend boven het zand waar de eerste vissen achter de rotsen vandaan komen om hun zoektocht naar eten of kandidaten voor een nieuwe 'leg' voort te zetten. Het lukt me na wat tellen inderdaad in kleermakerszit enkele centimeters boven de vloer te zweven in een traag op-en-neergaand ritme dat mijn longen volgt. Dan ben ik alleen met mijn adem die steeds rustiger haar belletjes aan het water toevertrouwt. Een zeebaars en een snapper glijden langs me heen, gerustgesteld met mijn meditatieve staat die meer en meer met de zee versmelt. Ik kijk achterom naar de staalblauwe muur waar de oceaan begint en waarachter je voorgoed kan verdwijnen. Ik schrik niet van deze aardse iteratie van het heelal want ik hoor bij alles wat zich voor mij afspeelt: een schatkamer waar het licht neerdaalt als op de eerste dag, een waaier van fotonen. Een barracuda verstopt zich niet langer en kijkt me minutenlang aan. Een mantarog glijdt voorbij met traag wapperende sierlijkheid en versnelt even om al mijn hoop op een moment van verafgoding te voorkomen. Dan komen ook Meisje en Hank naar beneden. De stoere Amerikaan wijst dan vol puberaal enthousiasme naar een piepklein zwart-wit gestreept visje. Met zijn handen imiteert hij een drummer. Een trommelvis zou hij later aan wal uitleggen. En op het moment dat je beseft hoe bevoorrecht je bent, komt er ook nog een zeeschildpad voorbij. Van schrik stoot ik een stukje koraal af en voel me verschrikkelijk schuldig. Van iets wat je zo onderdak geeft, mag niets verloren gaan.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kawasaki-shark is geen haaiensoort maar een grapje van de instructeur; de verwondingen waren de gevolgen van een motor-ongeluk.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie vertelling met een moeizaam begin. Er staan enkele loodzware zinnen in de eerste alinea. Tweemaal 'niet' in de eerste zin en tweemaal 'niet' in de vierde zin. Daarmee 'niet' je het eerste deel dicht. :) Boven de vloer zweven? Is dat duikjargon of moet het hier misschien toch 'bodem' zijn? Ik vraag het maar... . Tweede en derde alinea: helemaal mee. Mooi beschreven, het ontzag en respect voor de onderwaterwereld euh...spat er van af. Treffend.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marcus (en aangenaam kennismaken) Ik kan het niet beter verwoorden dan Marcker hier boven mij. Je eerste zin heb'k wel driemaal moeten lezen. Een goed geplaatste komma zou hier al wonderen hebben gedaan. Misschien is het een idee om jouw eerste alinea nog eens te herbekijken? Als ik je zo lees, durf ik echt te denken dat je een duiker bent, maar misschien ben je wel gewoon héél goed in het kruipen van de huid van je personage. De naam Meisje, was wel even wennen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marcus. Het is duidelijk dat je ultiem geniet van het onderwaterleven bij het duiken. Volgens mij kun je dit fraai geschetste beeld niet verzinnen als je het niet zelf hebt ervaren. Heel mooi verteld. Kleinigheidje: toevertrouwd In de zin Dan ben ik ... enz. moet toevertrouwt zijn (= t.t.)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marcus, lang geleden heb ik in de buurt van Bali een korte snorkelervaring mogen hebben; de wondere onderwaterwereld vond ik betoverend en ik was eerlijk gezegd een beetje verdrietig dat het maar eenmalig was. Als ik jonger was geweest had ik van diepzeeduiken best mijn hobby willen maken. Je beschrijving van de onderwaterwereld is heel mooi. Ik was er weer helemaal een beetje "in" :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het grapje van de Kawasaki-shark leuk. Het lijkt me dat je een (amateur)duiker bent? Ik las hierboven dat de eerste alinea moeizaam loopt. En dat klopt misschien ook wel, maar wat mij betreft wel sfeerbepalend. Ook het puberale enthousiasme van de duikinstructeur is mooi gevonden. Al met al een aangenaam verhaal om te lezen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Na een meditatieve visser, nu een meditatieve duiker. Mooi geschreven. Het voelt als even ontsnappen aan de 'echte wereld', even weg van alle grote en kleine mensen-ego's, al zijn die nooit ver weg, blijkt maar weer.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marcus, De onderwaterwereld laat je mooi zien, vooral alinea twee. dingetje: 'ritme wat mijn longen volgt.' - dat mijn longen volgt

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank voor de aanwijzingen; hopelijk tot jullie genoegen aangepast. Meisje is geen echte naam maar in mijn belevingswereld een Reviaanse eretitel voor vriendinnetjes.