Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #50 – Een kind in een boom / Weemoed

Je gaat zitten op je terras, met een glas wijn. Witte. Want het is nog vroeg in de middag. Eigenlijk te vroeg, voor wijn. Maar het is een vrije dag en het terras is klaar voor de zomer en je vindt dat je een beloning verdiend hebt. Dus waarom niet? Het leven is kort, ook al lijkt het dat vandaag uit alle macht te willen ontkennen. De zon laat de temperatuur al naar een zomerse hoogte stijgen, een lichte bries verkoelt en de vogels bakenen met luid gefluit hun eigen terrassen af. 'Niet te hoog, Richard,' klinkt het vanuit twee tuinen verder schel maar liefdevol. Hoe oud zou hij nu zijn, denk je, als je naar de jongen kijkt die, de waarschuwing van zijn moeder negerend, onverstoorbaar zijn weg vervolgt naar de top van een kastanjeboom. Elf? Twaalf? Zoiets zal het zijn. Een mooie naam; Richard. Zo'n naam die je niet verkleinen kunt. Richardje, dat klinkt lelijk, dus dat zeg je niet. Het zou je op vreemde blikken komen te staan. Je vraagt je af of dat een voordeel is, als je |Richard heet, en of dat je dan al vroeg onderscheidt van Jantjes, Kareltjes en Henkies. Dat je dan eerder door hebt dat het leven een ernstige zaak is, en kort. Ondertussen zie je dat Richard is gaan zitten op de hoogste tak die dik genoeg is om zijn gewicht te dragen. Hij lijkt op zijn gemak, alsof hij zich geen zorgen maakt over de weg naar beneden, die vaak moeilijker is. Vanaf die hoogte, zo'n vijftien meter schat je, moet hij de stad kunnen zien; de Dom, de brug over de rivier, de markt, het station, de kantoren: het leven. Twee glazen wijn later zit hij er nog. Hij draait zich om en zwaait naar je. Je zwaait terug en heft het glas. Hij glimlacht. Je leest er iets van triomf in, wat je vanaf deze afstand helemaal niet kunt herkennen. Net zomin als hij de weemoed kan zien van het plotse verlangen naar de tijd dat ook jij dacht dat je onsterfelijk was.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Woody - verrassend slot. Verhalen in de tweede persoon zijn erg moeilijk, maar hier vind ik die treffend en goed uitgevoerd. Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg mooi Woodpecker en zoals Leonardo zegt; heel speciaal en moeilijk om in de tweede persoon zo'n verhaal neer te zetten. Helemaal geen kritiek maar voor mij zou de tweede alinea niet hoeven (of vergis ik mij?). De twee laatste alinea's vind ik bijzonder mooi. (misschien daardoor?) Heel bijzonder en leuk verhaal! En ja... nu ik eraan denk... waar is de tijd dat ik ook nog in bomen klom?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Net zomin als hij de weemoed kan zien van het plotse verlangen naar de tijd dat ook jij dacht dat je onsterfelijk was.' Zo mooi en zo herkenbaar, die tijd dat een zomervakantie oneindig leek en er maanden verstreken tussen Sinterklaas en Kerstmis. Zo zou het leven eeuwig duren... Fijntjes en prachtig Woodpecker!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo heerlijk als het kan zijn om van de zon te genieten met een glas wijn op een terras, zo heerlijk is ook het verhaal dat kabbelt naar het einde zonder druk van tijd of zorgen. In de laatste zin vraag ik me af of de hp ziek is of oud...

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag leonardo, Dank je. Het idee ontstond voor de tweede persoonsvorm ontstond na het lezen van 'Blue Moon of Kentucky' van Martin Bril. Dat is ook in de tweede persoon geschreven, en ik vroeg mw af waarom dat in dat verhaal werkt. Je moet er denk ik spaarzaam mee omgaan, want het gebruik van die vorm herbergt een groot afbreukrisico.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ryn, Dank je.
Helemaal geen kritiek maar voor mij zou de tweede alinea niet hoeven (of vergis ik mij?).
Naar mijn idee een terechte vraag/kanttekening. De kern van het verhaal - voor mij - is dat hiermee wordt uitgedrukt dat de degene die op het terras zijn wijntjes drinkt en de jongen in de boom ziet, ergens het gevoel heeft dat hij tijd verspeelt heeft. De vakanties als kind leken eindeloos, 'Time is on my side'.Niet dus. Hij heeft er wel vrede mee, maar toch leeft er bij hem de gedachte wat er mogelijk zou zijn geweest als hij eerder had beseft dat het leven kort is. De jongen zit in de boom en ziet het leven, zal ongetwijfeld niet denken aan zijn sterfelijkheid, maar de man op het terras - de lezer - krijgt toch een - wellicht onbewust - vermoeden (of hoop) dat deze jongen er echt alles gaat uithalen. Vandaar ook 'triomf'. Of dat overkomt op de lezer in zo'n kort stuk, daar kun je terecht een groot vraagteken bij plaatsen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Odile, Dank je. De man op het terras heeft mijn leeftijd :) Voor zover ik weet, ben ik gezond (afgezien van een slijmbeursontsteking die aan de verliezende hand is).

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag elysevdr, Een hele dikke :{}
' [..]. die tijd dat een zomervakantie oneindig leek en er maanden verstreken tussen Sinterklaas en Kerstmis. Zo zou het leven eeuwig duren...
Dat was de kern. De hp verwijt zich / of denkt, dat hij wellicht te lang in die gedachte is blijven hangen. Dank je.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig verhaal en een kalme schrijfstijl. Ik vind Richardje ook een belachelijke verkleining (nu ik het hier aangeef, gooi ik wellicht mijn eigen ruiten in...)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag blavatski, Dank je. Herkenbaarheid is volgens mij de voorwaarde voor het gebruik van de tweede persoonsvorm.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, Dank je. En nee, Ik ga niet verkleinen. Al was het maar om te voorkomen dat jij me little pecker gaat noemen :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Johanna, Dank je. Maar...wat let je?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Johanna, Dank je. Maar...wat let je?
Niets let mij. Ik ben weemoedig en een drinker. Maar vroeg in de middag en goed weer zijn uitzonderlijk. Misschien beter ook. Anders was ik inmiddels professioneel weemoedig drinker.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had ook het idee dat de HP een slopende ziekte onder de leden had. Blij te horen dat het goed met hem gaat en dat hij alleen last heeft van overweemoedigheid. Het leest erg fijn. Ik moet je zeggen dat ik niet eens door had dat het de tweede persoon was tot ik het in de reacties las, zo natuurlijk kwam het mij blijkbaar over.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag bart, Dank je. Boeiend, dat jij en Odile de indruk hebben dat de hp ziek is. Dat is waardevolle feedback.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, fijn geschreven verhaal, Woody. Het verbaasde me te lezen in het commentaar dat het in de tweede persoon geschreven was. Was me niet opgevallen; dus goed gelukt. Als je een 'enfin' had ingevoegd, zou het verhaal zo van Martin Bril kunnen zijn. Die kon ook alledaagse dingen en situaties tot het bijzondere verheffen. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Dank je :o Maar Martin Bril blijft wat mij betreft op eenzame hoogte staan.