Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Een kind in de boom (50)

Klaaglijk miauwde het poesje halverwege de grillige appelboom. Emma stond met de punten van haar gympen op het stuur van haar fiets, graaide naar de onderste tak, gaf met haar linkervoet een zetje, en trok zichzelf lenig op. Met een zelfvoldaan gevoel keek ze naar boven. ‘Ik kom eraan, Saartje.’ zei ze een beetje buiten adem, strekte zich uit, greep een iets dunnere tak en klom verder de boom in. Ze kon het niet laten haar neus in de witroze bloesem te drukken, de zoetige geur maakte haar blij. Saartje kwam met een opgeheven staartje iets naar beneden. ‘Pas op lieverd.’ zei ze tegen de lapjeskat die eigenwijs haar richting opkwam. Iedereen vond haar katje een mager scharminkel. Net zoals zijzelf, plaagde papa haar. Emma hees zich omhoog, ze zag dat haar roze gympen groene vegen hadden. Met opeengeklemde lippen taste ze de boom boven zich af, zette haar voet op een tak die wat wiebelig aanvoelde, maar besloot meteen dat het moest kunnen. Hield zich daarna met twee handen stevig aan de uitsteeksels boven haar hoofd vast, en balanceerde naar het uiteinde van de boom. Haar bodywarmer bleef ergens haken. Mama zou boos worden omdat ze met haar nieuwe kleren in de boom zat. Zometeen had ze haar kinderfeestje. Maar ze moest eerst Saartje redden, dat kon ze best zelf, ze was al acht. Met haar zweterige voorhoofd veegde ze over haar arm. De tak waarop ze stond kraakte. Saartje gleed nu achterste voren naar beneden. De nageltjes krasten in de stam. Haar zwart met rode oortjes naar voren gericht en de witte snorharen overdwars, alsof ze zich ermee in balans hield. Wijd opengesperde kattenoogjes keken haar aan toen ze voorbij schoof. Saartje had dezelfde groene ogen als zij. Met ingehouden adem keek Emma haar katje na. Bij de onderste stam aangekomen draaide Saartje zich potsierlijk met een trillend staartje in de lucht om, en sprong naar beneden. De tak waarop Emma stond knakte. Met twee handen hield ze zich krampachtig aan de bovenste tak vast toen haar voeten geen houvast meer hadden. ‘Mama!’

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta, Welkom hier. Mooi verhaal, letterlijk een cliffhanger :) Paar dingetjes:
Met een zelfvoldaan gevoel keek naar boven
Deze zin mist een persoonsvorm 'iets dunnere ast' - vast Zo staan er nog een paar in.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, de snorharen van de kat. "Met haar zweterige voorhoofd veegde ze over haar arm": je ziet het zo voor je. Goed beschreven.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Meta! Een prima invulling van de opdracht! Jouw details vormen een prima beeld. Precies zoals 'Saartjes' en meisjes als Emma doen!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven. Grappig dat ze stoer haar kat wil redden, die helemaal niet gered hoeft te worden en dan zelf hulp nodig heeft van haar moeder. Mooi dat beeld ook in het begin van die gympen op het stuur.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook van mij een hartelijk welkom! Wat een leuk verhaal! Beeldend geschreven, ik zie het voor me. :thumbsup: [Wijd opengesperde kattenoogjes keken haar aan toen ze voorbij schoof.] Bij deze zin kwam mijn glimlach. Aandoenlijk verhaal, vlot geschreven. Graag tot een volgende invulling van de weekopdracht!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta Welkom op dit forum. Dat wij maar veel van je moge leren. Na al die positieve reacties, durf ik wel wat tegengas te geven. Niet te veel van aantrekken: mijn hart is van steen en mijn voorkomen koud en ondoordringbaar. Ik plas azijn - dat schijnt vaker voor te komen bij mannen van 845. Waar een aantal forumleden de details roemen, vind ik deze in de context van het verhaal nietszeggend. Als je (bij wijze van voorbeeld) roze gympen door lichtblauwe vervangt, wordt het verhaal er dan anders van? Is afzetten met de linkervoet relevant? Het format van je dialogen: het dialooglabel (bijvoorbeeld "zei ze" hoort bij het citaat en daarom eindigt het gesprokene ervoor niet met een punt, maar met een komma. Voor aansprekingen hoort een komma. Dat doe je goed bij Saartje, maar ook bij aanspekingen als "lieverd" hoort een komma ervoor. Verder heeft een boom m.i. maar één stam. Wat is dan de "onderste" stam? Sommige bijvoeglijke naamwoorden hebben een sturend of uitleggerig karakter en kunnen derhalve geschrapt worden. Bijvoorbeeld: "Met haar zweterige voorhoofd veegde ze over haar arm" werd door @Marcker aangeduid als beeldend. M.i. kun je zweterig schrappen: waarom zou ze ander met haar voorhoofd over haar arm vegen? Taalzeurtjes laat ik dit keer achterwege.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Leonardo Pisano voor je tegengas. Dat is precies wat ik nodig heb want mijn tekst is inderdaad vaak te uitleggerig. Op de een of andere manier krijg ik dat moeilijk uit mijn systeem . Maar ik heb in dit geval bewust voor roze gympen gekozen om daarmee aan te geven dat ze een meisje is dat niet gauw in bomen klimt,. In eerste instantie had ik zelfs een roze bodywarmer. Ze kan ook met haar arm over haar voorhoofd vegen omdat er een vliegje kriebelt of een losgeschoten haarpluk. Je mag de volgende keer best over taalfoutjes zeuren, hoor.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum :) (en we zijn inderdaad heel gezellig en positief, haha ;)) Een spannende tekst, ik hoop dat het goed gaat komen. Dat moet wel, ze heeft immers nog een feestje waar ze heen moet ;).

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta - het gaat om relevantie. Als ze haar voorhoofd afwist moet dat wat te betekenen hebben. Taalzeurtjes: taste >> tastte - springt direct in het oog. Dat ik de luis ben in de pels van velen hier heeft een reden. Ik wil dat schrijvers beter worden en niet over vijf jaar nog steeds dezelfde tralala-verhalen schrijven. Dat lijkt me ook de insteek van de wekelijkse schrijfopdrachten. Als iedereen de schouderklopmachine aanzet, is dat wat je krijgt. Ik besef dat er velen zijn die verder geen ambitie hebben om beter te worden en plezier ontlenen aan hun verhalen. Heb ik geen probleem mee, maar ik zal daar verder weinig commentaar op leveren. Mijn ongezouten, maar hopelijk onderbouwde commentaar is overigens NOOIT ad hominem bedoeld, al kan dat soms in de vaart der volkeren zo lijken.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta - het gaat om relevantie. Als ze haar voorhoofd afwist moet dat wat te betekenen hebben. Taalzeurtjes: taste >> tastte - springt direct in het oog. Dat ik de luis ben in de pels van velen hier heeft een reden. Ik wil dat schrijvers beter worden en niet over vijf jaar nog steeds dezelfde tralala-verhalen schrijven. Dat lijkt me ook de insteek van de wekelijkse schrijfopdrachten. Als iedereen de schouderklopmachine aanzet, is dat wat je krijgt. Ik besef dat er velen zijn die verder geen ambitie hebben om beter te worden en plezier ontlenen aan hun verhalen. Heb ik geen probleem mee, maar ik zal daar verder weinig commentaar op leveren. Mijn ongezouten, maar hopelijk onderbouwde commentaar is overigens NOOIT ad hominem bedoeld, al kan dat soms in de vaart der volkeren zo lijken.
Heel goed Leonardo. Ga door met jouw missie op SO!