Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

51 Dagdromen

Dromerig zit ik op mijn balkon. Beneden hoor ik het stadsverkeer, ruik de uitlaatgassen en een verschaalde lucht van oud frituurvet. Een waterig zonnetje hangt aan de hemel, het is niet koud, het is zelfs een beetje benauwd. Gedachten springen door mijn hoofd, als sprinkhanen op een open veld. Ik verlang naar de zee. Hoog boven mij cirkelt een meeuw, was ik maar net zo vrij, bedenk ik met een zucht. Het volgende moment versmelt ik ermee, en samen vliegen we weg. Opeens zie ik een kuststrook, ik herken het strand. Toppen van mangroven steken uit de oceaan, het regenwoud strekt bijna tot aan het water, het is vloed. Een geluksgevoel borrelt omhoog, een deel van mij is altijd hier. Ik loop langs de ruige branding, het geluid klinkt rustgevend, en proef het zout van de spetters op mijn lippen. Het water speelt met mijn voeten, kietelt en zuigt aangenaam warm aan mijn voetzolen. Een onverwachts hoge golf rolt brutaal tot mijn billen, duwt mij om, en ik ga kopje onder. Proestend kom ik boven, het voelt als thuiskomen. Op het smalle stukje strand ga ik liggen. Zandkorreltjes knarsen onder mijn hoofd, de takken van bomen over mij uitgestrekt, met blaadjes die het zonlicht filteren. Het water speelt met mijn hakken, alsof de oceaan mij opnieuw verwelkomt. Afwezig laat ik het warme zand door mijn handen glijden. Ik sluit mijn ogen en laat mezelf wegdoezelen, terwijl ik opdroog. Een vogel stoot schrille klanken uit, die ik ergens van herken. Verbaast open ik mijn ogen, staar naar de oceaan, die verandert in de grijze muur van mijn balkon. Het indringende geluid van mijn mobiel doet pijn aan mijn oren, sterker nog, ik voel het tot diep in mijn lichaam. Ik wil opstaan, maar mijn lijf voelt log en zwaar, en tegelijkertijd heel transparant. De herrie stopt. Ik ontspan. Ik kijk naar mijn kleine teen, zit daar een korreltje zand?

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijd voor vakantie, Meta? Een dagdroom, teweeggebracht door een nietig zandkorreltje aan je kleine teen. Goede omschrijving van de grijze, stinkende wereld. Vloeiende overgang naar het imaginaire paradijs, dat tegelijk ergens op je ligt te wachten. Ruw ontwaken door de kille technologie van je mobieltje. Ben heel even meegevoerd naar je magische plaats. Mooi werkje, graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi beschreven, Meta, goeie opbouw. Het doet me denken aan een reclamespot voor een tropisch drankje waarmee je je even helemaal ergens anders waant. Mooi detail ook, dat korreltje aan het eind.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta Boonstra, Ik vind het ook mooi qua opbouw en contrast tussen werkelijkheid en droom. Ook leest het heel prettig. Zeurtje: 'frietvet' - frituurvet.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap hoe je dat vakantiegevoel weet op te roepen in je verhaal. Zou een goede ontspanningsoefening zijn.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie nyceway. Leuk idee! Misschien met het geluid van de zee op de achtergrond om je beleving te versterken ;) Zo'n cd heb ik ooit wel eens gehad.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn buurman heeft een kapot autoalarm. Vanuit het niets begint het alarm te loeien. Zo voelt ook het einde van jouw verhaal. Ik had nog best even willen blijven. Aangenaam verhaal.